Binnenste spoorstangkogel

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2009 22:22 #770918 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Binnenste spoorstangkogel
ding kan een behoorlijke bitch zijn om te vervangen. je moet iig wel zorgen voor een GOEDE griptang (g??n waterpomptang!!!) een staalborstel om het draad op te schonen, je basic gereedschap (sleutels/doppen whatever)

uitlijnen: max 1 uur
vervangen kogel: 1/2 uur als het meezit, 2 uur als het tegenzit

maar zoals ik zeg, print eerst die paar regeltjes uit, laat het aan dat jochie zien, en ga voor de grap met de DLS om diezelfde "test" uit te voeren...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2009 22:37 #770931 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Binnenste spoorstangkogel
Bedankt voor de informatie Anjo!

Ik heb er, net als vele anderen, een hekel aan om reparaties door de garage te laten doen omdat je ten eerste niet zelf ziet wat er gedaan wordt (dus leer je er niks van) en ten tweede je flink kunt lappen.

Inmiddels heb ik de smaak van het sleutelen best te pakken.
Ik moet nog een keertje de kleppen stellen, hij "ratelt" al een beetje.

Afijn, om weer terug t ekomen op het onderwerp; onderstaande reactie heb ik ook even uitgeprint. Ik ga er z.s.m. mee naar de garage en ik ga gelijk even naar een andere garage om te vragen wat zij van de situatie vinden. Mochten zij het goedkeur vinden, mogen zij de APK doen.
Ik ben overtuigd van je antwoord, als jij zegt dat het niet gevaarlijk is, geloof ik dat meteen :)

AvdAkker;100559 schreef : speling op je binnenste stuurkogel is net zo gevaarlijk als speling op je buitenste stuurkogel.... (de axiale (links-rechts) speling op de stuurinrichting van wiel tot wiel)

wat hierbij waarschijnlijk dus het geval is, is dat de speling in de kogels totaal niet aanwezig is, maar de "keurmeester" tijdens het sturen/schudden aan het rechtervoorwiel gezien heeft dat de spoorstang van voor naar achter of van boven naar beneden wiebelt, dit wordt gezien als speling op de kogel.

die speling is zoals ik zeg totaal niet relevant, omdat die speling nooit de werking van je stuursysteem kan hinderen; mits je de stuurhoek niet aanpast.

als je bijv kijkt naar de wielophanging van de 343T van Erik Buijs, d?n heeft het zin om iets kritischer te kijken naar de beweging van de bus, omdat hij zo'n gigantische stuurhoek heeft dat z'n wielen zowat onder een hoek van 90gr in de wielkast kan zetten.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2009 22:42 #770934 door Anjo van den Akker
als je maar wel weet wat ik wat betreft veiligheid van de remmen en het even gangbaar maken vind;) hoef ik geen reactie voor te typen denk ik:D

om nog wel ff ontopic te gaan over het zelf doen, uitlijnen > niet zelf aan beginnen, gewoon naar de betere bandenboer gaan en meekijken als er uitgelijnd wordt (altijd leuk).

waarschijnlijk heb je een gigantisch uitspoor en dat kan een raar/vaag/nerveus/indirect/incorrect stuurgedrag veroorzaken. het is dan ook van belang dat je zo min mogelijk rijd van en naar de bandenboer, als je een noodstop moet maken en je uitlijning is niet goed, kunnen er hele rare dingen gebeuren! het kan natuurlijk ook al bijna goed staan, of misschien zelfs helemaal goed maar totdat de auto vakkundig uitgelijnd is, weet je dat niet en die gok moet je gewoon niet nemen!

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2009 22:46 #770940 door 16673-dummy
De auto trekt nu bij het remmen lichtjes naar rechts. Beide voorwielen staan ietsje "ingezakt".

Ik zal eerst even de twee garages bezoeken, daarna post ik hier wel weer wat over wel/geen reparatie.

Edit: nog even over de remmen gangbaar maken; hou er rekening mee dat mijn budget aanzienlijk klein is. Daarom probeer ik 't zo goedkoop mogelijk, maar het moet wel redelijk veilig zijn.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-04-2009 11:56 #771171 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Binnenste spoorstangkogel
In dat geval zou ik de uitlijning zeker even met de meetlintmethode doen. Perfect is het niet, maar beter zo en redelijk goed dan niet en goed verkeerd. (scheelt banden ;) )

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-04-2009 17:16 #771561 door 16673-dummy
In overleg met de garage toch maar besloten de reparatie uit te laten voeren.

Kost gelukkig niet veel, 30 euro materiaal, uurtje werk en uitlijnen ? 55 euro.
Maak ik zelf nog even de remmen in orde en een lampje hier en daar en dan kan ik voor minder dan 200 euro weer een poos vooruit. Veilig.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-04-2009 19:57 #771611 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Binnenste spoorstangkogel
Goed bezig Joost! Beter veilig op de weg dan twijfelachtig.

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
21-04-2009 20:25 #771617 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Binnenste spoorstangkogel
Helemaal mee eens, als het op zaken als de remmen/sturen aankomt liever naar de vakman en je krijgt dan ook garantie op de reparatie/werkzaamheden.

Gr; Wouter.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-04-2009 20:27 #771619 door Anjo van den Akker

volvofiel;101232 schreef : In overleg met de garage toch maar besloten de reparatie uit te laten voeren.

en dan is de binnenste stuurkogel vervangen, de auto uitgelijnd, laat je nog een keer de speling testen en dan is die speling nog steeds aanwezig omdat die totaal niet in de kogel zit maar in de normale beweging van de rubberen bus in het stuurhuis valt :)

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-04-2009 21:52 #771659 door 16673-dummy
In dat geval haal ik de ombudsman erbij.

Maar dat zal niet zo zijn, ik geloof 'm wel.

Zo af en toe kan het wel eens zijn dat er ?cht iets is versleten. Bovendien heb ik het dan gewoon nieuw en hoef ik er nooit meer naar om te kijken.

Trouwens, ik heb al 3 343's daar gehad voor een APK, dit is de vierde maar de eerste die dit punt heeft aangegeven staan.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC