lowbudget DIY coilovers
- V300 register
- Verbannen
Ik ga met een minimaal (in mijn geval, studenten) budget mijn vering verbeteren naar coilovers.
Het idee is om een set coilovers van een andere auto te adopteren en die pas te maken op de 340 en dat voor een minimaal budget.
Mijn auto had een doorgezakte veerschotel en verrotte schokbrekers voor, aangezien het nu echt tijd was om het te repareren wilde ik meteen voor een vering en schokdemper upgrade gaan. Ik had eerder al een winding uit de originele veren gehaald alleen had nog de standaard (kapotte!) schokbrekers...
Verlagingsveren kopen Koni's en vinden en kopen heb ik geen geld en geduld voor, dus dan ga je opzoek naar iets anders. En dan kom je uiteindelijk uit bij coilovers, die zijn er 9874745 verschillende op de markt tegen alle denkbare prijzen.
Ik heb een setje coilovers gevonden van een golf4...Deze zijn qua lengte bijna gelijk aan die veerpoot van de 340 en de golf coilover heeft geen uitsteeksels o.i.d aan de poot zitten dus enkel de cilinderische vorm (er zitten wel wat beugels aan voor de remleidingen maar die slijp je er zo vanaf)
feauteaux:
Bij het plaatje hierboven, het plan is om dan in het gat van de veerpoot de coilover te plaatsen. Die is namelijk in diameter iets kleiner als de volvo veerpoot.
pakketje binnen, 125 euro voor de set en 13 euro verzendkosten:
veerpoot:
veerpoot:
even kijken of dit bij de achterkant past:hmmz:
lengte originele veerpoot opmeten:
ongeveer 46.5cm.
Dan de coilover:
ongeveer 48cm.
Dan de dikte van de originele veerpoot:
dikte is ongeveer 52.5cm
Dikte coilover:
ongeveer 49.5cm, is 3mm dunner als de volvo veerpoot.
Ik denk dat de wanddikte van de volvo veerpoot ongeveer 1.5mm is....dus dan zou die coilover zou in het afgezaagde gat moeten passen.
Maar je zult altijd zien dat t dan toch niet past, dat die coilover te dik is en moet worden afgedraaid.
Daar heb ik gelukkig al een oplossing voor! Ik heb via via wat afgekeurde dempers kunnen regelen, deze zijn van hetzelfde merk en type als die ik ga gebruiken.
Wat ik ga doen is ze openslijpen en kijken wat de wanddikte is (mocht ie afgedraaid moeten worden). Nu kan ik dalijk bepalen of er genoeg vlees op die poot zit om er evt een krulletje (of wellicht meer) van af te laten draaien.
een van deze jongens ga ik komende week even ontleden, en maak uiteraard ook meteen wat foto's!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
2 Fast 4 U;182075 schreef : :confused: voor ?120.- heb je toch een set shock breakers voor voor of achter met nog wat geld over?
klopt, originele ja:lol:
die hoef ik niet:nono:...wil iets sportievers namelijk
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Chris Kobes
- Nieuw lid
Ik ben iig benieuwd naar het resultaat
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
en een draadbus had inderdaad ook gekunt m??r, dan had ik vast gezeten aan schokbrekers van een 340..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Alleen komt me bij de foto's iets te vaak "ongeveer" voor en dat lijkt me niet echt wenselijk.:uh-uhh:
Een beetje ongeveer hier en beetje ongeveer daar en uiteindelijk heb je 2 voorpoten die ongeveer helemaal niet t zelfde zijn.
En nou weet ik wel dat t hier om hier en daar om 'n tiende mm gaat maar dan heb je wel een vooras waar je je een breuk mee stuurt,die niet,of heel moeilijk uit te lijnen is en waarop de banden sneller slijten dan je kunt kijken.
En dan praat ik nog even niet over het feit dat je een totaal onberekenbaar rijgedrag cre?erd.En aangezien je zelf aangeeft datallemaal een beetje sportiever moet zijn lijkt me dat bijzonder onwenselijk!
Maarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
Ga vooral zo door en dwing je zelf wat precieser te werken,daar heb je later alleen maar profijt van.
Kleine tip :koop een digitale schuifmaat.Die kosten tegenwoordig ook niet meer dan n gewone maar dan weet je toch in ieder geval tot 2 cijfers achter de komma wat je aan het doen bent!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
maar dat ongeveer dit ongeveer is meer voor een eerste indruk, ik weet immers ook nog niet de binnendiameter van de volvo veerpoot.
die coilover gaat straks IN de originele veerpoot...dat gaat heel erg strak passen dan.
Dat betekend dat de coilover straks, precies zoals de orignele veerpoot, helemaal recht en uitgelijnd zit.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
lucass;182150 schreef : hoi bart, ja ik snap je!
maar dat ongeveer dit ongeveer is meer voor een eerste indruk, ik weet immers ook nog niet de binnendiameter van de volvo veerpoot.
die coilover gaat straks IN de originele veerpoot...dat gaat heel erg strak passen dan.
Dat betekend dat de coilover straks, precies zoals de orignele veerpoot, helemaal recht en uitgelijnd zit.
Bij deze klus komt best wat ervaring en kennis kijken.
Je kunt het jezelf ook een heel stuk gemakkelijker maken. Tweede hands spul blijft in veel gevallen lastig (ik kan het weten, ik ben van het zelfde type persoon als jij ) Daarnaast hoeft een coilover-set hoeft echt geen 800 euro te kosten.........
Ik ga "binnenkort" ook m'n 343 op coilover zetten. Dat in samenwerking met Helios-Racing . Ik denk dat ik dit zo voor zo'n 300-350 euro kan doen.
Originele veerpoot blijft behouden. Daarover wordt een draadbus gelast. De veren worden eerst berekend en op maat besteld (kost ook de wereld niet).
De bovenste veerschotels kosten ook geen drol (15 euro per stuk). Alleen de topmount wil ik wel zelf maken.
De koni schokdempers heb ik er al onder zitten en die had ik toentertijd ook voor een eurootje of 100.
Desalniettemin, ben ik heel benieuwd hoe jij het aan gaat pakken. Keep up the good work!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
48,3 mm.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
dat is de binnendiameter van de originele veerpoot?Bart Manders;182184 schreef : Heb de diameter ffff voor je opgemeten.
48,3 mm.
en is die poot van binnen helemaal 'glad' zeg maar? dus niet allerlei richeltjes en randjes en dergelijke?
want in dat geval moet ie van binnen uitgedraaid worden:wtf2:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.