Binnenste spoorstangkogel

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-05-2009 17:31 #776773 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Binnenste spoorstangkogel
Anjo had helemaal gelijk.

Er zat ten eerste al geen speling op de kogels zelf, en ten tweede was het helemaal geen afkeurpunt.

Tiptop in orde dus!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-05-2009 17:58 #776780 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Binnenste spoorstangkogel
Het afkeurpunt wordt in zo'n geval; te veel ruimte op de stuurinrichting. Dat kunnen die kogels zijn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-05-2009 18:20 #776783 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Binnenste spoorstangkogel
dat klopt, speling in de kogels EN het tandrad/wormwiel van het stuurhuis zijn de afkeurpunten. maar dit was eigenlijk een klassiek voorbeeld van een jonge apk keurmeester die niet wist hoe de vork in de steel zit. hierop werd mijn rode vorig jaar ook ten onrechte afgekeurd

gefeliciteerd Joost!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-05-2009 09:30 #776856 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Binnenste spoorstangkogel
Even inhakend op dit onderwerp:
@Anjo: kun je dan eens een foto laten zien van hoe ik de complete spoorstang
van de heugel moet verwijderen?
Die zit geborgd doordat er met een centerpunt op een gedefinieerde plek
in geslagen is.
Voor de APK moet ik de linker stuurkogel (buitenste, hoes gescheurd)
vervangen, maar dat kreng wil niet los.
De stuurstang heeft ter plekke van de tandheugel geen vlakke kanten
waar je een sleutel of tang op kan zetten.
Als ik de stuurstang los heb, kan ik die in de werkbank zetten en dan
krijg ik de contramoer en de stuurkogel wel los.
Dan vervang ik ze aan beide kanten, inclusief de stofhoezen, want die
zijn keihard geworden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-05-2009 20:44 #776889 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Binnenste spoorstangkogel
staat als het goed is in de haynes, en die kun je zo van het ledenmenu af plukken. zal eff checken voor de zekerheid

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-05-2009 21:23 #776899 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Binnenste spoorstangkogel
jep, het staat best netjes beschreven.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-05-2009 21:25 #776901 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Binnenste spoorstangkogel
Er kraakt trouwens wel iets in de stuurconstructie/wielophanging.

Bij stilstand het stuur verdraaien = gekraak.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-05-2009 21:27 #776902 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Binnenste spoorstangkogel
9 tegen 10 de veerpootlagers (tontaatslagers) die zitten bovenin de veerpoot.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-05-2009 21:31 #776903 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Binnenste spoorstangkogel
En dat houdt in..?

Bijzaak of noodzaak?

Het viel me verder op dat de wielen ook een ietwat negatief camber hebben. Weliswaar niet zo erg als de achterwielen, maar wel zichtbaar.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-05-2009 21:38 #776904 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Binnenste spoorstangkogel
hoe negatiever hoe beter:humor:

of het nood of bijzaak is, hangt van jezelf af. als je je stoort aan de geluiden > vervangen. verder kan het niet al teveel kwaad als er op dit lager een beetje speling zit.

dit lager zorgt eigenlijk ervoor dat de veerpoot mee kan draaien met het wiel, terwijl de bovenkant van de veerpoot wel gefixeerd aan de body vastzit (dmv die 3 m8 boutjes in de motorruimte)

het k?n voorkomen, dat de tonnetjes in het lager uit de lagerschalen donderen, dit kan tot gevolg hebben dat je stuur blijft hangen, of dat hij superzwaar en raar stuurt. je zou voor het mooie iig de veerpoot deels uit moeten bouwen (kan zonder de kogels + remmen te lossen), de veer met speciaal gereedschap spannen (veerspanners) en dan de bovenste moer lossen, als je dan de bovenste veerschotel en het ophangrubberblok hebt, zit het lagertje ertussen. je kunt dan de fysieke speling in het lager voelen, en het lager beter inspecteren. een beetje dik (wiellager) vet kan al helpen maar dat hangt er maar net van af hoe en hoe erg het lager versleten is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD