Winterbanden
- V300 register
- Verbannen
-
de snelheidsmeter moet je bij 30 jaar oude auto's zowieso niet zo serieus nemen, in ieder geval even vergelijken met de GPS snelheid als je nieuwe banden monteert.
veilige snelheid op GPS (maximum waarbij je een flitspaal voorbij kunt rijden zonder lichteffecten) is 85 op de provinciale weg, 106 op de autoweg en 126 op de snelweg. Met 13 inch wielen is dat meestal al meer dan 135 op de teller. Punt is wel dat je dit maximum moeilijk vast kunt houden zonder cruise control, dus veiligheidshalve rijd ik maximaal zo'n 125 op de teller.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Ik vind eigenlijk dat je ook niet moet kijken of winterbanden verplicht zijn, je moet gewoon kiezen voor veiligheid. En maximale grip. En voor het breedlachend voorbij rijden van mensen z?nder winterbanden :yeah:
- Chris Kobes
- Nieuw lid
-
volvofiel 2;158195 schreef : www.drtheo.nl/CX/tires.htm#Bandenmaat Calculator
Bedankt, ik zocht al tijden iets om te kijken welke breedte band op welke breedte velg past

@Dutchie
Idd, je moet gewoon aan je eigen veiligheid denken en ook aan dat stukje historie waar we in rijden :halo: :+
- V300 register
- Verbannen
-
Ik zou gewoon standaard velgjes nemen, 13 of 14" en daar nieuwe merkbanden op laten leggen. Die gaan echt zo 5 jaar mee. Wel zo'n veilig idee, niet omdat het moet, maar om het behoud van jezelf en het historisch erfgoed waarin je rijdt.
- V300 register
- Verbannen
-

- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
volvofiel;158162 schreef : Precies. Als je betrokken raakt bij een ongeluk en het blijkt dat je geen winterbanden had, ben je zuur.
Deze vond ik wel interessant trouwens:
link.marktplaats.nl/386024906
Ze zien er alleen uit of ze uit 1980 o.i.d. komen, geeft weer een groot risico op klapbanden toch?
De volgende info/codes staan op de band:
Steel Beltec U 90086-10 M+S D 2 TLE9MH 2023
Hmmm.. wat is nu de productiedatum?
En eventueel heb ik zelf nog een setje V300-staal liggen, liggen nu 175-70 13 inch stallingsbanden omheen. Erg veel profiel, maar de banden zijn al uit 1998 dus vandaar dat het stallingsbanden zijn.
- V300 register
- Verbannen
-
Anyway, M+S wordt volgens mij ook als winterband gezien(?)
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-

Ik kijk eens rustig verder. Het is nog geen winter. Bedankt voor de reacties tot nu toe, ik weet nu wat meer over welke bandenmaten er onder gelegd kunnen worden.
- V300 register
- Verbannen
-

Beetje zonde van de mooie zomerset.