voor alle sportief georiënteerde aanpassingen anders dan Motortuning

verlagen

  • Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-09-2008 22:29 #728717 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic verlagen
Trouwens, what the f*ck zijn polybushes?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-09-2008 22:44 #728722 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic verlagen
heel simpel gezegd, de standaard rubber bussen, van bijv de veerophanging, stabilisatorstang etc... maar dan ipv rubber, gemaakt van een harder maar toch soepel kunststof (dus niet knetterhard) genaamd polyurethaan.

groot voordeel hiervan is dat het niet uitdroogt en heel lang meegaat, maar de rijtechnische eigenschappen van het materiaal zijn ook aardig verbluffend. je krijgt met polybushes helemaal het "kart" gevoel.

ik ga voor de achteras bussen draaien uit delrin, ook een harder kunststof, maar weer harder als polyurethaan.
("ploing:Dploing:Dploing:Dploing:Dploing:D")
moleculair is polyurethaan bijna gelijk aan delrin, alleen is delrin wat makkelijker industrieel verwerkbaar (polyurethaan moet je gieten, en delrin kun je nog verspanen)

voor de voorwielophanging is delrin niet gewenst, want die verbindingen moeten soepel blijven. anders krijg je een heeel nerveus stuur en bochten gedrag

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-09-2008 23:43 #728730 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic verlagen

AvdAkker;69189 schreef : heb ergens gelezen dat een t? dikke stabilisatorstang weer voor grandioos onderstuur zorgt. tov veerpootbruggen...

dat t? doet het hem he... t? is nooit goed... :D Je moet voor en achter in balans houden.
Veerpootbruggen kunnen nooit kwaad. Een beetje stevigheid kunnen we wel gebruiken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-09-2008 23:53 #728732 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic verlagen

Bodejodel;69210 schreef : dat t? doet het hem he... t? is nooit goed... :D Je moet voor en achter in balans houden.
Veerpootbruggen kunnen nooit kwaad. Een beetje stevigheid kunnen we wel gebruiken.


het schijnt dat t? een 25mm stabistang is, tov een 19mm stang wat er standaard onder zit.,

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-09-2008 00:07 #728735 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic verlagen
Dat hangt ook af van wat je achter doet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-09-2008 11:04 #728766 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic verlagen
Ook de lengte van de arm van de stabilisatorstang heeft veel invloed. Als je die lengte eens zou kunnen verstellen..........dan heb je dus een variabele body-rol-regeling ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-09-2008 16:05 #728796 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic verlagen
ik heb vorig jaar op de VKB een 480 zien staan met een hele mooie actieve vering. een soort 'inschakelbare' hulpveren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • alex kokkeler (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-09-2008 21:37 #728887 door alex kokkeler (GAST)
Beantwoord door alex kokkeler (GAST) in topic verlagen
airride...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-09-2008 23:03 #728906 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic verlagen
dat is amerikaanse rommel (want niet snel genoeg regelbaar)

de 480 had bij ieder wiel een hulpveer, die tussen de koets en een draaibare draagarm bevestigd was.

de draagarm kon verdraaien zodat het bevestigingspunt van de veer in lijn met het draagarmlager kwam te liggen (dan is er dus geen invloed)
tot maximaal zo'n 20 cm van het draaipunt van de draagarm. (dan is de hulpveer-werking het sterkst)

de verdraaiing van de hulp-draagarm ging dmv krankzinnig grote stappenmotoren.

dat was denk ik ook de reden waarom het in productie nooit wat geworden is :)

tegenwoordig kunnen ze een soortgelijk effect verkrijgen met elektronisch regelbare schokbrekers. net zo snel en een stuk goedkoper/kleiner

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-09-2008 23:36 #728915 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic verlagen

AvdAkker;69202 schreef : heel simpel gezegd, de standaard rubber bussen, van bijv de veerophanging, stabilisatorstang etc... maar dan ipv rubber, gemaakt van een harder maar toch soepel kunststof (dus niet knetterhard) genaamd polyurethaan.

groot voordeel hiervan is dat het niet uitdroogt en heel lang meegaat, maar de rijtechnische eigenschappen van het materiaal zijn ook aardig verbluffend. je krijgt met polybushes helemaal het "kart" gevoel.

ik ga voor de achteras bussen draaien uit delrin, ook een harder kunststof, maar weer harder als polyurethaan.
("ploing:Dploing:Dploing:Dploing:Dploing:D")
moleculair is polyurethaan bijna gelijk aan delrin, alleen is delrin wat makkelijker industrieel verwerkbaar (polyurethaan moet je gieten, en delrin kun je nog verspanen)

voor de voorwielophanging is delrin niet gewenst, want die verbindingen moeten soepel blijven. anders krijg je een heeel nerveus stuur en bochten gedrag


Als je wilt driften moet je de achterkant inderdaad hard/stug hebben. Voor racen/hard rijden moet de achterkant veel grip hebben en niet te hard zijn, dan mag de voorkant volgens mij toch een stuk stugger zijn.

Hoe zit dat eigenlijk met de levensduur van delrin als je het als bus in een ophanging gebruikt? Als het een alternatief is voor oem bussen/poly misschien een leuke product voor een Group buy!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD