Bandenmaat vraag

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-02-2005 00:26 #638333 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bandenmaat vraag
denk dat het bij een 360 inderdaad die zware motor is dan, zover ik weet is een 300 serie met 1400 stuurkarakter helemaal neutraal, totdat de grens in beeld komt, dan wordt het progressief overstuur. op een natte weg na een droge periode ligt de grens binnen ieders bereik trouwens.

Groetjes Wouter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Thomas de Wit (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-02-2005 13:40 #638334 door Thomas de Wit (GAST)
Beantwoord door Thomas de Wit (GAST) in topic Bandenmaat vraag
Ik probeer het een beetje uit, telkens bochten scherp nemen, nat wegdek, in de bochrt pas erop. Maar afgezien van die ene keer toen er echt ijzel lag, heb ik nooit onderstuur of overstuur. Ik ga echter niet te extreem, maar toch.

Heb wel een keer bijna achterste voren gestaan in een vario. Na een zware zomerse regenbui, dikke laag water op het wegdek, en plankgas half in de bocht, wist ik ook meteen weer wat aquaplannig was. Ik schrok er even van moet ik zeggen. Maar hij herstelde zichzelf weer netjes toen ik gas los liet.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-02-2005 14:24 #638335 door V300 register
Dat is geen aquaplanning, dat is gewoon de frictioncircle verlaten. Aquaplanning komt eerder op hoge snelheden voor.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-02-2005 14:45 #638336 door V300 register
heb t gistermorgen nog gehad met mn dafje 55 coupe (heeft ook een 1400)

bochtje naar invoegstrook autoweg, daarna rij je van viaducthoogte naar beneden parallel aan de hoofdweg, een talud dus. gelukkig aan beide zijden een ruime rijstrook gras. daarna meer dan 45 graden naar beneden.

kom de bocht door (rechtsaf dus), met niet teveel gas. laatste stukje uitkomen vd bocht veel gas voor een sportieve afdaling vh talud. ik voelde de achterkant naar links schuiven, corrigeerde door het stuur naar links te doen en het gas wat te laten opkomen. plots greep de achterkant weer aan en zette zich met een ruk terug naar het midden. door de ruk verplaatste mn gewicht op de stoel en trapte ineens de gas weer bijna vol in! toen had ik geen tijd meer om nog naar rechts te corrigeren :-S !!!

auto schoof stukje met de neus naar links, voorwielen rechtsaf, achterwielen dweilden dwars naar rechts en schuin over het gras richting de linker rand van het talud. 20cm voor de rand stonden we stil. geen schade aan de auto. moest alleen mn hartkleppen bijstellen want die rammelden ineens nogal. Ego zwaar gedeukt.

moraal van dit verhaal

zomerbandjes hebben geen goeie grip bij 0 graden !!!! ben voorzichtig met je gaspedaal!
als je zo'n gripverlies hebt bij een remactie heb je je schadeformulier nodig.

Groetjes Wouter

• Thomas de Wit (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-02-2005 15:33 #638337 door Thomas de Wit (GAST)
Beantwoord door Thomas de Wit (GAST) in topic Bandenmaat vraag
Dat is minder Wouter, goede banden i.c.m. omstandigheden zijn dus inderdaad erg belangrijk!

Ik denk dat ik wel weet welke bocht dat dit was :-S Roosendaal west lijkt het op, hoe we vorige keer ook zijn gereden met de 343 ?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-02-2005 16:20 #638338 door V300 register
nee, was vanaf de gordelweg (zuidelijke rondweg) naar de antwerpseweg. vanuit langdonk naar het centrum dus.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-02-2005 18:00 #638339 door V300 register
Nou als het een beetje koud is buiten of het is klein beetje vochtig buiten niet te veel anders wordt het te gek dan is het elke bocht echt pret,leuk gecontroleerd door de bocht glijden. Gewoon terug schakelen koppeling op laten komen voor de bocht en vol het gas er op en in sturen niet te veel want de achter wielen doen de rest. Echt lache Alleen soms gaat het fout, me broer heeft een x met ze BMW 316i e30 in de sloot gelegen met ze neus, omdat die ook te dwars ging en de controllen kwijt was. En ik in me volvo360GLT heb 1 x dwars gestaan echt dwars praat ik achterste voren op de rontonden ook te vochtig en eerlijk gezegt onverwacht en dan reken je er niet op dan sta je toch echt te kijken achter af en dan heb je ook zo iets van jeetje toch maar even voorzichtig zijn.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-02-2005 19:02 #638340 door V300 register
Poe...met de volvo is me dat maar 1 keer gelukt op nat wegdek door hard inremmend met te veel vaart in te sturen. Gelukkig op een ruim weggetje waar ik een beetje uit spelen was.
Trok m overigens wel weer netjes recht uit het driftje.
Beheerst dwars gaan is een echte kunst, tegensturen lukt meestal wel, maar gaat instinctief vaak te hard en te lang waardoor je opeens de andere kant opslaat. Heb het ooit gehad bij zonnig weer en 80 km/h dat ik een paar pirouettes maakte omdat ik overmoedig was. Dat soort ervaringen maken je voorzichtig.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-02-2005 19:43 #638341 door V300 register
ja, denk dat dat inderdaad t geval geweest is. het stuur stond al te ver naar links om nog voldoende tegen te sturen naar rechts. hij ging dus ook links van het asfalt af. wil nog een keer gaan oefenen op een groot glad terrein om dit soort dingen wat beter onder controle te krijgen.

zeker bij mijn daf is het met die pendelassen en 100% sperdiff makkelijk dweilen met het kontje.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-02-2005 20:54 #638342 door V300 register
Zeker doen. ´t Is de vraag of je in een onverwachte situatie net zo goed reageert als wanneer je het bewust provoceert. Maar baat ´t niet, dan heb je in ieder geval nog veel plezier gehad ;-)

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC