Varioriem vervangen zonder speciaal gereedschap
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
25-05-2004 10:08 #644330
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Varioriem vervangen zonder speciaal gereedschap
juist, met dat stuk gereedschap is het een leuk karweitje!!! (met de meeste andere hulpmiddelen blijft het een rotklus)
je hebt geluk gehad dat je riem niet gebroken is, het heeft iig niet veel gescheeld.
wat voor riemen heb je gemonteerd?? roflex? of die 2e handse? goed gelet op de draairichting??
je hebt geluk gehad dat je riem niet gebroken is, het heeft iig niet veel gescheeld.
wat voor riemen heb je gemonteerd?? roflex? of die 2e handse? goed gelet op de draairichting??
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
25-05-2004 12:17 #644331
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Varioriem vervangen zonder speciaal gereedschap
Wouter: dat klopt! Goed gereedschap is het halve werk! Ja we hebben goed gelet op de draairichting, ik heb altijd krijtjes in de auto!
We hebben de gebruikte riemen liggen van mijn spare vario, daar zit nog geen scheurtje in nagenoeg nieuw en de orginele Volvo Jarretelle!
Nu is wel de jacht geopend voor nieuwe snaren. Ik heb vernomen dat die met Kevlar versterkte riemen nogal wat nadelen hebben (Cromatic en Roflex). Vooral door dat ze stug zijn en geluid en trillingen veroorzaken. Dus ga ik, denk ik, voor de orginele Volvo riemen.
We hebben de gebruikte riemen liggen van mijn spare vario, daar zit nog geen scheurtje in nagenoeg nieuw en de orginele Volvo Jarretelle!
Nu is wel de jacht geopend voor nieuwe snaren. Ik heb vernomen dat die met Kevlar versterkte riemen nogal wat nadelen hebben (Cromatic en Roflex). Vooral door dat ze stug zijn en geluid en trillingen veroorzaken. Dus ga ik, denk ik, voor de orginele Volvo riemen.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
25-05-2004 12:22 #644332
door V300 register
Wat weer een koopje die complete vario met goede riemen!
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
25-05-2004 12:28 #644333
door V300 register
Dat klopt Jelle, en als je een meisje was geweest had je een dikke kus gekregen!
Voor de toehoorders: mijn 'Spare Vario' is destijds geleverd door Jelle.
Voor de toehoorders: mijn 'Spare Vario' is destijds geleverd door Jelle.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
25-05-2004 13:47 #644334
door V300 register
Fred;
het nadeel van Roflex riemen is dat ze op een koude, vochtige morgen nogal een krakend geluid veroorzaken bij het wegrijden. Dit houdt na 100 meter op, dus echt ernstig is het niet.
Het rubber van die riemen is soepeler, en 'plakt' daardoor iets meer waardoor je dat geluid krijgt. Het geeft wel een lagere weerstand, en minder geluid op snelheid. Roflexen hebben een erg lange levensduur, beter nog dan de originele.
Cromatic riemen van de familie Muytjens uit Born heb ik zelf geen ervaring mee, maar dit schijnen zeer fijne riemen te zijn. door de extra koordlagen zijn ze geschikt voor grotere motorvermogens dan standaard. wat ik gehoord heb is het kraken nog erger dan bij roflexen.
originele volvo riemen 'nieuw' zijn inmiddels al erg oud, maar hoeft op zich geen probleem te zijn. Groter probleem is dat er niet aan te komen is. zonder de nieuwe productie van roflex waren er al heel wat dafjes en volvo's gestrand.
koop trouwens je roflexen bij de dafclub, zelfs als je alleen voor 1 setje riemen lid wordt + het benzinegeld naar het magazijn ben je al goedkoper uit dan in de gewone automaterialenzaak. En ze hebben ook membramen, en andere moeilijk te verkrijgen spullen.
Groetjes Wouter
het nadeel van Roflex riemen is dat ze op een koude, vochtige morgen nogal een krakend geluid veroorzaken bij het wegrijden. Dit houdt na 100 meter op, dus echt ernstig is het niet.
Het rubber van die riemen is soepeler, en 'plakt' daardoor iets meer waardoor je dat geluid krijgt. Het geeft wel een lagere weerstand, en minder geluid op snelheid. Roflexen hebben een erg lange levensduur, beter nog dan de originele.
Cromatic riemen van de familie Muytjens uit Born heb ik zelf geen ervaring mee, maar dit schijnen zeer fijne riemen te zijn. door de extra koordlagen zijn ze geschikt voor grotere motorvermogens dan standaard. wat ik gehoord heb is het kraken nog erger dan bij roflexen.
originele volvo riemen 'nieuw' zijn inmiddels al erg oud, maar hoeft op zich geen probleem te zijn. Groter probleem is dat er niet aan te komen is. zonder de nieuwe productie van roflex waren er al heel wat dafjes en volvo's gestrand.
koop trouwens je roflexen bij de dafclub, zelfs als je alleen voor 1 setje riemen lid wordt + het benzinegeld naar het magazijn ben je al goedkoper uit dan in de gewone automaterialenzaak. En ze hebben ook membramen, en andere moeilijk te verkrijgen spullen.
Groetjes Wouter
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
25-05-2004 15:48 #644335
door V300 register
Hallo Wouter,
Dank je voor de info! Wat kosten ze dan bij de DAFclub?
gr Fred
Dank je voor de info! Wat kosten ze dan bij de DAFclub?
gr Fred
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
25-05-2004 18:09 #644336
door V300 register
momenteel 87 euro
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
28-05-2004 13:41 #644337
door V300 register
't is al weer een week geleden, maar ik sta er mooi op.
Het is een mooi klusje, ik moet nl. zelf over niet al te lange tijd riemen van de 'gele' vervangen. Met zo'n prive-smeerkelder gaat dat natuurlijk nog mooier.
Het stuk gereedschap probeer ik momenteel zelf na te maken, zodat ik er niet een hoef te lenen van de onwelwillende plaatselijke (voormalige) volvo-dealer.
Mochten er trouwens nog mensen zijn die een goed setje riemen (origineel) te koop hebben; hou ik mij aanbevolen. Lid van de dafclub ben ik ook, mocht ik er geen krijgen kunnen dan probeer ik de roflex-riemen.
Gr. Freerk
Het is een mooi klusje, ik moet nl. zelf over niet al te lange tijd riemen van de 'gele' vervangen. Met zo'n prive-smeerkelder gaat dat natuurlijk nog mooier.
Het stuk gereedschap probeer ik momenteel zelf na te maken, zodat ik er niet een hoef te lenen van de onwelwillende plaatselijke (voormalige) volvo-dealer.
Mochten er trouwens nog mensen zijn die een goed setje riemen (origineel) te koop hebben; hou ik mij aanbevolen. Lid van de dafclub ben ik ook, mocht ik er geen krijgen kunnen dan probeer ik de roflex-riemen.
Gr. Freerk
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
28-05-2004 19:20 #644338
door V300 register
Hoi freek
Ik zou gelijk bij Toon een vers setje halen.
Of de cevlar versterkte riemen van DANNY.
Heb zo,n setje een keer bij een 55 coupe gezet, rezultaat minder wrijvingsweerstand, minder riemgeluid,iets zuiniger.
nadeel ik vind die riemen nog al prijzig.
kijk maar op de site van classic daf.
gr paul
Ik zou gelijk bij Toon een vers setje halen.
Of de cevlar versterkte riemen van DANNY.
Heb zo,n setje een keer bij een 55 coupe gezet, rezultaat minder wrijvingsweerstand, minder riemgeluid,iets zuiniger.
nadeel ik vind die riemen nog al prijzig.
kijk maar op de site van classic daf.
gr paul
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
10-06-2004 11:10 #644339
door V300 register
Kijk erg interesant allemaal.
Maare waar kun je zo´n schijvenspreider nog kopen?
Of moet je em wel zelf maken.
Greets
Andries
(Bericht gewijzigd door Volvoprutser op 10 juni 2004)
Maare waar kun je zo´n schijvenspreider nog kopen?
Of moet je em wel zelf maken.
Greets
Andries
(Bericht gewijzigd door Volvoprutser op 10 juni 2004)
Moderators: Mark Smeets