Het KONI schokbreker topic
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
De rode dempers zijn prima, maar de gele zijn de extra tientjes zeker meer dan waard. De gele zijn (met de hand gevoeld) zeker niet perse stugger. Op de slapste stand voelen ze beiden even stug als je ze met de hand indrukt en uittrekt. Alleen dempen de gele zoals al vaker gezegd op beide slagen en de rode alleen op de uitgaande.
Kort door de bocht:
Doordat de gele op zowel de ingaande als de uitgaande slag dempen krijg hoef je ze maar half zo stug in te stellen als de rode om een zelfde demping te verkrijgen. Je hebt dus veel meer comfort ?n een betere wegligging. (of gewoon 2 keer zo stug als je de gele helemaal strak afstelt.)
Momenteel ben ik de enige die rondrijd met bovengenoemde nieuwe gele Koni's (+ veren, PU bussen en 25 mm stabi) EN WAT EEN GENOT IS DAT! :worship: Eindeloos veel grip en controle in de bochten, zeer beperkt overhellen en toch nog serieus veel comfort. Ik kan gewoon lange ritten maken met mijn gezin. Op de snelwegen rijdt hij heerlijk soepel en comfortabel. Lege klaverbladen zijn een genot om te nemen. Klinkerweggetjes zijn wat beter voelbaar, maar ook daar kan ik gewoon met 100 overheen jakkeren zonder contact met de weg te verliezen als ik dat zou willen... Momenteel is mijn auto ingesteld op een volle achterbank + achterbak + gastank + benzinetank. Een situatie die bij mij vaker voorkomt dan dat ik er lange stukken alleen mee rijdt. Hij rijdt nu dus beter bij volle belasting dan wanneer hij leeg is. Heerlijk dat dit goed in te stellen is!
Er zijn best veel aanpassingen nodig geweest en ik ben samen met Anjo nog bezig om de kinderziektes er uit te halen.
Om de Golf dempers aan de voorzijde passend te maken heb je absoluut een draaibank + veel ervaring nodig. Het is een precisiewerkje. Ook heb je 2 goede topmounts (nieuw niet meer verkrijgbaar), speciaal gevormde vulbussen, nieuwe lagers etc... nodig. Het past dus zeker niet 1 op 1.
De aanpassingen + onderdelen zijn vrij prijzig, maar zeker de moeite waard. Wat er precies moet gebeuren gaan we natuurlijk niet vertellen... :+
Als je interesse hebt moet je maar een priv?bericht sturen, dan kun je een proefritje komen maken om te kijken of dit is wat je wilt.
Als jullie samen besluiten om nieuwe Koni's aan te schaffen (bij Funs ) is er vast wel wat te regelen, maar nu praat ik voor mijn beurt... :+
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Of is er in deze verschil tussen gele en rode?
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
Zelfs mijn zijn ervaring en kunde moesten we achteraf nog het een en ander aanpassen omdat de demper begon te rammelen in de veerpoot. De passing komt echt zeer nauw...
Wat mij betreft zijn deze berg Euro's de beste investering in mijn auto ooit geweest... Iedereen die een stukje meegereden heeft met mijn auto is het daar volledig mee eens geweest en is met een grote grijns op z'n kop uitgestapt.
- V300 register
- Verbannen
maargoed, de koni's zijn dus ook nog bestellen bij app? passende koni's voor de voorkant voor de duidelijkheid
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
Slecht nieuws? Waarom? Je hebt de kans om gele Koni's te monteren onder je bejaardenraket, wat wil je nog meer? Voor Anjo is het eenvoudig, maar het kost nu eenmaal tijd en je hebt er geavanceerd gereedschap voor nodig dat niet iedereen in zijn schuur heeft staan... :nono:flyhart;175150 schreef : Oh, dat is slecht nieuws...waarom wordt het in dit topic beschreven als eenvoudige aanpassingen dan?
De Golf Koni's zijn te bestellen en binnen enkele dagen leverbaar volgens mij, maar ze zijn - off the shelf - dus niet passend.flyhart;175150 schreef : maargoed, de koni's zijn dus ook nog bestellen bij app? passende koni's voor de voorkant voor de duidelijkheid
- Chris Kobes
- Nieuw lid
Voor het feit dat de rode Koni's ongeveer net zo zeldzaam zijn als een setje Dodo's zijn de gele Koni's van een Golf 1 een eenvoudige aanpassing die gewoon kan gebeuren met wat kunde en een ervaren helpende hand.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
- V300 register
- Verbannen
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
- V300 register
- Verbannen