dubbele carburateur

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-06-2008 17:39 #712559 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic dubbele carburateur
Turbopower is net zo degelijk als NA power, misschien nog wel minder slijtage (bij eerlijke vergelijking van vermogen). Maar elke ombouw is veel tijd en geld.

Ik heb precies hetzelfde overwogen (de twee carbs), maar kwam al snel tot de conclusie dat ik gewoon beter de turboconversie af kon maken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-06-2008 17:44 #712565 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic dubbele carburateur

rwdstudent;57482 schreef : Turbopower is net zo degelijk als NA power, misschien nog wel minder slijtage (bij eerlijke vergelijking van vermogen). Maar elke ombouw is veel tijd en geld.

Ik heb precies hetzelfde overwogen (de twee carbs), maar kwam al snel tot de conclusie dat ik gewoon beter de turboconversie af kon maken.


alleen zie ik een turbo op de vario nog niet zoveel zin hebben, maar heb jij trouwens voor je turbo bakkie (handbak meen ik) nooit overwogen om daar ook nog eens met dubbele carb's aan de slag te gaan;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-06-2008 17:45 #712566 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic dubbele carburateur
btw is de forumtijd versprongen oid, het is bij mij toch echt al 18:46 inmiddels:S

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-06-2008 20:48 #712580 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic dubbele carburateur
Het is winter op het forum:)

Maar als je meer vermogen wilt, kun je dan niet 'gewoon' een 2-liter motor erin leggen? Of heb je daar meer aanpassingen voor nodig?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-06-2008 21:12 #712584 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic dubbele carburateur
De 2 liter, lekker motortje...om te touren. Relatief zware motor met niet bijster veel vermogen. Als je dan bezig bent, is het makkelijker om dan een 2.3(B230) te pakken. Of een 2.3 16v(B234) of te gaan voor voor n 2.3 turbo (8 of 16v)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-06-2008 21:53 #712594 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic dubbele carburateur
Buiten dat, de hele aandrijflijn voor een B200 en B230 is ook anders.
"Gewoon" er in leggen is het dus niet.
Voor een 340 1.4 is het het makkelijkste om er een R5GTT blok in te leggen.
Kijk dan maar eens in Frits' topic om te zien hoe makkelijk "makkelijk" dan is...
Heb je een 1.7, dan kun je er een turboblok uit de 400-serie in leggen. Ook "makkelijk".
Tuning voor een 300 is gewoon "duur" en veel werk. Duur voor de portomonnee van de gemiddelde 300 rijder, vergeleken met het tunen van andere merken valt het nog wel mee...

Kortom:

Wil je een 340 met meer vermogen? Overweeg dan de hierboven genoemde opties.

Wil je eenvoudig een 300 met meer vermogen? Koop dan een 360.

Wil je een 360 met n?g meer vermogen? De opties zijn dan onder andere:

B230FB (135 Pk, 190 Nm)
Dit is de allermakkelijkste wissel, oude B200 er uit, B230FB er in. In- en uitlaatspruitstukken passen gewoon. Dagje werk als je weet wat je doet.
Je 360 wordt dan nog iets meer een GTI killer (als je ze verrast), ?cht snel is hij nog steeds niet...

B234F (155/159 Pk (afhankelijk van of je hem uit een GLE of een GLT haalt), 210Nm)
Dit is al een stuk lastiger. De kop van dit blok is echt enorm. Waarschijnlijk meot je met je motorkap open rijden... de in en uitlaatkanalen gaan ook problemen geven en moet je aanpassen. Wel 160 Pk...

B230FK (135 Pk, 230Nm) B230FT (165 Pk, 260Nm)
Zelfde verhaal als hierboven, alleen moet je nu ook nog eens een intercooler, een turbo, een oliekoeler en alle bijbehorende buizen en leidingen kwijt.
VEEL werk dus, maar ook het meeste vermogen. De B230FK met 135 pk is al sneller als de B234F met 160 Pk vanwege de turbo.
Als je 250 euro uitgeeft voor 2 chipt haal je uit deze beide motoren veilig en betrouwbaar 215 Pk en 330 Nm...
Vreselijk veel vermogen voor een V300 dus!

De Redblock van je natte dromen:
B204 GT/FT 200 Pk, 290 Nm. :D
Alle problemen van de B234F en de B230FK/FT bij elkaar opgeteld!

Je hebt dan wel het allersterkste en allersnelste Redblock. Met dezelfde 2 chips zit je met deze motor zelfs op 275 Pk en 360 Nm... :worship:

Dus trek je portomonnee en succes!


Succes!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-06-2008 22:40 #712602 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic dubbele carburateur
Vergeet de clio/19/megane 16v niet voor de 1.7...:+ wederom redelijk 'makkelijk' in te bouwen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-06-2008 22:46 #712604 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic dubbele carburateur
Je moet een uitdaging hebben toch?

V6 kan ook nog (363)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-06-2008 22:49 #712605 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic dubbele carburateur
een 363 replica (inclusief de wielkasten achter) zou wel een heel bijzonder / uniek project zijn inderdaad.

het origineel bestaat nog, dus theoretisch is het te doen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-06-2008 11:42 #712612 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic dubbele carburateur
De leek heeft hier nog twee opties:

B19 met R-sport kit. Twee carburateurs, snelle nokkenas, aangepaste ontsteking, luchtfilter en uitlaat. Die in Belgie is volgens mij nog steeds beschikbaar.

B19FT. Met turbo. Ik durf niets te zeggen over inbouw, maar het is een mogelijkheid die nog niet is genoemd.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD