Opvoeren 340

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-09-2005 22:46 #656032 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Opvoeren 340
Trouwens, wat heeft de 360 nog voor aanpassingen om het meervermogen op te vangen?

De Torque Tube is toch alleen maar tegen trillingen, de cardanas en vertanding, als ook de bak zijn toch identiek, is het wel ? En ook bij de remmen zie ik geen verschil.

Principieel moet een 340 het technisch dus net zo goed aankunnen om richting 110 pk te gaan...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Thomas de Wit (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-09-2005 23:34 #656033 door Thomas de Wit (GAST)
Beantwoord door Thomas de Wit (GAST) in topic Opvoeren 340
Ik denk eerlijk gezegd dat een B200 meteen korte metten maakt met de cardanas onder de 340. Bij 340's eet de vertanding zichzelf al eens op, moet je nagaan bij de 2 liter met veel koppel.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-09-2005 09:25 #656034 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Opvoeren 340
Dus zit er wel een andere cardan-as onder ? Wat is er dan anders aan? Andere vertanding, ander materiaal ? Als het alleen ander Materiaal is, dan is die natuurlijk snel vervangen...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Thomas de Wit (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-09-2005 09:47 #656035 door Thomas de Wit (GAST)
Beantwoord door Thomas de Wit (GAST) in topic Opvoeren 340
De as onder een 340 draait zefl in zijn geheel. Dat kun je ook zien van onder de auto. De torque tube zit in een buis en is niet draaiend te zien van buiten. Deze verbinding is ook sterker dan de vertanding van de as op de 340.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-09-2005 12:13 #656036 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Opvoeren 340
ja klopt de as draaid gewoon onder de auto, maar is een 360 qua gewicht net zo zwaar als een 340, ik heb eigenlijk geen idee wat het brandstof verbruik is, mijn auto was vroeger van mijn vader, en heb ik voor een vriendenprijsje over gekocht maar die reed er makkelijk 1:14 mee dus dat valt wel mee toch, verder rijd die wel lekker

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-09-2005 12:41 #656037 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Opvoeren 340
Huh? De torquetube is toch maar een omhulsel, die de motor star met de bak verbind. Binnenin draait dan een cardan-as, volgens mij dezelfde als bij de 340.

Je ziet de as weliswaar niet, maar die torque-tube kan toch geen aandrijfmoment overdragen ?!? Torque moet je hier dan ook niet met koppel vertalen, maar met torsie. hij vermijdt torsie tussen bak en kopelingshuis. Althans, zo heb ik het destijds na een vluchtige blik op een model begrepen. Moet ik het nog eens nakijken, of weet iemand anders er het fijne van ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-09-2005 12:45 #656038 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Opvoeren 340
de 360 heeft geventileerde schijven, tov de stalen schijven onder de 340 dacht ik. Volgens mij is die torque-tube ook om de verbinding tussen motor en versnellingsbak recht te houden. Om torsie tegen te gaan dus.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Thomas de Wit (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-09-2005 12:59 #656039 door Thomas de Wit (GAST)
Beantwoord door Thomas de Wit (GAST) in topic Opvoeren 340
Yep, voornamelijk dus om trilling te reduceren. Maar de as is volgens mij inwendig echt anders dan de 340. De as van een 340 zit tussen de bak en de motor om verbindingsblokjes om de vertanding. De as van de 360 loop met de vertanding door tot in de bak en motor.





Het is jammer dat V3M momenteel gesloten is (morgen weer geopend) maar daar staan duidelijke plaatjes om te vergelijken met een 340 as.

(Bericht gewijzigd door randomhero op 28 september 2005)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-09-2005 16:11 #656040 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Opvoeren 340
Volgens mij zijn de trommelremmen achter van een 360 ook groter dan van een 340. Behalve dan van de Diesel, want die heeft vanwege zijn hogere gewicht (zeker niet vanwege het vermogen) de remmen van een 360.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-09-2005 16:15 #656041 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Opvoeren 340
de torquetube is de buitenste pijp.

deze brengt het door de aandrijfas (binnenste) ten opzichte van de motor gevormde koppel over naar de versnellingsbak, via een starre verbinding.

het stuk wat je onderin de onderste foto ziet uitsteken loopt door tot in het vliegwiel. daar is het gelagerd in het zg. toplager.

de vertanding die je (vaag) ziet, daar schuift de koppelingsplaat overheen. bij een 340 is dit 1e stuk precies hetzelfde maar is de stalen as veel korter, en houdt net buiten het koppelingshuis op. daar gaat ie via een rubber koppeling over in een holle aluminium aandrijfas. deze rubberkoppelingen dienen om enige beweging tussen motor en bak mogelijk te maken. soms scheuren ze wel eens.

ook geeft de tandverbinding bij vario auto's nog wel eens problemen, omdat deze door een veer op de plaats gehouden wordt. bij schakelversies is deze geklemd dmv blokjes (inbus)

hoe de constructie bij de versnellingsbak precies zit weet ik niet.

Groetjes Wouter

Groetjes Wouter




Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD