Binnenste spoorstangkogel

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2009 17:41 #628887 door 16673-dummy
Binnenste spoorstangkogel is gemaakt door 16673-dummy
Op het keuringsrapport staat vermeld dat de binnenste spoorstangkogel rechtsvoor APK-afkeur is.

Wat doet dit ding, waar kan ik 'm vinden, kan ik 'm weghalen of is 'ie makkelijk te repareren? En wat kost dat?

Alvast dank!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2009 17:45 #770583 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Binnenste spoorstangkogel
rechtsvoor;

laat daar even kritisch naar kijken, volgens mij is enkel de beweging in de bus van het stuurhuis gespot, dat is namelijk bij ALLE 300's het geval.

als de stuurhuishoes niet gedemonteerd wordt, is het onmogelijk te zien dat deze speling NIET in de kogel zit.

in principe is het de binnenste stuurkogel, vervangingsonderdeel van hooguit 30 euro, vervangen betekend auto uitlijnen. iets om rekening mee te houden!!

die speling mag, en is geen reden voor apk afkeur. wielophangingtechnisch maakt een speling daar geen fuck uit binnen de normale stuuruitslag van de auto. (volvo heeft daar niet voor niets een rubberen geleidingsbus gebruikt ipv bijv een teflon of delrin geleidingsbus)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2009 17:49 #770588 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Binnenste spoorstangkogel
Dankje!

Ik print dit even uit en ga er mee naar de garage morgen. Ben benieuwd, dit keer was een jonge monteur mij van dienst en niet de "baas" met 20 jaar Volvo- ervaring.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2009 20:04 #770640 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Binnenste spoorstangkogel
Is het nu trouwens de stuurkogel of de spoorstangkogel?

Net heb ik even een klein testje gedaan; lichtjes het stuur bewegen en dan kijken naar de beweging van de wielen.

Linksvoor gaat prima en vloeiend, net als bij al mijn/onze andere 300's.
Rechtsvoor beweegt ook, maar veel schokkeriger, inderdaad alsof er speling opzit. De uitslag is w?l even ver.

Ik vrees dat het toch een reparatie wordt die de garage maar moet gaan uitvoeren i.v.m. tijdgebrek en gebrek aan sleutelverstand.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2009 20:22 #770647 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Binnenste spoorstangkogel
binnenste stuurkogel = spoorstangkogel

het is soort van net hoe je het noemt


speling op kogels controleer je niet door even met je stuur te schudden... gewoon wat je eerder voorgesteld had even doen:

Ik print dit even uit en ga er mee naar de garage morgen. Ben benieuwd, dit keer was een jonge monteur mij van dienst en niet de "baas" met 20 jaar Volvo- ervaring.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-04-2009 22:21 #770704 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Binnenste spoorstangkogel
Er mag inderdaad volgens de APK-regelementen geen speling staan op de stuurkogels (de buitenste kogels). Over de binnenste kogel wordt niets gezegd (hoe krom 't ook klinkt).
Wat wel wordt gezegd is dat het gehele stuursysteem deugdelijk moet zijn. Zit er dus een cm speling op de binnenste kogels, dan is het toch echt wel afkeur. Wanneer je de speling ook al duidelijk kan zien, moet je je toch wel af gaan vragen of je zo nog door wilt rijden.

Of het daadwerkelijk echt afkeur is.............is en blijft een beetje vaag.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2009 18:45 #770850 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Binnenste spoorstangkogel
Is dit trouwens makkelijk zelf te vervangen?

Op zich heb ik de beschikking over een brug, mits het niet te lang duurt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2009 18:56 #770852 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Binnenste spoorstangkogel
mwa, spoorstang bij buitenste stuurkogel loshalen, wiel volledig naar rechts zetten en blokkeren, stuur naar rechts draaien, stuurhuishoes weghalen, binnenste stuurkogel van tandheugel demonteren, unit vervangen, boel terugbouwen met stuur volledig naar rechts (en wiel volledig naar rechts), als de boel weer in elkaar zit stuur in middenstand (stand linkerwiel gebruiken ter controle), sporing ongeveer gelijk zetten (rechterwiel ook ong rechtuit) en daarna als de wiedeweerga naar een uitlijnboer!


maare, uit het gls topic is gebleken dat hij er inmiddels feilloos doorheenkomt, of heb ik iets gemist?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2009 22:13 #770910 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Binnenste spoorstangkogel
Door de invoerkeuring ja, niet door de APK :D
De vijfde versnelling zag hij als achteruit, linksvoor had 'ie niet gemerkt geloof ik. Stom toeval omdat onderweg de pookknop eraf was gevallen en onder de stoel was gerold :lol:

Mijn oom zei me dat de spoorstangkogel in principe geen afkeurpunt is, maar slechts zorgt dat het wiel in geval van speling iets scheef gaat staan.
Ik ga nog effe langs een andere garage voor hun oordeel.

Hoe lang ben je bezig met zo'n reparatie, Anjo?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2009 22:20 #770916 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Binnenste spoorstangkogel
speling op je binnenste stuurkogel is net zo gevaarlijk als speling op je buitenste stuurkogel.... (de axiale (links-rechts) speling op de stuurinrichting van wiel tot wiel)

wat hierbij waarschijnlijk dus het geval is, is dat de speling in de kogels totaal niet aanwezig is, maar de "keurmeester" tijdens het sturen/schudden aan het rechtervoorwiel gezien heeft dat de spoorstang van voor naar achter of van boven naar beneden wiebelt, dit wordt gezien als speling op de kogel.

die speling is zoals ik zeg totaal niet relevant, omdat die speling nooit de werking van je stuursysteem kan hinderen; mits je de stuurhoek niet aanpast.

als je bijv kijkt naar de wielophanging van de 343T van Erik Buijs, d?n heeft het zin om iets kritischer te kijken naar de beweging van de bus, omdat hij zo'n gigantische stuurhoek heeft dat z'n wielen zowat onder een hoek van 90gr in de wielkast kan zetten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD