Schuifdak smeren

Smeren van het schuifdak

Volgens mij valt er niet zo heel veel te smeren. Onderdelen die mijns inziens eventueel in aanmerking komen:

De spiraalvormige kabel die het dak daadwerkelijk op en neer trekt. Daar kom je nauwelijks bij, dus da's gelijk een lastige, omdat ie zo opgelsoten zit zal vet dat daar ooit aangebracht is ook niet zo snel verdwijnen.

Het knikmechanisme; op de draaipunten/asjes zou je iets vet kunnen aanbrengen hoewel ik niet het idee heb dat deze draaipunten veel weerstand opleveren, zelfs als ze niet gesmeerd zouden zijn. Hoe dan ook; het paneel aan de binnenkant, volgens de handleiding in de vraagbaak, naar achteren schuiven en je kan bij het knikmechanisme om te smeren. Kijk gelijk even of alle borgringetjes op de assen en andere schroefjes nog vast en op hun plaats zitten.

Het overbrengmechanisme, dwz het niet electrische "motortje" Dit overbreng mechanisme is bij electrische en handbediende dakjes volgens mijn ervaring gelijk. Verwijder het electrische motortje of de handbediende zwengel, hierna kun je het bedoelde overbrengmechanisme verwijderen (ziet eruit als een ovaal ter grootte van een kippe(n)ei met een tandwieltje in het midden, dit mechanisme is een dichtgeklonken aluminium behuizing waarvan je de tandwieltjes zou kunnen invetten. Open kan ie niet, dus hoe je daar vet in moet krijgen weet ik niet. Het zal er ook niet makkelijk uit verdwijnen.

Ik zou op zoek gaan naar een non corrosief vet, en daar heb ik geen verstand van. Volgens mij gebruikte wij vroeger wel eens vaseline voor gelijksoortige smeerklussen omdat dit deze eigenschap zou bezitten. Maar er is vast een beter of professioneler alternatief.

 

 

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD