Varioriem vervangen zonder speciaal gereedschap
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
19-05-2004 13:35 #624755
door V300 register
Varioriem vervangen zonder speciaal gereedschap is gemaakt door V300 register
Hoe kun je een Varioriem vervangen zonder het speciale gereedschap. Beschikbaar: een smeerput en 1 of twee garage krikken, 2 man en een hoop geduld...Eerst moet er een riem van een losse Vario afgehaald worden en daarna onder mijn auto worden gezet.
Klus moet a.s. zaterdag geklaard worden. Het weekend daarna ga ik ermee naar Polen. Er zijn namelijk nokjes van mijn riem afgebroken.....
Klus moet a.s. zaterdag geklaard worden. Het weekend daarna ga ik ermee naar Polen. Er zijn namelijk nokjes van mijn riem afgebroken.....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
19-05-2004 20:56 #644311
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Varioriem vervangen zonder speciaal gereedschap
Heeft er helmaal niemand tips?
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
19-05-2004 21:51 #644312
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Varioriem vervangen zonder speciaal gereedschap
Je moet eerst de slangen van de trommel trekken. Dan snij je de oude riem gewoon door. Hier moet je 2 stukjes van nemen van een paar centimeter. Ook ben je een hele sterke "lijmtang" nodig.
Schroef de vario een paar slagen los van het frame en ontstel de riemen.
Met die 2 stukje riem en die lijmtang kun je nu 1 kant van de vario van elkaar drukken. (de voorste kun je gewoon "uitelkaar" trekken met een varioriem (slangen zijn er toch af).
Nu moet je de riem erom kunnen leggen. Je kunt de riemen zo van die losse vario halen door de vario los van het frame te schroeven (wel ontstellen). Heb ik ook al eerder gedaan, moet lukken met wat hulp.
Als er onduidelijkheden zijn in mijn zeer beknopte uitleg, mail of bel me dan maar.
Succes ermee (nu ook maar een 360 met 5-bak?)
Schroef de vario een paar slagen los van het frame en ontstel de riemen.
Met die 2 stukje riem en die lijmtang kun je nu 1 kant van de vario van elkaar drukken. (de voorste kun je gewoon "uitelkaar" trekken met een varioriem (slangen zijn er toch af).
Nu moet je de riem erom kunnen leggen. Je kunt de riemen zo van die losse vario halen door de vario los van het frame te schroeven (wel ontstellen). Heb ik ook al eerder gedaan, moet lukken met wat hulp.
Als er onduidelijkheden zijn in mijn zeer beknopte uitleg, mail of bel me dan maar.
Succes ermee (nu ook maar een 360 met 5-bak?)
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
19-05-2004 21:58 #644313
door V300 register
Hoi Fred riemen vervangje per twee.
Belangrijk (zeker bij gebruikte riemen)de draairichting van de riemen.
Auto boven de put.
Alle bouten los spreekt voorzich.
Ga aan de riemen hangen tot dat de schijven openen.
Plaats blokje houd tussen de schijven.
vacuum slangetjes los(eerst merken welke waar op komt i.v.m schakelen en remmen)
riemen er af nieuwe riemen er op en af stellen.
Suc6 en neem rezerve riemen mee naar polen
Belangrijk (zeker bij gebruikte riemen)de draairichting van de riemen.
Auto boven de put.
Alle bouten los spreekt voorzich.
Ga aan de riemen hangen tot dat de schijven openen.
Plaats blokje houd tussen de schijven.
vacuum slangetjes los(eerst merken welke waar op komt i.v.m schakelen en remmen)
riemen er af nieuwe riemen er op en af stellen.
Suc6 en neem rezerve riemen mee naar polen
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
19-05-2004 22:16 #644314
door V300 register
ik zou dus zeker de oude riem niet doorsnijden, maar die gebruiken om de secundaire schijven te spreiden! zoals paul al omschrijft.
aan de riemen hangen is letterlijk met je volle gewicht eraan hangen.. liefst nog de voetjes tegen de bodem vd auto plaatsen.
ipv een blokje kun je ook een dop 19 nemen om de schijven gespreid te houden.
buiten het spreiden van de schijven kun je gewoon de werkplaats instructie volgen.
Groetjes Wouter
aan de riemen hangen is letterlijk met je volle gewicht eraan hangen.. liefst nog de voetjes tegen de bodem vd auto plaatsen.
ipv een blokje kun je ook een dop 19 nemen om de schijven gespreid te houden.
buiten het spreiden van de schijven kun je gewoon de werkplaats instructie volgen.
Groetjes Wouter
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
19-05-2004 22:35 #644315
door V300 register
Wij hadden er toen gelukkig een hulpgereedschap bij van volvo. Die grote lijmklem met kunstof bekken voor het "spreiden" (lijkt verrek wel een bevalling) en het afstandsblokje.
En inderdaad, je moet beide riemen vervangen.
Wij hebben toen wel gewoon de oude riemen doorgezaagd, daar doe je toch niks mee. En met de "nieuwe" riem je je de voorste ook makkelijk even uit-elkaar trekken.
Wist niet dat iemand die achterste ook uit-elkaar kan trekken zonder extra gereedschap. Lijkt mij zeer moeilijk, daar zit namelijk een dikke veer achter de schijf. Een dikke lijmtang lijkt mij nog steeds handiger (wie plaatst anders het afstandsblokje tussen de schijven als jij eraan hangt?). Lijkt me ook veiliger als (ik wil de vingers er niet tussen hebben, ben je wel van het nagelknippen af!).
En inderdaad, je moet beide riemen vervangen.
Wij hebben toen wel gewoon de oude riemen doorgezaagd, daar doe je toch niks mee. En met de "nieuwe" riem je je de voorste ook makkelijk even uit-elkaar trekken.
Wist niet dat iemand die achterste ook uit-elkaar kan trekken zonder extra gereedschap. Lijkt mij zeer moeilijk, daar zit namelijk een dikke veer achter de schijf. Een dikke lijmtang lijkt mij nog steeds handiger (wie plaatst anders het afstandsblokje tussen de schijven als jij eraan hangt?). Lijkt me ook veiliger als (ik wil de vingers er niet tussen hebben, ben je wel van het nagelknippen af!).
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
19-05-2004 22:46 #644316
door V300 register
de primaire is inderdaad geen punt, die duw je met 4 vingers van mekaar.
een dikke lijmtang is inderdaad ook mogelijk, alleen zijn er geen lijmtangen te krijgen waarbij je het 'draai' stuk ver genoeg kunt draaien om de schijven helemaal te spreiden.
wat je in zo'n geval wel kunt doen is om in etappes te werken, met een dunner vulblokje als tussenstap.
inderdaad altijd 2 riemen verwisselen,
en zorgen dat er geen vet (of aan de schijven) komt, als dat toch gebeurd zeer grondig cleanen met aceton cq thinner.
(maar dat soort dingen staat ook expliciet in de werkplaats instructie.. daarom is het ook handig om die er ook bij te nemen)
een dikke lijmtang is inderdaad ook mogelijk, alleen zijn er geen lijmtangen te krijgen waarbij je het 'draai' stuk ver genoeg kunt draaien om de schijven helemaal te spreiden.
wat je in zo'n geval wel kunt doen is om in etappes te werken, met een dunner vulblokje als tussenstap.
inderdaad altijd 2 riemen verwisselen,
en zorgen dat er geen vet (of aan de schijven) komt, als dat toch gebeurd zeer grondig cleanen met aceton cq thinner.
(maar dat soort dingen staat ook expliciet in de werkplaats instructie.. daarom is het ook handig om die er ook bij te nemen)
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
19-05-2004 22:54 #644317
door V300 register
Idd daar heeft Jelle een punt (was ik vergeten)
blokje hout zet ik er tussen met een lange punt tang.
Of anders een pen of zoiets aan het blokje om er tussen te plaatsen.
Is wel zo veilig.
He Fred krijg op eens een idee als je de nieuwe nu eens netjes recht door snijdt.
om de vario legt en dan met wat bizonlijm en twee nietjes weer aan elkaar maakt ben je er toch ook.
HA HA HA HA ik heb het nog nooit geprobeerd.
laat ff weten of het idee werkt.
gr paul
blokje hout zet ik er tussen met een lange punt tang.
Of anders een pen of zoiets aan het blokje om er tussen te plaatsen.
Is wel zo veilig.
He Fred krijg op eens een idee als je de nieuwe nu eens netjes recht door snijdt.
om de vario legt en dan met wat bizonlijm en twee nietjes weer aan elkaar maakt ben je er toch ook.
HA HA HA HA ik heb het nog nooit geprobeerd.
laat ff weten of het idee werkt.
gr paul
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
20-05-2004 08:28 #644318
door V300 register
Fred, begrijp ik nou goed dat je tweedehands
riemen gaat monteren? En dan naar Polen?
Ik zou er niet op besparen en gewoon 2 (twee!)
nieuwe riemen erop leggen. Ben je de eerste 60.000
van die kopzorg verlost. Als je de foto's van een
jaar geleden ziet, en die van de auto nu, denk ik
dat die keuze gerechtvaardigd is.
riemen gaat monteren? En dan naar Polen?
Ik zou er niet op besparen en gewoon 2 (twee!)
nieuwe riemen erop leggen. Ben je de eerste 60.000
van die kopzorg verlost. Als je de foto's van een
jaar geleden ziet, en die van de auto nu, denk ik
dat die keuze gerechtvaardigd is.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
20-05-2004 10:07 #644319
door V300 register
Maar als je nou een vario hebt liggen met hele goede riemen? Dan is het zonde om die niet te gebruiken (worden toch gaar als je die een paar jaar laat liggen in een hoek).
Moderators: Mark Smeets