Bandenmaat vraag
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
23-02-2005 15:42 #624389
door V300 register
Bandenmaat vraag is gemaakt door V300 register
Ik heb 175/70 R13 om mijn 360 zitten. Zoals de meesten. De R13 staat voor de velgenmaat zoals ik begreep. Wat zijn die andere maten?
Met welke maten mag ik iets spelen?
Mag 70 75 worden bijvoorbeeld? (als dit de breedtemaat is) Iets breder zou fijn zijn namelijk.
Voordat we het over prijzen gaan hebben:
4 goede banden voor 88 euro in Austerlitz.
(Bericht gewijzigd door fransiscus op 23 februari 2005)
Met welke maten mag ik iets spelen?
Mag 70 75 worden bijvoorbeeld? (als dit de breedtemaat is) Iets breder zou fijn zijn namelijk.
Voordat we het over prijzen gaan hebben:
4 goede banden voor 88 euro in Austerlitz.
(Bericht gewijzigd door fransiscus op 23 februari 2005)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
23-02-2005 16:12 #638314
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bandenmaat vraag
175 is de breedte in mm
70 wil zeggen dat de wanghoogte 70% van de breedte bedraagt.
De diameter van je wiel is dus 13 inch + 2 maal de wang.
In mm is dit 330,2 + 2x(0,7x175)= 330,2+245 = 575,2mm
In principe moet de rolomtrek gelijk blijven. Speel je met de breedte, moet je ook met de wanghoogte spelen.
Ik zelf heb echter 4 winterbanden op velg voor 25 Euro gekocht destijds. Deze zijn 185/65-14. Een rekensommetje leert dat de diameter met 596,1mm eigenlijk 21mm, oftewel 3,6 % te groot is.
Zolang je wiel nergens aanloopt is dit in Nederland geoorloofd (in duitsland daarentegen niet, maar aangezien je nederlander bent...).
Je moet dan wel met die afwijking rekening houden op je snelheidsmeter.
(Bij eigen meting geeft de mijne nu redelijk nauwkeurig de snelheid aan. Af fabriek geeft een teller altijd -wettelijk verplicht- een hogere snelheid aan dan de daadwerkelijke.
En nu mag je zelf gaan rekenen ;-)
Of op internet een van de vele "bandencalculator"s gebruiken (dit als zoekbegrip bij google intypen)
70 wil zeggen dat de wanghoogte 70% van de breedte bedraagt.
De diameter van je wiel is dus 13 inch + 2 maal de wang.
In mm is dit 330,2 + 2x(0,7x175)= 330,2+245 = 575,2mm
In principe moet de rolomtrek gelijk blijven. Speel je met de breedte, moet je ook met de wanghoogte spelen.
Ik zelf heb echter 4 winterbanden op velg voor 25 Euro gekocht destijds. Deze zijn 185/65-14. Een rekensommetje leert dat de diameter met 596,1mm eigenlijk 21mm, oftewel 3,6 % te groot is.
Zolang je wiel nergens aanloopt is dit in Nederland geoorloofd (in duitsland daarentegen niet, maar aangezien je nederlander bent...).
Je moet dan wel met die afwijking rekening houden op je snelheidsmeter.
(Bij eigen meting geeft de mijne nu redelijk nauwkeurig de snelheid aan. Af fabriek geeft een teller altijd -wettelijk verplicht- een hogere snelheid aan dan de daadwerkelijke.
En nu mag je zelf gaan rekenen ;-)
Of op internet een van de vele "bandencalculator"s gebruiken (dit als zoekbegrip bij google intypen)
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
Minder
Meer
23-02-2005 17:18 #638315
door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Bandenmaat vraag
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
23-02-2005 17:19 #638316
door V300 register
Hardstikke bedankt.
Morgen even struinen. Het zal ook zeker uitmaken met geluid. Ik heb nu van die banden met veel profiel, of nee, weinig profiel? Nou laat maar.
Van die oude banden die veel weg aanraken.
Heel veel profiel dat er bijna niet meer is en heel veel band.
Morgen even struinen. Het zal ook zeker uitmaken met geluid. Ik heb nu van die banden met veel profiel, of nee, weinig profiel? Nou laat maar.
Van die oude banden die veel weg aanraken.
Heel veel profiel dat er bijna niet meer is en heel veel band.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
23-02-2005 17:36 #638317
door V300 register
Maar wat betreft die winterbanden: Je veranderd dus van 13 naar 14. De velgmaat zou je toch aan moeten houden, zou je denken?
(Er liggen een paar prachtige met maat 14)
(Er liggen een paar prachtige met maat 14)
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
Minder
Meer
23-02-2005 17:40 #638318
door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Bandenmaat vraag
Als je er velgen bij koopt, wat meestal normaal is bij winterbanden dan maakt te velgmaat niet zoveel uit.
Je ziet vaak dat men een setje dure grote aluminium (16" of 17") velgen heeft. Voor de winterbanden word vaak gekozen voor een meer normale maat en stalen velgen omdat grote aluminium velgen nogal prijzig zijn.
Je ziet vaak dat men een setje dure grote aluminium (16" of 17") velgen heeft. Voor de winterbanden word vaak gekozen voor een meer normale maat en stalen velgen omdat grote aluminium velgen nogal prijzig zijn.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
23-02-2005 18:08 #638319
door V300 register
De velgmaat (dus 13, 14, 15 enz inch) van band en velg moeten inderdaad overeenstemmen. Pak je een grotere velg, moet je dus een kleiner wang nemen wil je dezelfde rolomtrek hebben.
Voor de Volvo bijvoorbeeld. 155/80-13 is (ongeveer) even groot als 185/70-13, maar ook als 185/60-14
Voor de Volvo bijvoorbeeld. 155/80-13 is (ongeveer) even groot als 185/70-13, maar ook als 185/60-14
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
23-02-2005 18:10 #638320
door V300 register
Winterbanden zullen iig meer lawaai produceren.
Hoewel lawaai, ik vind dat geluid eigenlijk wel mooi.
Hoewel lawaai, ik vind dat geluid eigenlijk wel mooi.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
23-02-2005 18:41 #638321
door V300 register
een grotere rolomtrek is geen groot probleem, bij de originele maten heeft de band flink over in de wielkasten! 14 inch wielen kan zowieso standaard op een 360, en met iets bredere, maar niet lagere banden geven dan gewoon een tikkie lager toerental op de snelweg.
velgen zoals 155 R 13 en 175 R 13 hebben geen hoogtecode, dat wil zeggen dat ze de standaard hoogte hebben, dit is 80 procent.
lagere hoogtes zijn bv 70 of 60 pct. kost je comfort!
Groetjes Wouter
velgen zoals 155 R 13 en 175 R 13 hebben geen hoogtecode, dat wil zeggen dat ze de standaard hoogte hebben, dit is 80 procent.
lagere hoogtes zijn bv 70 of 60 pct. kost je comfort!
Groetjes Wouter
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
24-02-2005 00:29 #638322
door V300 register
Door het open profiel dat een winterband heeft zal een winterband altijd meer geluid produceren.
Als je met winterbanden wilt rijden is het beste om niet te breed te gaan, hoe smaller de band hoe meer druk op de weg(kijk maar eens naar rally's in de sneeuw)
Zelf zou ik geen gebruikte winterbanden kopen,in de eerste plaats omdat je niet weet hoe ze lopen, en ten tweede omdat een winterband met bijvoorbeeld 5 mm eigenlijk al bijna versleten is omdat de lamellen(zaagtandjes) vaak maar tot de helft van het profiel lopen.
175/70/13 is ook niet echt een dure maat.
Ik werk in een bandenzaak en kan jullie wel een prijs opgeven voor winter of normale banden. Vragen zijn welkom.
Groeten Albert
Als je met winterbanden wilt rijden is het beste om niet te breed te gaan, hoe smaller de band hoe meer druk op de weg(kijk maar eens naar rally's in de sneeuw)
Zelf zou ik geen gebruikte winterbanden kopen,in de eerste plaats omdat je niet weet hoe ze lopen, en ten tweede omdat een winterband met bijvoorbeeld 5 mm eigenlijk al bijna versleten is omdat de lamellen(zaagtandjes) vaak maar tot de helft van het profiel lopen.
175/70/13 is ook niet echt een dure maat.
Ik werk in een bandenzaak en kan jullie wel een prijs opgeven voor winter of normale banden. Vragen zijn welkom.
Groeten Albert
Moderators: Mark Smeets