Met versterkte veren of een verlagingsset gemonteerd, staat de auto niet meer op standaard hoogte.
De panhardstang maakt dan een hoek tov de achteras in rusttoestand.
Bij beweging geeft de panhardstang dan effecten op rijgedrag en comfort.
Om de effecten in kaart te brengen helpt een analyse van de bewegingen om de krachten te beschrijven.
Met het gebruik van mechanica kun je de gevolgen definieeren.
Als je een snelle bocht neemt gaat de carrosserie schuin hangen, veert de ene achterveer in en de andere achterveer uit.
De centrifugaal kracht van de auto wordt opgevangen door de banden om de auto in koers te houden.
Op de Panhard-stang komt bij een rechterbocht een trekkracht uitgeoefend door de carrosserie.
Bij een linkerbocht een duwkracht.
Bij het nemen van hobbel oefent het gewicht van de auto bij inveren een duwkracht uit op de panhardstang en bij het uitveren een trekkracht,
als gevolg van de veranderende afstand carrosserie en achteras.
In een bocht zonder hobbels zal de gemiddelde hoogte van carrosserie tov de as niet noemenswaardig veranderen.
Dit effect valt te negeren tov de andere invloeden.
Effect van de krachten van de panhardstang op de bevestingspunten, wanneer de panhardstang niet horizontaal staat tov de achteras:
Na ontleden van de uitgeoefende kracht ontstaat er:
Duwkracht: extra neerwaartse druk op het rechterachterwiel. De panhard stang zit aan de rechterkant van de as bevestigd en links aan de carrosserie.
En opwaartse druk op het linkerdeel van de carrosserie.
Trekkracht: opwaartse druk op het rechterachterwiel en neerwaartse druk op het linkerdeel van de carrosserie.
Het effect bij het nemen van een bocht met een verhoogde carrosserie(versterkte veren):
Linkerbocht==> duwkracht panhardstang ==> extra neerwaartse druk op rechterachterwiel en linkerkant carrosserie komt extra omhoog,
gevolg: carrossie gaat meer overhellen; meer druk op rechter achterwiel en minder op linker achterwiel,
waardoor linker achterwiel eerder de neiging krijgt om te gaan spinnen
Rechterbocht==> trekkracht panhardstang ==> opwaartse druk op rechterachterwiel en linkerkant carrosserie komt extra omlaag,
gevolg: carrossie gaat meer overhellen; meer druk op linker achterwiel en minder druk op rechter achterwiel,
waardoor rechter achterwiel eerder de neiging krijgt om te gaan spinnen.
Conclusie voor versterkte veren: de panhardstang geeft negatieve effecten op het rijgedrag van de auto:
De panhardstang beperkt niet het roleffect van de carrosserie, integendeel het draagt er aan bij.
In een scherp genomen korte bocht gaat het binnenbocht achterwiel eerder spinnen.
In een bocht gaat de auto meer overhellen.
Het effect bij het nemen van een bocht met een verlaagde carrosserie(verlagingsset):
Linkerbocht==> trekkracht panhardstang ==> extra opwaartse druk op rechterachterwiel en linkerkant carrosserie komt extra omlaag,
gevolg: carrossie gaat minder overhellen; minder druk op rechter achterwiel en meer druk op linker achterwiel,
waardoor linker achterwiel minderde neiging krijgt om te gaan spinnen
Rechterbocht==> trekkracht panhardstang ==> opwaartse druk op rechterachterwiel en linkerkant carrosserie komt extra omlaag,
gevolg: carrossie gaat minder overhellen; meer druk op linker achterwiel en minder op rechter achterwiel,
waardoor rechter achterwiel minder de neiging krijgt om te gaan spinnen
Conclusie voor verlagingsset: de panhardstang geeft positieve effecten op het rijgedrag van de auto:
De panhardstang beperkt het roleffect van de carrosserie.
In een scherp genomen korte bocht gaat het binnenbocht achterwiel minder snel spinnen.
In een bocht gaat de auto minder overhellen.
NB: Deze negatieve effecten treden alleen op wanneer de panhardstang een hoek maakt tov de achteras.
voorbeeld bij een Amazon hoe de panhardstang getrimdbehoord te zijn:
http://img18.imageshack.us/img18/444/img...
Hoek panhardstang bij versterkte veren, auto niet beladen:
Hoek panhardstang met versterkte veren en beladen auto, met nog een paar passagiers achterin krijgt de auto de rij-eigenschappen van een verlaagde auto: