Opvoeren 340
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
03-10-2005 11:58 #656052
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Opvoeren 340
ja dat kan ik altijd nog wel even doen, maar het lijkt mij toch iets makkelijk als ik gewoon een snellere auto koop, dat gaat mij dan ook een hoop werk en geld kosten.
maar zoals die nu rijd gaat het wel lekker hoor, ik kom waar ik wezen moet
maar zoals die nu rijd gaat het wel lekker hoor, ik kom waar ik wezen moet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
16-11-2005 23:13 #656053
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Opvoeren 340
Wouter Nieuwlaat schreef:
"
"iets meer pit geven" = meer power = meer verbruik... zou ik denken...[/quote
"
Is niet altijd waar;
Betere verbranding = meer pit op minder benzine
Dus schoonblazen motor, nieuwe bougies, openluchtfilter (je hebt alleen de net als ik (340 1700) alleen het binnenfilter nodig, koste 0ngeveer 50 euro en gaat een (motor)leven lang mee), nog eens goed rijden en dan in apk laten afstellen op wettelijke normen moet werken (mijne staat nu bij de apkboer)
"
"iets meer pit geven" = meer power = meer verbruik... zou ik denken...[/quote
"
Is niet altijd waar;
Betere verbranding = meer pit op minder benzine
Dus schoonblazen motor, nieuwe bougies, openluchtfilter (je hebt alleen de net als ik (340 1700) alleen het binnenfilter nodig, koste 0ngeveer 50 euro en gaat een (motor)leven lang mee), nog eens goed rijden en dan in apk laten afstellen op wettelijke normen moet werken (mijne staat nu bij de apkboer)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
19-02-2006 01:05 #656054
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Opvoeren 340
En weer terug ontopic
Ik heb sinds kort een 340 motor uit 1984, namelijk een 1400cc B14.4, gekocht. Deze komt echter in mijn DAF 66 te hangen.
Het liefst wil ik deze motor ook nog wat tunen voor hij de auto in gaat.
Ik zit echter het volgende af te wegen:
Weegt de kans dat er iets mis kan gaan op tegen het werkelijk te behalen resultaat?
Om echt wat vermogen te kunnen winnen kun je de kop wat flowen (schijnen nogal 'ruw' afgewerkt te zijn -> niet goed voor de mengsel-doorvoer).
Hiervoor moet je de kop eraf halen, wat diverse problemen met zich mee kan brengen:
- draadeinden laten los
- de kop trekt krom
Als de kop er toch af ligt kun je meteen een andere/betere/snellere nokkenas monteren.
- Hoe kom je aan zo'n nokkenas voor B14.4?
Bovendien moet je alle pakkingen etc vernieuwen.
Een open luchtfilter en handgemaakte uitlaat heb ik al
Is bovenstaande het echter waard om te proberen het motortje wat meer vermogen te laten genereren?
Of heeft iemand nog meer leuke ideeen?
Ik kan hem er namelijk ook nu in hangen zonder kans op problemen, die ik nu bijvoorbeeld met mijn gemodificeerde 1300 heb ;) Dan is hij dus een stuk betrouwbaarder.
Ik heb sinds kort een 340 motor uit 1984, namelijk een 1400cc B14.4, gekocht. Deze komt echter in mijn DAF 66 te hangen.
Het liefst wil ik deze motor ook nog wat tunen voor hij de auto in gaat.
Ik zit echter het volgende af te wegen:
Weegt de kans dat er iets mis kan gaan op tegen het werkelijk te behalen resultaat?
Om echt wat vermogen te kunnen winnen kun je de kop wat flowen (schijnen nogal 'ruw' afgewerkt te zijn -> niet goed voor de mengsel-doorvoer).
Hiervoor moet je de kop eraf halen, wat diverse problemen met zich mee kan brengen:
- draadeinden laten los
- de kop trekt krom
Als de kop er toch af ligt kun je meteen een andere/betere/snellere nokkenas monteren.
- Hoe kom je aan zo'n nokkenas voor B14.4?
Bovendien moet je alle pakkingen etc vernieuwen.
Een open luchtfilter en handgemaakte uitlaat heb ik al
Is bovenstaande het echter waard om te proberen het motortje wat meer vermogen te laten genereren?
Of heeft iemand nog meer leuke ideeen?
Ik kan hem er namelijk ook nu in hangen zonder kans op problemen, die ik nu bijvoorbeeld met mijn gemodificeerde 1300 heb ;) Dan is hij dus een stuk betrouwbaarder.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
24-02-2006 11:09 #656055
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Opvoeren 340
Eey Danny,
De 1400 motor heeft een onderliggende nokkenas, dus dat "als de kop er af ligt kan je meteen een snellere nok nemen" gaat niet helemaal op.
Flowen van de spruitstukken en de kop kan wel helpen, let hierbij op dat je het niet volledig spiegelglad maakt maar een beetje ruw houdt. Als het spiegelglad is slaat de benzinedamp namelijk op je spruitstuk/kop neer --> slechte menging. Let ook op dat je vooral veel aandacht besteedt aan de overgang tussen kop en spruitstuk, dit is vaak niet echt netjes. De winst hiervan: marginaal, misschien een beetje meer koppel en een fraaiere loop.
Misschien kan je de kop heel evt. nog een beetje vlakken, maar dan kom je in het gebied waar het link-ish wordt (pingelen...)
Je moet maar eens zoeken, Andries Hofstra heeft eens zijn 340 flink laten tunen door een prof (...) bedrijf, haalde de 95 PK geloof ik. Staat nog wel ergens in de archieven van dit forum.
De 1400 motor heeft een onderliggende nokkenas, dus dat "als de kop er af ligt kan je meteen een snellere nok nemen" gaat niet helemaal op.
Flowen van de spruitstukken en de kop kan wel helpen, let hierbij op dat je het niet volledig spiegelglad maakt maar een beetje ruw houdt. Als het spiegelglad is slaat de benzinedamp namelijk op je spruitstuk/kop neer --> slechte menging. Let ook op dat je vooral veel aandacht besteedt aan de overgang tussen kop en spruitstuk, dit is vaak niet echt netjes. De winst hiervan: marginaal, misschien een beetje meer koppel en een fraaiere loop.
Misschien kan je de kop heel evt. nog een beetje vlakken, maar dan kom je in het gebied waar het link-ish wordt (pingelen...)
Je moet maar eens zoeken, Andries Hofstra heeft eens zijn 340 flink laten tunen door een prof (...) bedrijf, haalde de 95 PK geloof ik. Staat nog wel ergens in de archieven van dit forum.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
24-02-2006 12:48 #656056
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Opvoeren 340
www.volvo300club.nl/discus/messages/29/3434
.html?1106392974
Hij had, na er een heleboel geld ingepomp te hebben, een vermogen van 80pk en 107nm
Hij had, na er een heleboel geld ingepomp te hebben, een vermogen van 80pk en 107nm
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
24-02-2006 13:03 #656057
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Opvoeren 340
Ik heb nu (gemeten) 59pk en ook over de 100Nm
Mijne gaat ook weer op de bank als de 1400 erin ligt.
Na het andere topic te lezen en bovenstaande resultaten te zien, bedenk ik me nog even over het tunen.
Veel werk, geen probleem. Pakkingen en alles wat wat geld kost, ook goed.
Maar ik wil er uiteindelijk wel een goed blok in leggen en geen gekloot houden.
(Bericht gewijzigd door danpy op 24 februari 2006)
(Bericht gewijzigd door danpy op 24 februari 2006)
Mijne gaat ook weer op de bank als de 1400 erin ligt.
Na het andere topic te lezen en bovenstaande resultaten te zien, bedenk ik me nog even over het tunen.
Veel werk, geen probleem. Pakkingen en alles wat wat geld kost, ook goed.
Maar ik wil er uiteindelijk wel een goed blok in leggen en geen gekloot houden.
(Bericht gewijzigd door danpy op 24 februari 2006)
(Bericht gewijzigd door danpy op 24 februari 2006)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
24-02-2006 22:47 #656058
door V300 register
yep... eigenlijk een heel goed voorbeeld hoe je met veel geld en moeite weinig resultaat kunt halen. beginnen met een alpineblok is DE betere oplossing als je renault C-blok op kracht wilt hebben.
Voor de 340's kun je beter naar de Renault F-blokken kijken; zie dat topic van Dai (Classicswede)
Beantwoord door V300 register in topic Opvoeren 340
Hij had, na er een heleboel geld ingepomp te hebben, een vermogen van 80pk en 107nm
yep... eigenlijk een heel goed voorbeeld hoe je met veel geld en moeite weinig resultaat kunt halen. beginnen met een alpineblok is DE betere oplossing als je renault C-blok op kracht wilt hebben.
Voor de 340's kun je beter naar de Renault F-blokken kijken; zie dat topic van Dai (Classicswede)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets