Afgelopen sleuteldag heb ik bij Jan Rooijens mijn kachelmotor "geleegd". Er kwam een forse verzameling takken, dennenaalden en bladeren uit en sindsdien maakt de ventilatie in de hoogste stand heeeeel veel minder herrie en is de luchtverplaatsing met een factor 10 toegenomen.
Als eerste de ruitenwissers losmaken Dit is te doen door het ronde kapje naar boven te klappen en de moer los te draaien. Met wat gewrik of een pullitrigger de wisser van de konische as halen. (eerste waarschuwing: let erop dat de wissers in ruststand staan en niet midden op de ruit. De kans is dan namelijk groot dat je dit bij het terugzetten even vergeet en dan wordt je motorkap "gewist" met alle mogelijke gevolgen van dien)
Paraven verwijderen. Dit is de plaat tussen het raam en de motorkap. Deze zit met drie boutjes vast (links, rechts en in het midden) De paraven kan dan voorzichtig losgetrokken worden. Bij voorkeur met twee personen i.v.m. makkelijk optredende lakschade. Kjik dan meteen even of het gaas achter de ventilatiesleuven in de paraven nog goed vastzit. Dit is origineel met een soort kit gedaan, maar afhankelijk van de kleur van de auto, voorradigheid van dat soort kit en je persoonlijke precisie, kunnen ook enkele kleine tie raps voldoen.
Als je voor de autostaat zit aan de linkerkant van het nu open stuk een plastic kap. Die zit ook vastgekit maar is met wat wrikwerk en een scherp mesje goed los te krijgen. Als die eraf is kan je van bovenaf in de blower kijken en beginnen met het verwijderen van de prut als die erin zit. Vooral als het gaas los heeft gezeten kan er nogal wat in terechtgekomen zijn. Grove stukken met de hand verwijderen, daarna een stofzuiger de rest van het werk laten doen.
De kap weer terugzetten, bij voorkeur weer met kit. Wellicht dat Brezan dit wel verkoopt.
Daarna de Paraven terugplaatsen. Hierbij raad ik je aan dit met twee personen te doen. Als je goed kijkt kan je zien dat op de paraven een paar metalen lipjes zitten die onder een paar blokjes moeten vallen onder het raam. Bij mij was het een naar klusje om dit weer voor mekaar te krijgen. Of het lipje zat goed maar dan zat het aansluitrubber voor het raam dubbel, of het rubber zat goed maar dan zat het lipje verkeerd en sloot de paraven niet goed aan. Met wat geduld en krachttermen lukt het uiteindelijk wel
Wissers terug zetten. (tip: geef de ruitenwisserhandel één keer een tikje zonder gemonteerde wissers om er zeker van te zijn dat ze in de ruststand staan) Hierbij goed kijken of de wissers goed op de konische as zitten. Door de veer willen ze nog wel eens iets scheef zitten en lijken dan vast te zitten maar zullen bij het gebruik van de wisser los komen. Het grote gevaar is dan dat de ribbeltjes eraf "gevijld" kunnen worden waardoor het niet meer goed mogelijk is om de wisser echt goed vast te zetten.