ET-Waarde: Hoe en wat.

ETDe ET-waarde van een velg, ook wel de offset of Einpress Tiefe genoemd (eigenlijk dus ET ipv ET-waarde), geeft aan hoever de wielnaaf van het midden van de velg ligt. Een ET van 38 wil zeggen dat het bevestigingspunt 38 mm van het midden van de velg ligt. Dit is altijd gezien naar de zichtkant van de velg. Zie de tekening hiernaast.

ET bepaalt dus ook hoever een velg naar binnen of naar buiten steekt in de wielkast. Steekt een velg te ver naar buiten met bijvoorbeeld ET 25, dan moet er een velg met een hogere ET worden gemonteerd. Bij ET 43 valt de velg (43-25=) 18 mm meer naar binnen. De regel luidt: hoe hoger de ET, hoe meer een velg naar binnen valt, en hoe lager de ET, hoe meer een velg naar buiten steekt.

Fabrikanten produceren elke velgtype maar in een beperkt aantal fitments. Het kan dus zo zijn dat de velg die je gekozen hebt niet gemaakt wordt in een ET waarde die voor jouw auto geschikt is.

Of de velg van je keuze ook daadwerkelijk past op jouw auto kun je het best navragen bij de velgenspecialist. Deze weet in welke fitments de velg geleverd wordt en zal je o.a. op basis van de ET adviseren de velg wel of niet te monteren. Hier is geen ijzeren regel voor. Per autotype zijn er bepaalde toleranties. Ook zijn er z.g. spacers in de handel om een te hoge ET te compenseren. Zo kun je b.v. velgen die voor de 960II gemaakt zijn m.b.v. van spacers op een 940 monteren. Het gebruik van spacers is niet onomstreden; bij onjuiste toepassing wordt de bevesting velg/wielnaaf teveel verzwakt. Daarnaast worden de wiellagers zwaarder belast als de velg te ver naar buiten staat t.o.v. de naaf. Zie ook: Spoorverbreders: voor- en nadelen


ET voor de verschillende 7/900 modellen

Velgmaten 6,5x15", 7x16" en 7x17" : S90/V90 en 960 vanaf 1995: ET = 43mm
Velgmaten 6,5x15" en 7x16" : 960 (1991-1994), 940 en 7-serie (1985-1992): ET = 20mm
Velgmaat 6x15" : 960 (1991-1994),940 en 7-serie (1985-1992): ET = 25mm

De ET-waarde speelt ook bij een thuiskomertje een rol. De ET bepaalt niet alleen de positie van de band in de wielkast, maar ook de ruimte die de remklauw heeft. Bij een te kleine ET heeft deze onvoldoende ruimte en loopt de velg aan.
Daarbij komt nog, dat een 14" thuiskomer op de meeste 7-series ook niet past, een 15" thuiskomer is dan ook een must.

Bijgevoegd een tabel met maten, geleend van de Steekwijzer pagina van FZ-Nederland

steekwijzer

Meer infomatie is ook te vinden op www.etwaarde.nl

Ter aanvulling op het Volvo assortiment:
De origineel geleverde velgen voor de Peugeot 407 en 607 hebben dezelfde steek en dezelfde naafdiameter.

Daarnaast heeft Maserati dezelfde wielsteek 5x108 gebruikt op b.v. de Bi-Turbo reeks.
Wielen van deze auto's zouden dus qua steek moeten passen op een 700 of 900.
De ET kan wel een probleem zijn, daar deze 35mm is, voor de bi-turbo.

Er zijn meer velgen met dezelfde steek, maar die hebben niet allemaal dezelfde naafdiameter, niet onbelangrijk.

 

 

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD