Varioriem vervangen zonder speciaal gereedschap
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
20-05-2004 10:24 #644320
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Varioriem vervangen zonder speciaal gereedschap
Hallo allemaal! Bedankt voor alle tips, ik denk dat het wel gaat lukken. Ik ga zoals gewoonlijk de boel weer digitaal vastleggen. Paul: is deze link wat je bedoeld:
www.polymax.nl/
hahaha Jelle je hebt gelijk als je twee hele goeie riemen hebt liggen gooi je die er als eerste onder. En dat ben ik ook van plan. Kan iemand mij uitleggen Waarom er meteen twee riemen vervangen moeten worden? de andere ziet er nog gewoon goed uit. Ik kan me voorstellen door het uitrekken dat je twee nieuwe moet monteren...maar een gebruikte lijkt mij ook geen probleem toch? Wouter (alweer bedankt) zou de steunpaal methode ook werken met een garage krik en een smeerput? Als er nog meer tips en ideeen opkomen dan hoor ik ze graag!!
Oja en Jelle: eenmaal vario'ist:...nooit meer wat anders!
Oja en Jelle: eenmaal vario'ist:...nooit meer wat anders!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
20-05-2004 13:31 #644321
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Varioriem vervangen zonder speciaal gereedschap
hoi Fred,
dit moet, omdat je de secundaire schijfafstand alleen af kunt stellen door het verplaatsen van de secundaire bak als geheel.
als de ene riem een iets grotere hartafstand tussen de assen van de primaire en secundaire trommel nodig heeft als de andere, kun je alleen de kortste riem goed stellen.
De andere (langere) heeft dan een te lage speling (of zelfs 0!!) zodat de overbrengings verhouding tussen de 2 nooit precies gelijk kan zijn. Aangezien de linker en rechter schijvenparen wel op 1 as zitten moet dit verschil ergens vandaan komen; het gaat wringen.
nou kun je dus zonder problemen de riem die heel gebleven is als er 1 breekt bewaren (aan een touwtje tegen de muur bv), en als je later eens toevallig eentje vindt die even lang en even breed is, ze weer samen monteren.
wel even de draairichting noteren voor het verwijderen, een gebruikte riem die de andere kant op gemonteerd wordt gaat in NO TIME kapot.
Groetjes Wouter
dit moet, omdat je de secundaire schijfafstand alleen af kunt stellen door het verplaatsen van de secundaire bak als geheel.
als de ene riem een iets grotere hartafstand tussen de assen van de primaire en secundaire trommel nodig heeft als de andere, kun je alleen de kortste riem goed stellen.
De andere (langere) heeft dan een te lage speling (of zelfs 0!!) zodat de overbrengings verhouding tussen de 2 nooit precies gelijk kan zijn. Aangezien de linker en rechter schijvenparen wel op 1 as zitten moet dit verschil ergens vandaan komen; het gaat wringen.
nou kun je dus zonder problemen de riem die heel gebleven is als er 1 breekt bewaren (aan een touwtje tegen de muur bv), en als je later eens toevallig eentje vindt die even lang en even breed is, ze weer samen monteren.
wel even de draairichting noteren voor het verwijderen, een gebruikte riem die de andere kant op gemonteerd wordt gaat in NO TIME kapot.
Groetjes Wouter
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
20-05-2004 14:02 #644322
door V300 register
Ja Fred Dat is de site.
Maar ik zou voor de zeker toch nog 2 nietjes zetten.
L.O.L gr en suc6 paul
By the way je hebt gelijk" 1 keer een varioist
altijd een varioist".
Maar ik zou voor de zeker toch nog 2 nietjes zetten.
L.O.L gr en suc6 paul
By the way je hebt gelijk" 1 keer een varioist
altijd een varioist".
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
20-05-2004 21:02 #644323
door V300 register
hoi Wouter,
'tis mijn garagist toch gelukt zonder de spreider als volgt: stelschroef helemaal terug en de ophangschroefjes zo ver los dat je de bak net niet op je kop krijgt.Dan de riem om de primaire effe sjorre en dan om de secundaire.Mijn riemen hebben deze actie overleefd zitten er al weer een jaar om en ze kwamen uit mijn vorige vario die niet door de apk kwam.is dat geluk of kan dit?
groeten ,wim
'tis mijn garagist toch gelukt zonder de spreider als volgt: stelschroef helemaal terug en de ophangschroefjes zo ver los dat je de bak net niet op je kop krijgt.Dan de riem om de primaire effe sjorre en dan om de secundaire.Mijn riemen hebben deze actie overleefd zitten er al weer een jaar om en ze kwamen uit mijn vorige vario die niet door de apk kwam.is dat geluk of kan dit?
groeten ,wim
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
20-05-2004 21:13 #644324
door V300 register
ja, dat is de 'wring ze er toch maar op' methode.
inderdaad veel geluk dat ze heel gebleven zijn, je geeft de riem er in ieder geval een heel gevoelige knauw mee.
wat je ook kunt doen is de auto laten zakken terwijl je een steunpaal onder de riem hebt staan ter hoogte van de secundiare schijven.
(ook een smal blokje voor pakken dus)
Groetjes Wouter
inderdaad veel geluk dat ze heel gebleven zijn, je geeft de riem er in ieder geval een heel gevoelige knauw mee.
wat je ook kunt doen is de auto laten zakken terwijl je een steunpaal onder de riem hebt staan ter hoogte van de secundiare schijven.
(ook een smal blokje voor pakken dus)
Groetjes Wouter
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
20-05-2004 21:45 #644325
door V300 register
De riemen die op mijn reserve vario zitten zijn orgineel Volvo en nagenoeg nieuw, geen scheurtje te bekennen. :-)Ik ga ze dus maar alle twee vervangen. THX Wouter. De 'wring ze er maar op methode' begrijp ik niet helemaal. Is dat ook de techniek die gebruikt wordt op een fietsketting al rijdend er weer op te leggen?
Waar kan ik trouwens de werkplaats instructie vinden?
Het lijkt me trouwens wel handig dat wij als club dit soort speciaal gereedschap aanschaffen en op afroep kunnen sturen naar vario'isten zoals ik als ze een jarretel probleem hebben. Twee keer verzendkosten en klaar is kees....
T'is maar een idee....
Gr Fred
Waar kan ik trouwens de werkplaats instructie vinden?
Het lijkt me trouwens wel handig dat wij als club dit soort speciaal gereedschap aanschaffen en op afroep kunnen sturen naar vario'isten zoals ik als ze een jarretel probleem hebben. Twee keer verzendkosten en klaar is kees....
T'is maar een idee....
Gr Fred
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
21-05-2004 19:07 #644326
door V300 register
Vandaag hebben Freerk en ik de riemen uitgewisseld. Ik heb van de Volvo dealer in Zwolle (Furnesscar Zwolle) de schijvenspreider kunnen lenen en daardoor is de klus prima gelukt! (foto reportage volgt vanzelfsprekend!)
Iedereen hartelijk bedankt voor alle tips/trucs en moral support! Op naar Krakau!
(een zeer tevreden Vaio'ist)
Iedereen hartelijk bedankt voor alle tips/trucs en moral support! Op naar Krakau!
(een zeer tevreden Vaio'ist)
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
25-05-2004 07:50 #644327
door V300 register
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
25-05-2004 07:54 #644328
door V300 register
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
25-05-2004 08:03 #644329
door V300 register
Moderators: Mark Smeets