Winterbanden
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Ik ben eens aan het rondkijken en word doodgegooid met maten/waarden e.d.
Wat is nu ongeveer de "maximale" maat van banden voor onder de 345? In de omgeving zie ik verschillende sets (incl. velgen) in bijvoorbeeld 195/60 15 inch. Is dat te groot? En moet per se 4x100 aangehouden worden?
Alvast dank!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Chris Kobes
- Nieuw lid
-

Qua banden maat zou ik gewoon de maat houden die je nu hebt. Je kunt met deze webpagina ook nog even checken welke andere maten (banden) ook kunnen zonder dat je teller op hol slaat.
Houd ook even de ET-waarde van de velgen in de gaten als je voor een compleet setje gaat. De standaard ET waarde voor 300's is 37mm.
195/60/15 is volgens mij een beetje aan de hoge/grote kant.
- V300 register
- Verbannen
-
...bij winterse omstandigheden. Even voor de volledigheid.volvofiel;158153 schreef : In Duitsland zijn winterbanden verplicht...
edit:
Van winterse omstandigheden is in elk geval sprake bij sneeuw, ijs of gladheid. Er zijn nog geen rechterlijke uitspraken over welke weersomstandigheden dat nu precies zijn.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Als ik vandaag te horen krijg dat het morgen gaat sneeuwen, kan ik zo snel niet meer een setje winterbanden vinden.
Ik begrijp dus dat ik sowieso steek 4x100 moet aanhouden. Wat betekent het getal 100? De doorsnede van de gaten waar de wielbouten doorheen gaan?
185/65 15 inch is dus ook al te groot begrijp ik?
- Chris Kobes
- Nieuw lid
-
Wat betreft Duitsland ben je ALTIJD beter af met winterbanden in de winterperiode!! Gewoon niet zonder winterbanden naar Duitsland gaan, want je wilt er dan echt geen ongeluk krijgen ook al ben je zelf niet verantwoordelijk.
punkazz;158157 schreef : ...bij winterse omstandigheden. Even voor de volledigheid.
Ze zijn trouwens hard bezig om dit wel vast in de wet te gaan vastleggen.
- V300 register
- Verbannen
-
www.allevelgenvan.nl/maat.php
Volgens mijn gegevens is dit standaard:
VOLVO 300 Serie
Aantal/Steekcirkel : 4-100
ET : 40
Naafgat diameter : 52,1
Wielbouten/moeren : M12x1,25
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
ZwerverRoodbaard;158160 schreef :
Wat betreft Duitsland ben je ALTIJD beter af met winterbanden in de winterperiode!! Gewoon niet zonder winterbanden naar Duitsland gaan, want je wilt er dan echt geen ongeluk krijgen ook al ben je zelf niet verantwoordelijk.
Ze zijn trouwens hard bezig om dit wel vast in de wet te gaan vastleggen.
Precies. Als je betrokken raakt bij een ongeluk en het blijkt dat je geen winterbanden had, ben je zuur.
Deze vond ik wel interessant trouwens:
link.marktplaats.nl/386024906
Ze zien er alleen uit of ze uit 1980 o.i.d. komen, geeft weer een groot risico op klapbanden toch?
- Chris Kobes
- Nieuw lid
-
volvofiel;158162 schreef : Ze zien er alleen uit of ze uit 1980 o.i.d. komen, geeft weer een groot risico op klapbanden toch?
Moet je ff de code van die banden opvragen, dan kun je het zo achterhalen.
Anders moet je even informeren bij Reifen-Stiebling te Dinxperlo of die misschien een tweedehandssetje hebben liggen of iets dergelijks en dan neem je zelf 300 velgen mee.
BTW, dan moet er wel 3 meter sneeuw komen voordat je met die banden niet meer vooruit komt

- Mark Smeets
- Moderator
-
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
ZwerverRoodbaard;158163 schreef : Reifen-Stiebling te Dinxperlo
Dat is ook nog een goede! Gaat mijn broer ook altijd heen voor banden. Misschien kunnen we tegelijk gaan, hij moet twee nieuwe achterbandjes + een set winterbanden hebben.