Zet de auto op een vlakke ondergrond.
Trek de handrem aan en zet de auto in de versnelling of in geval van automaat, in P.
Zet de krik (bij voorkeur een verrijdbare garagekrik) onder de krikplaat midden onder de auto.
Krik de auto zo hoog op, dat de wielen nog op de grond staan, en los de wielmoeren aan beide kanten.
Krik de auto verder omhoog, tot de beide voorwielen in de lucht hangen.
Plaats twee as-steunen onder de auto, onder beide krikpunten.
Verwijder beide voorwielen en leg deze onder de auto, als extra veiligheid.
Laat de auto weer zakken, tot deze op de as-steunen rust, maar laat de garagekrik onder de krikplaat staan.
Nu dit geregeld is, kun je aan de gang.
Draai het wiel waar je aan werkt, naar buiten to, denk aan de contactsleutel ivm stuurslot.
De bout in de reactiestang kun je nu losmaken, gebruik hiervoor dop 17 met 200mm verlengstuk en lange ratel.
Draai daarna de moer van de stabilisatie-tussenstang los, gebruik hiervoor een korte ratel met dop 15.
Zie onderstaande foto ter verduidelijking:
Draai nu de remschijf naar binnen toe, om bij de bout te kunnen van de staaf tussen de wielarm en stabilisatorstang, met 100mm verlengstuk en ratel met dop 17.
Zie onderstaand fot ter verduidelijking:
Neem nu de bout uit, waarmee de reactiestang aan de carrosserie bevestigd zit. Gebruik hiervoor een lange ratel, met 100mm verlengstuk en dop 21 voor de moer, en vergrendel de bout, aan de binnenkant, met het 200mm verlengstuk en dop 18, zoals op onderstaande foto te zien is:
Nu je alles los hebt gehaald, heb je de volgende onderdelen als het goed is, bij elkaar liggen:
Merk op dat op de foto de nieuwe en oude staaf te zien is, net als twee oude reactiestangrubbers (championrubbers) en twee nieuwe. Op de foto valt het mee, meestal zijn ze er na 2 ton slechter uit.
Van de staaf tussen wielarm en stabilistatorstang, was de onderste rubber en bus helemaal vergaan, reden genoeg voor vervanging.
Vaak is het zo, dat de championrubbers slechts deels uit de wielarm komen. De rubbers bestaan uit een tweetal rubberschillen, met een koperen 'flexibele' ring ertussen (die in het rubber zit bij de nieuwe, die je dus niet ziet) en een stalen bus.
Bij verwijdering wil de binnenste schaal wel eens blijven zitten, wat je dus met een hamer en beiteltje/grote schroevendraaier zult moeten losbikken uit de wielarm. Dubbelcheck of je alles hebt verwijderd.
Het oog in de wielarm, waar de rubbers ook ingeklemd zijn, moeten ook schoongemaakt worden, maar hiervoor is een klleine staalborstel of schuurpapier meestal voldoende.
Nu kan alles weer in elkaar gezet worden.
Let op de manier waarop de championnen in de wielarm vallen, namelijk met de geribbelde kant naar binnen.
Aan die geribbelde kant, zie je ook een opstaande rand, die in het bovengenoemde oog moet vallen.
Schuif het rubber op de reactiestang en plaats de stang weer terug in de wielarm. Kijk aan de andere kant van de wielarm, of de rubber rand inderdaad in het oog van de wielarm valt.Het lastige is nu, de reactiestang weer terug te plaatsen.
Houd de stang op zijn plek, door een schroevendraaier door de reactiestang en bevestgingspunten te steken, dan blijft ie tenminste hangen.
Door nu met de steel van een hamer te duwen en met het verlengstuk van 200mm te richten, kun je de bus in de reactiestang en beide ogen weer op dezelfde plek krijgen en de bout erdoorheen steken. Zittend naast de auto, naar je toe dus, met de moer aan de buitenkant.
Zie onderstaande foto ter verduidelijking:
Zet nu de moer weer vast op de bout (aanhaalmomenten zoek ik nog op, ik dacht 100Nm) en blokkeer indien nodig met de hendel van de garagekrik, ter verduidelijking te zien op onderstaande foto:
Plaats de tweede champion in de wielarm.
Draai de bout in de wielarm en zet deze met 100Nm vast in de wielarm.
Plaats nu de staaf tussenwielarm en stabilisatorsang. Let ook hier op depositie van de rubbers. De opstaande rand, moet in het oog van de stabilisatorstang vallen.
Schuif het schaaltje met rubber op de staaf, steek deze door het oog, plaats het tweede rubber, het tweede schaaltje en de moer.
Draai het geheel zodanig vast, dat de rubbers net onder druk op de stabilisatorstang zitten.
Steek de bout door de bus en draai deze handvast in de wielarm.
Zie onderstaande afbeelding:
Monteer beide wielen weer, wielmoeren aanbrengen en draai ze vast, maar nog niet op moment zetten.
Krik de auto omhoog tot de druk van de as-steunen is
Verwijder de as-steunen en laat de auto zakken tot deze volledig op de wielen rust.
Draai (helaas) het stuur geheel rechtsom en zet bij het linkervoorwiel de moer op de staaf vast, zodanig, dat met de schuifmaat op de chromen-schaaltjes (aan de buitenkant dus) een maat van 42mm afgelezen kan worden.
Draai nu de bout die in de wielarm steekt en door de staaf zit, vast (aanhaalmoment zoek ik nog op.
Draai nu het stuur geheel linksom en doe hetzelfde bij het rechter voorwiel.
Zet de wielmoeren op moment, 85Nm, kruislings op moment zetten.
Breng indien aanwezig de naafkapjes aan en klaar is het.
Denk eraan, de wielmoeren na te trekken, na 50 kilometer, wat eigenlijk voor de andere bouten en moeren ook geldt.
Alle opmerkingen/aanmerkingen welkom, die kunnen bijdragen aan verbetering van het hierboven beschrevene.
Tevens heb ik toegevoegd, een PDF-document, wat makkelijk af te drukken is en mee te nemen as de klus geklaard moet worden.
Tijdsindicatie indien op deze wijze uitgevoerd: 1 tot 1,5 uur per wiel, afhankelijk van het gemak waarmee de bouten/moeren los komen en de vervuiling in de wielarm.