Bandenmaat vraag

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-02-2005 10:11 #638323 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bandenmaat vraag
Sorry, ik wil je expertise inzake banden natuurlijk niet "in Frage stellen", maar komt het bij winterbanden niet veel meer op de samenstelling van het rubber aan ? (vandaar ook het omslagpunt van +7°C)

Die lamellen zullen wel iets helpen, maar als ik zie hoe ik met mijn 5 mm profiel in de ardennen menig Traction-Control-vehiekel met gemak achter me kon laten kan ik niet geloven dat ze het leeuwendeel aan de functie "winterband" bijdragen.

(Bericht gewijzigd door thomas_d op 24 februari 2005)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-02-2005 10:13 #638324 door V300 register
Dat met die smallere banden ben ik overigens wel met je eens.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-02-2005 19:26 #638325 door V300 register
Klopt het rubbercompound van een winterband blijft soepeler bij lagere temperaturen, normale banden zijn veel harder en dat kun je zeker merken in grip.
Maar in de sneeuw en op gladde wegen kun je echt het verschil goed merken of je banden 5mm of bijvoorbeeld 7/8 mm hebben, die lamellen gaan namelijk open staan en vreten zit in de sneeuw en de gladde ondergrond.
Ben trouwens niet fulltime in de banden aan het werk het is nog een bijbaantje zit nu nog op school die ik dit jaar afrond.

Groeten albert

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-02-2005 22:49 #638326 door V300 register
Al met al een leerzame topic en ik heb dit soort banden gekocht:

Bijn nieuw voor 90 euro klaar. Ik had dus oude versleten winterbanden. Na de keuring snel er op gezet voordat ik hem kocht na de zomer.
Het heerlijk rustig zuizen klinkt mij als muziek in de oren als de motor warm is. Dan denk ik wel eens dat een 300 een ziel heeft net al een mens.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-02-2005 12:33 #638327 door V300 register
goeie banden zijn wel belangrijk voor je comfort en veiligheid inderdaad.

versleten winterbanden (=minder dan 4 of 5 mm profiel) hebben bijna nog alleen de nadelen tov zomerbanden, omdat het profiel dan al te laag is om het water en sneeuw etc goed af te voeren.

Ik ben nog even op zoek naar een calculator waarin je de VELG maten kunt invoeren, en die daaruit de maximale breedtemaat voor een band berekent (of een tabel waar ik het in kan zien.. ook prima) of een bepaalde breedte wel of niet verstandig is, is een beetje een arbitraire grens natuurlijk maar er zijn ook harde maxima.

ik wil namelijk weten hoe breed een band kan zijn op een 4,5 of 5J (inch breedte) zonder er al te gek uit te zien of andere rare effecten etc. af fabriek was er 135 breed op gemonteerd (idioot smal) nu niet meer te krijgen, dus 145 breed erop. de vraag is dus eigenlijk; past een 165 ook zonder grote problemen. zover ik weet is er in de wielkast meer dan voldoende ruimte.
een grotere afrol is geen probleem, juist gewenst.

Groetjes Wouter

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-02-2005 21:26 #638328 door V300 register
Ik heb voor ook twee nieuwe banden gekocht. Ik ben altijd iemand die zo iets heeft van alleen goeie merken onder me auto. Maar goed ik kwam dus in aanraking met het merk TYFOON. Ik had op eerste gezicht beetje van zal wel van die rare japanse B banden zijn maar wat blijkt na onder zoek. Het zijn europese banden en ze hebben de jaarlijkse autobanden test van consumenten bond gewonnen "best koop van het jaar" het gaat hier om het type connexion. Ik heb ze er nu maandje er onder zitten en ze bevallen me erg goed. En dat voor een prijs van 40 euro per band dat is niet echt veel. Heb nu 175/65R14 voor zitten maar wil voor achter want die komen er ook aan tikkeltje breder gaan en 185/65R14 nemen. Zodat voor lekker wat lichter blijft sturen en achter wat meer grip op de weg kwijt kan.

Maar goed het is maar een tip je kan er eens naar vragen bij je plaatselijke banden boer.

Greetz marwin

voor hun website --> www.tyfoonbanden.nl/

(Bericht gewijzigd door marwin op 26 februari 2005)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-02-2005 11:43 #638329 door V300 register
Ik zou op een 13 inch 5J velg van een 340 gewoon 175/70/13 monteren werd ie ook op afgeleverd toch.
Kijk eens op www.federaltire.com deze banden hebben een goede prijs kwaliteit verhouding en doen het echt goed.
Ik heb bij mijn broertje een setje winterbanden gemonteerd van federal gewoon echt super banden perfecte grip en lopen mooi.
We hebben pas onder een audi S4 avant federals gemonteerd(SS595) en die man kwam later terug met dat het echt goed reed.
Iedere band die europa binnenkomt heeft een EU keur en is getest, en de eerste de beste good year band word ook geproduceerd in zuid afrika dus.
Er zijn veel banden die het goed doen maar een band blijft altijd een compromis.

Groet albert

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2005 19:29 #638330 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Bandenmaat vraag
Als je achter bredere banden monteerd krijgt je meer een onderstuurkarakter dan ie al heeft. Het is maar net wat je fijn vind.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-02-2005 23:53 #638331 door V300 register
normaal heeft ie eerder overstuur.

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-02-2005 00:07 #638332 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Bandenmaat vraag
Ik heb gelezen en ervaren, (360... dus kan goed aan het zware blok liggen...) dat als je een bocht gecontroleerd steeds sneller neemt de voorkant gaat glijden... Geef je een flinke dot gas dan gaat de achterkant je voorbij.
De meesten van ons zullen dus onderstuur ervaren bij normaal gebruik...

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC