Gedeeltelijk reviseren B14.4 E

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-11-2015 11:53 #959322 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Gedeeltelijk reviseren B14.4 E
Het lijkt me niet zon verstandig idee de spanning maar van ??n kopbout af te halen, je kop kan dan lijkt me krom trekken.
Als je de kop losdraait, draai ze dan allemaal eerst een stukje los, alvorens de spanning er geheel af te halen.

Verder @ Volvobot:

Wat leuk, ben je bezig met een vergelijkbaar project, een blok reviseren?
Uit mijn hoofd, je kopbouten zijn M10 en de carosserieringen die je nodig hebt om de bussen te borgen zijn 40 mm diameter.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-11-2015 12:32 #959328 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Gedeeltelijk reviseren B14.4 E

Roelzter;238607 schreef : Het lijkt me niet zon verstandig idee de spanning maar van ??n kopbout af te halen, je kop kan dan lijkt me krom trekken.


niet zo spannend zolang het blok koud blijft. gewoon een van de buitenste bouten nemen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-11-2015 14:15 #959338 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Gedeeltelijk reviseren B14.4 E

Wouter;238613 schreef : niet zo spannend zolang het blok koud blijft. gewoon een van de buitenste bouten nemen.


is het niet beter de nummer 1 bout eruit nemen, die waar je mee begint als je de kop los maakt en vast zet?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-11-2015 17:00 #959417 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Gedeeltelijk reviseren B14.4 E
een van de buitenste dus... kijk maar eens goed naar dat volgorde plaatje in het werkplaatshandboek.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-02-2016 01:06 #960516 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Gedeeltelijk reviseren B14.4 E
Een beetje vooruitgang, bijna alle onderdelen zijn binnen!

Ik zit nog te twijfelen welke lagers ik ga vernieuwen, ik vermoed dat de meeste lagers nog goed zijn, maarja, als je er toch bij bent..
Wel heb ik al gezien dat het axiaal lager aan de koppelingszijde wat lichte groeven heeft.
Is dit normaal, in verband met de druk van de koppeling?

De volgende stap is de cylinderbussen eruit trekken en het hele blok en alle onderdelen grondig schoonmaken.
Ik heb besloten dat ik het blok met hamerite ofzo ga verven, rood natuurlijk yeehaa!
Heeft iemand nog advies op verfkeuze gebied?





Verder stuite ik op het volgende tijdens het demonteren.
In de vraagbaak staat het volgende plaatje:



Toen ik de achterste lagerkap losdraaide kwam hier echter alleen de achterste keerring los, geen zogenaamde tussenring.
Weet iemand wat hier aan de hand is?









Verder nog wat fotos!











Snel meer, de auto staat gelukkig droog in de schuur, dan roest ie tenminste niet verder weg :D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-02-2016 07:54 #960517 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Gedeeltelijk reviseren B14.4 E
Mooi bezig met het blok!

Roelzter;239899 schreef : Heeft iemand nog advies op verfkeuze gebied?


Geen Hamerite :D
Dat is natuurlijk onzin want Hamerite heeft vele soorten lak in zijn assortiment, maar de standaard roestige-tuinhekjes-verf zou ik links laten liggen. Die wordt zacht wanneer een onderdeel heet wordt. Verder is dat prima spul, maar geen oplossing voor roest. Als je van tevoren de roest weghaalt is het wel mooi spul.

Ik heb gehoord dat gewone metaallak gaat voor een motorblok, anderen zeggen hittebestendige lak. Er is veel te vinden op google. Bij hittebestendige lak, ik heb er eens gehad die je moest bakken in de oven om hem hittebestendig te maken. Dat lijkt me minder handig gezien het formaat van een motorblok en de gemiddelde oven in huis.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-02-2016 10:37 #960521 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Gedeeltelijk reviseren B14.4 E
Ik zie nu opnieuw dat Anjo in de tweede post van dit topic spreekt over motorverf, weet iemand wat dit is en waar ik het kan halen? :)
In het verleden heb ik wel eens een brommerblok met motip heat resistant paint gedaan.
Ik weet nog dat dit absolute rotzooi en verspilling van geld was dus deze keer gaan we voor een andere optie..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-02-2016 11:19 #960522 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Gedeeltelijk reviseren B14.4 E
Is poedercoating geen betere (en/of bestendigere) optie?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-02-2016 22:31 #960541 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Gedeeltelijk reviseren B14.4 E
Motip heat resistant zal best aardige verf zijn, als je de instructie volgt. Heb je je brommerblok in de oven gebakken?
Daarom gebruik ik liever zinkspray. Dat kan ook tegen hitte, en hoef je niet eerst een hele tijd tot meer dan 100 graden te verhitten. Nadeel: enkel verkrijgbaar in de kleur zink.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-02-2016 22:51 #960543 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Gedeeltelijk reviseren B14.4 E
motorverf: www.google.nl/search?q=motorverf&ie=utf-...MozHVv-mIYbnPbCpi-gO
poedercoaten is niet van toepassing, de voorbehandeling is veel te agressief (stralen). het zou alleen kunnen bij een nieuw motorblok die nog geheel op maat geboord moet worden.

ik heb overigens al best wel wat B14 en andere blokjes open gehad inmiddels, maar daar ben ik nog nooit een tussenring tegengekomen. een enkele keer een speedi sleeve maar ook dat wordt hier niet bedoeld.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD