Andere eindoverbrenging en zwaardere/lichtere versnellingen
- V300 register
- Verbannen
Ik ben net terug van een lange ochtend scheuren op circuit Zolder (Skylimit circuit experience). Was super, wel best druk tijdens het vrij rijden.
Zowel voor mezelf als voor de auto de nodige verbeterpunten tegen gekomen.
Ik zou graag willen dat de eindoverbrenging lichter is (zodat hij bv ipv 2000 toeren bij 120, 2500-3000 rpm draait). Welk diff kan ik hiervoor gebruiken?
340/360 met carb?
De auto mist momenteel het vermogen om in de 3 goed op te pakken en naar behoren te versnellen.
Daarnaast zou ik graag een 5 bak hebben, eventueel een 4 bak (5 prefereer ik) die een langere tweede en 3e versnelling heeft, een zwaardere 2 en 3 dus. 4 Mag best licht zijn net als de 5. Welke 300 zou een bak hebben die aan deze eisen voldoet?
Topsnelheid van de auto hoef niet gigantisch hoog te zijn maar om bij 160km/u al tegen de toerenbegrenzer te hikken zie ik niet zitten!!
Mijn 360 is een 88er 3deurs hatch met B200EA en een M47r.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
Dan zit ik in de 5e versnelling al boven de 3000 rpm.
Ruilen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Het overzicht zou moeten aangeven:
- identificatienummers en vindplaats van de bakken/differentieels
- overbrengingsverhouding van de versnellingen
- overbrengingsverhouding van het differentieel
- geleverd op welke modellen/jaren
Ik weet dat er zowieso 3 verschillende eindoverbrengingen geweest zijn voor de 2-liters. In de laatste jaren zijn ze overgegaan op een 'one size fits all' differentieel.
Op dit forum is reeds veel info te vinden, en in de documentatie die online staat op het ledenmenu zou je praktisch gezien al de rest moeten kunnen vinden.
Het eindresultaat van deze zoektocht krijgt bij deze een ereplaats in ??n van de volgende edities "technotip" in de Volvoice.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Bodejodel;116346 schreef : Draait jouw motor nu maar 2000 toeren bij 120 km/h?
Dan zit ik in de 5e versnelling al boven de 3000 rpm.
Ruilen?
140 km/u bij 3200 toeren oid. Waarschijnlijk wel iets meer dan 2000 bij 120. Dat was meer een voorbeeld, zal er wel wat beter op letten!
Ik heb in oude posts van Ivan/Frits/Thomas Dorfm?ller iets kunnen vinden.
Mijn 360 heeft aangezien hij van bouwjaar na 87/88 is waarschijnlijk de one size fits all eindoverbrenging waar Wouter het over had (3.61:1 ?) Een lichtere eindoverbrenging zou het diff van een B14+5 bak moeten zijn (3.81:1?).
Vreemd dat dat de lichtste variant is, bij 200/700/900 gaat het tot 4.10:1 oid, kunt zelfs nog een hoge 4 of lage 5 bij Volvo bestellen.
In de posts van Ivan is meerdere keren door hem de vraags gesteld of een 340 5 bak diff in een 360 5 bak diff behuizing past. Hier is geen sluitend antwoord op gegeven. Weet iemand hier meer van?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
differentielen en behuizingen omruilen zou ik niet doen; je moet dan ook het pignonwiel overzetten anders loopt je diff naar de knoppen (moet afgesteld worden) differentieel past er direct achter, gewoon de complete unit overzetten
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
Ik zal morgen eens goed opletten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.