Winterbanden

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-10-2010 17:31 #850850 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Winterbanden

Bodejodel;158204 schreef : Ik zou nooit tweedehands banden kopen! :no:

Waarom niet? Ik heb net van de week een setje tweedehands winterwielen opgehaald voor de 850: originele Volvo stalen velgen met winterbanden van een jaar oud! Uitgetest, rijdt prima, ook bij noodstop gewoon rechtdoor.

Tuurlijk, banden van 17 jaar oud zou ik ook niet doen, maar als het er goed uit ziet, waarom niet?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-10-2010 21:39 #850871 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Winterbanden
Je weet nooit hoe vaak iemand er een stoeprand is opgeknald o.i.d. Als dat een paar keer net hard genoeg is gebeurd om de band wat te kneuzen, maar niet hard genoeg om zichtbaar te zijn dan vind ik het al een risico.
Ik vervang mijn banden ook altijd ver voordat ze ook maar in de buurt komen van APK afkeur. Banden zijn je enige contact met de weg, dus dat moet voor mij 100 % in orde zijn, net als mijn remmen. Nieuwe banden zijn ook echt niet duur, dus voor het geld hoef ik het niet te laten. Nieuwe Toyo Proxes voor mijn auto heb ik volgens mij voor nog geen 300 euro. Daar kan ik weer een paar jaar mee vooruit.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-10-2010 15:05 #850908 door V300 register

daNpy;158273 schreef : 2023, week 20 uit 1923? :+

Anyway, M+S wordt volgens mij ook als winterband gezien(?)

Nop, Mud + Snow staat het voor. In Duitsland ben je het haasje als er geen bergje met sneeuwvlok op de band staat, hoe hard die M+S er wel op staat. Die berg is centraal vastgelegd aan welke eisen de band dan voldoet, M+S is aan de fabrikant zelf om te bepalen.

Ik heb Lijntje voorzien van Maxxis MA-AS banden en die voldoen als all-seasons. Het bergje is op de wang gevonden, samen met de sneeuwvlok.

Voor Nederland vind ik een dergelijke band (All seasons met juiste keurmerk) voldoende en die blijven ook het hele jaar erop zitten. Ik weet niet of ik de 740 nog een set winterbanden ga geven of een losse set all seasons of dat die full-timeop all seasons gaat rijden. De Vredestein Quatrack 3 zijn me niet goed bevallen. Met dit gewicht (1387kg) moeten ze te hard opgepompt worden om comfortabel en betrouwbaar te rijden en dus slijten ze verkeerd af, ook gevaarlijk.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-10-2010 18:52 #850922 door V300 register
Goede all seasons zijn nog geen winterbanden.

• Laurens Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-10-2010 21:11 #850990 door Laurens Post
Beantwoord door Laurens Post in topic Winterbanden
zon halve band zijn vaak de gevaarlijkste banden, ze zijn eigenlijk net niet voor de winter bedoeld en ze zijn eigenlijk net niet goed genoeg voor de zomer.

Ik ga ook maar eens winterwielen monteren onder de passat, de 360 moet eigenlijk spoedig de schuur in.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-10-2010 21:25 #851100 door V300 register
Opzich ben ik nog niet eens zo bang voor 2de hands winterbanden.

Heb vorig jaar weleens een setje van 2 van een goeie gast uit Limburg gekregen. Het merk zij me niet veel. Toch eronder gelegd...............en wat een wereld van verschil!!! Met slechts 2 winterbanden!!!! Gigantisch veel grip in de sneeuw, waar je met de zomerbandjes compleet kansloos was.

Ik weet het wel: bij mij komen er binnen een maand gewoon weer winterbanden onder. Zelfs tweedehands, da's altijd nog beter dan zomerbanden.

P.S.:om effe terug te komen op het verhaal van Jeroen:
wanneer jij een paar stoeprandjes hebt aangetikt met je banden, koop je dan meteen nieuwe? Ik niet iig.

Voor mij is de keuze duidelijk: liever een paar winterbanden die stoeprandjes hebben moeten overleven, dan zomerbanden.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-10-2010 22:20 #851108 door V300 register
Ik leg er 's-winters al een paar jaar winterbanden onder en dat heeft me al wat kosten (lees: deuken) bespaard. Wanneer ik een goede set 2e hands banden met of zonder velg (liefste zonder, kun je de binnenzijde en de montage rand goed bekijken) kan kopen dan laat ik dat echt niet lopen.

Wanneer je dat echt niet vertrouwd kun je inderdaad ook nog overwegen om een wat onbekender merk te kopen wat gunstiger geprijsd is.

't is altijd moeilijk om in een ander z'n portomonee te kijken en ieder moet het voor zich weten. In mijn opinie is de bestuurder uiteindelijk de belangrijkste schakel in het verkeer.

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-10-2010 21:20 #851284 door Jeroen van Bodegom

Ovlov 3.6L;158663 schreef : P.S.:om effe terug te komen op het verhaal van Jeroen:
wanneer jij een paar stoeprandjes hebt aangetikt met je banden, koop je dan meteen nieuwe? Ik niet iig.

Ik zorg wel dat ik wegblijf van stoeprandjes... :+ Er zit nu 1 krasje op mijn velg van een scheve stoeprand waar ik te dicht langs parkeerde, maar verder sta ik altijd ver van de stoeprand geparkeerd en op snelheid blijf ik al helemaal op afstand... :D

Ik heb een poosje terug Goodyear UltraGrip 7+ in de maat 185/55R15 besteld. Niet goedkoop (4 voor ca. 300 euro ex. montage) en veel geld over heb ik ook niet (nu helemaal niet meer), maar dit is voor mij te belangrijk. Dan laat ik andere, minder belangrijke dingen wel achterwege (zoals eten en drinken of zo :+). Ze zijn als 2e getest door de ANWB. Dunlop heeft de eerste plaats in handen, maar die was niet laag genoeg te krijgen voor op de ATS velgen. Vorig jaar heb ik daar waar het kon veel lol gehad in de sneeuw met mijn zomerbanden, maar ik moest op de wat drukkere stukken toch echt wel heeeeel erg voorzichtig rijden. Binnenkort gaan ze er toch echt wel onder... Ik ben benieuwd hoe dat rijdt, ik hoop dat het weer flink gaat vriezen en sneeuwen.

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
24-10-2010 15:11 #851354 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Winterbanden
Die Goodyear ultragrips heb ik ook (175/70R13) en ben er heel tevreden over.

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-10-2010 23:57 #851837 door Jeroen van Bodegom

antiekeradio;159399 schreef : winterbandjes mogen er volgens mij al onder!! het zal niet gauw meer boven de 15 uitkomen de komende tijd vrees ik :+

Ze liggen hier ook al klaar, binnenkort even wisselen!

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC