- Let op de distributieruim bij de eerste modeljaren 960's; het liefst direct en vervolgens frequent laten vernieuwen. Deze zijn eigenlijk iets te dun voor het werk. Vanaf 1995 geen problemen meer door een aanpassing van een te krappe bocht bij een van de poelies.
- De zescilinder lijnmotoren behoren goed stil te staan bij stationair, ook met hogere kilometerstanden. Anders uitkijken.
- Controleer de achterdempers (Nivomats, met niveauregeling ) op lekkages. Bij interne lekkage zakt de wagen bij stilstand aan de achterkant vrij snel omlaag. Als de werking nog in orde is, zal de wagen na een meter of 500 (met een bochtje links en rechts) weer normaal op hoogte moeten staan. Het doorzakken komt mede door de kunststof bladveren. Dit is dus een normaal verschijnsel bij een 960/V90 in combinatie met nivomats.
Bij externe lekkage moet de demper sowieso vanwege de APK worden vervangen. De Nivomats zijn duurder dan gewone schokbrekers, maar het kan lonen om prijzen bij verschillende leveranciers te vergelijken.
- Controlleer de werking van de airco. Airco's gaan bijna altijd stuk na verloop van tijd (dat is niet specifiek voor de 960), en de onderdelen zijn behoorlijk duur. Onder de 7 graden Celsius werkt de airco niet (ingebouwde beveiliging).
Adviezen van Jan Snijder:
Even een paar makkelijke algemene zaken waarop je goed moet letten:
- stationair moet de motor op benzine volkomen trillingsvrij lopen. Doet hij dit niet dan loop je een gerede kans dat er een koprevisie ( ca. € 2000,=)voor de deur staat. Op gas til ik daar iets minder zwaar aan, bougies en kabels en bobine's ( voor elke cilinder een aparte) kunnen op gas iets trilling geven als een van deze zaken niet optimaal is, maar op benzine mag dat nooit tot schudden/trillen leiden.
- let er verder goed op dat de auto niet doorhangt na er een stukje mee gereden te hebben. Anders zijn de nivomats aan de beurt à raison van ca. € 900,=
- ga er in ieder geval ook mee op een klinkerweg rijden. Hoor je dan aan het onderstel allerlei geklapper, weet dan dat er diverse rubber bussen aan de beurt zijn. Dit onderstel is veel verfijnder, lees ook gevoeliger, en is t.o.v. de viercilinders van veel meer rubber bussen voorzien die na verloop van tijd de nodige speling kunnen krijgen. De onderdelen zelf zijn niet zo kostbaar,echter er gaat heel veel arbeid in zitten om alles te vervangen. ( ik spreek uit ervaring)
- Controleer of de automaat soepel schakelt en of de diverse standen E, S en W naar behoren werken.
- Rem op een snelheid van ca. 100 km/u eens stevig. Er mogen dan geen trillingen in je stuur optreden anders zijn de voorste remschijven aan de beurt.
- Controleer de handrem op een goede werking. Complete revisie hiervan loopt in de papieren, bovendien zijn de handremkabels practisch nooit op voorraad en moeten uit Zweden komen.
- Controleer ook of de motor snel op temperatuur komt. Een thermostaat kost weinig maar is in de 960 een gevoelig punt. Ik heb allebei mijn s90's gekocht met een defecte thermostaat en dat is erg slecht voor je motor.
- Controleer je ECC systeem op een goede werking, met name of alle kleppen, die op vacuüm werken, functioneren. Is dit niet het geval moet je als je pech hebt het halve, zo niet hele dashbord slopen.
- Controleer het stuurhuis op lekkage. Dit onderdeel is erg prijzig en lekkage is meestal de voorbode van een versleten stuurhuis.
Je hebt waarschijnlijk nu het idee dat de 960 een probleemauto is, maar dat is niet zo. Echter ze hebben wel goed en regelmatig onderhoud nodig. En is er veel achterstallig onderhoud dan kan dat enorm in de papieren lopen, zelfs als je zelf een hoop kunt doen. Het is een sjieke auto, maar de onderdelenprijzen zijn dat ook. Maar als de boven genoemde punten in orde zijn dan is de kans dat je er een buil aan valt minimaal. Wat verbruik en onderhoud betreft is naar mijn ervaring de 960 beslist niet duurder dan de 940, zeker niet op gas. De klepstoters zijn hydraulisch dus elke 15000 km kleppen stellen heb je geen last van. En voor de rest kan ik je dit type Volvo warm aanbevelen. Een fantastische reismachine waar je ook na 1000 km zo fris als een hoentje uitstapt en zeer fraai om te zien.( maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak)