Vreemd sturen (hij spoort heel onregelmatig)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-02-2009 13:15 #759595 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vreemd sturen (hij spoort heel onregelmatig)
Ik heb de toplagers vervangen. Ze waren vuil maar niet defect. Dus dat was niet het probleem...
Het toplager zit in de veerschotel. Het draagvlak van dit lager was doorgescheurd. Er zitten allemaal radiale scheurtjes in het draagvlak van het lager. Door die scheurtjes is de body ten opzichte van het wiel een halve centimeter gezakt. Daardoor schuurt de veerschotel tegen het bovenliggende rubber en daarom stuurt de auto zo vreemd. De veerschotel stond echt helemaal doorgebogen. De kap waarin de bump stop zit was bijna helemaal van de veerschotel afgescheurd.
Ik heb de veerschotel teruggeplooid en een las gelegd rond de kap van de bump stop. Nu 10000 km later is de linkerkant weer doorgezakt. De wheel clearance links en rechts verschilt ong. 1cm. Een betere oplossing is dus om het draagvlak van het lager te verstevigen door bijvoorbeeld een dunne schijf op het draagvlak te leggen.
Ik ga nu opzoek naar andere veerschotels en verstevigingsmateriaal. En ook nog naar nieuwe dempers, want de rode koni's hebben het vooraan na 90000 km begeven.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-02-2009 15:01 #759604 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vreemd sturen (hij spoort heel onregelmatig)
en nieuwe lagers??

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-02-2009 14:32 #759759 door V300 register

antiekeradio;91226 schreef : en nieuwe lagers??

De lagers waren niet defect. Heb ze toen toch vervangen omdat ik ze had liggen. Ik ga ervan uit dat ze na 10000 ook niet defect zullen zijn.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-02-2009 17:06 #759773 door V300 register
hmm nee..

toch gek dat de omliggende zone zoveel geleden heeft dan.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-02-2009 12:35 #759889 door V300 register
Ik vind het ook raar. Mn 360 heeft nu 143000 km. Normale omstandigheden, geen abnormaal slechte wegen genomen. Ik dacht wel even aan Koni dempers. Als je die op veel demping instelt, komt er veel meer kracht op de veerschotel. Maar ik heb de dempers in het midden van hun instelbereik gezet. Dus daaraan zou het niet mogen liggen...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-11-2009 22:09 #807738 door V300 register
Waar kan je nog nieuwe toplagers krijgen? Ik ben bij de dealer geweest, maar die kon ze niet meer leveren. Goed schoonmaken en opnieuw invetten zou volgens de magazijnchef afdoende moeten zijn.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-11-2009 22:12 #807739 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Vreemd sturen (hij spoort heel onregelmatig)
tsjah, die vent is dan zeker niet voor niets magazijnchef:D

als een lager op is heeft hij speling, en dat los je niet op door hem schoon te maken en opnieuw in te vetten...

het lager van een bepaald type ibiza is hetzelfde, welke moet ik even opzoeken.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-11-2009 22:45 #807744 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Vreemd sturen (hij spoort heel onregelmatig)
SKF code: VKD 35012

Rover Maestro / Montego, Seat Ibiza (86-93), Seat Malaga (89-93)

hoop dat je daar wat aan hebt, ga iig voor de ibiza lagers; die zijn beproefd/getest en identiek aan v300 exemplaren :)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-11-2009 22:55 #807745 door V300 register
Anjo, bedankt voor deze info! Ik ga ermee aan de slag.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-11-2009 23:11 #807748 door V300 register
Even voor de volledigheid van de info: Zijn deze toplagers identiek voor alle types, of zijn er nog bepaalde uitzonderingen? (zo ja, waarop passen ze wel en niet?)

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC