Gedeeltelijk reviseren B14.4 E
- V300 register
- Verbannen
Zoals ik eerder al met spijt heb moeten vermelden is het motorblok van mijn 340 ermee opgehouden.
Nu heb ik enige tijd geleden van Chris uit Amsterdam een blok met maar 70.000 aan kunnen schaffen (zei hij).
De in en uitlaat spruitstukken en de carburateur zijn lang geleden al gebruikt om het motorblok van een andere 340 te updaten.
De rest heeft nu een doel gevonden: mijn auto op de weg houden yeehaa!
Er zijn echter wat problemen:
- Het blok staat al 5 tot 10 jaar stil dus olie heeft de tijd gehad om aan te koeken in de smeerkanaaltjes.
Ik dacht eraan het geheel te demonteren (krukas, oliepomp, nokkenas, alles) en het aan de binnenkant met remreiniger schoon te maken.
De vraag is of dat zomaar kan, big-end bouten losdraaien en later weer vastdraaien op het voorgeschreven moment, of moet ik er dan nieuwe indoen?
Verder heb ik het nodige gehoord over de cilindermantels, kan ik het blok zomaar demonteren zonder dat deze verschuiven of verkeerd komen te zitten?
- De buitenkant is wat veroest, ik zal het dus schuren en verven, de vraag is waarmee?
- Ik heb de staat van de klepzetels gecontroleerd en een van de acht lekt een beetje, ik zal ze dus opnieuw passend moeten slijpen.
- Uiteraard zal ik alle pakkingen, keerringen, waterpomp, koelslangen en nog veel meer vernieuwen.
Ik ben best handig zelf maar wat informatie over dit soort details is altijd welkom
Ik zal het geheel documenteren en hier met mooie fotos posten.
Groeten uit Amsterdam!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
zorg er in het beginne voor dat de motor goed los is, dat voorkomt beschadigingen met demonteren. bougies eruit; wat dunne olie op de zuigers, weekje zo laten staan en dan op de krukas de motor enkele slagen met de hand ronddraaien.
voor de cilindermantels/bussen is er een simpele truuc om te voorkomen dat die loskomen, de cilinderkopbout bij de verdeleras net aan lossen en dan met een kunststof hamer de cilinderkop met een goede tik wat rondslaan, zo voorkom je dat de bussen aan de cilinderkop blijven "plakken" als de cilinderkop eraf is borg je de bussen met 5 bouten voorzien van carosserieringen.
als je bij het demonteren denkt dat je alle delen weer kunt gebruiken, zorg er dan voor dat je het op exact dezelfde manier weer kunt monteren; orden alle delen dan goed als je ze verwijderd (kleppen, zuigers, lagers, alle bouten/moeren/lagerkappen van het draaiende gedeelte) uiteraard alle lagers inspecteren en de krukaslagerbouten/drijfstanglagerbouten op rek controleren.
heb je het onderblok eenmaal kaal dan kun je met een koudontvetter aan de gang om het oliedrukkanaal weer helemaal fris te maken, zet deze op de uitgang van het oliefilter om alles goed door te spoelen (op het laatst uiteraard ook even de ingang), tussendoor kun je bijv de gaatjes van de krukaslagers een voor een dichthouden zodat het overal lekker doorstroomt.
heb even op het ledenmenu zitten spitten naar fatsoenlijke documentatie mbt spelingen/toleranties die je nodig hebt voor zo'n (deel)revisie en niet echt wat gevonden. kijk even op het volvo300mania forum, gedeelte technical recourses and information > green books > engine > b13 + b14. daar staat genoeg info in.
mocht je een haynes manual hebben, gebruik hem dan asjeblieft om de kachel mee aan te maken in je hobbyruimte en niet als guideline voor deze klus
ohja en verven met motorverf
- V300 register
- Verbannen
Veel succes!
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
AvdAkker;238416 schreef : ..............heb even op het ledenmenu zitten spitten naar fatsoenlijke documentatie mbt spelingen/toleranties die je nodig hebt voor zo'n (deel)revisie en niet echt wat gevonden. kijk even op het volvo300mania forum, gedeelte technical recourses and information > green books > engine > b13 + b14. daar staat genoeg info in.
mocht je een haynes manual hebben, gebruik hem dan asjeblieft om de kachel mee aan te maken in je hobbyruimte en niet als guideline voor deze klus
ohja en verven met motorverf
Ik heb de vraagbaken voor de 300 serie van 1976 - 1981, 1980 - 1985 en 1985 - 1991 en voor Anjo de Haynes manual :lol:
mocht je interesse hebben
- V300 register
- Verbannen
--Aldus Haynes
Daar kun je inderdaad vrij weinig mee...
Waar je misschien wel iets mee kunt, ik heb eens ergens gelezen dat je ATF bij de motorolie kunt doen om de zaak te reinigen (daarna natuurlijk weer verversen). Is minder tijdrovend/ingewikkeld dan een blok reviseren.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
General Custom;238432 schreef : ............ ik heb eens ergens gelezen dat je ATF bij de motorolie kunt doen om de zaak te reinigen (daarna natuurlijk weer verversen). Is minder tijdrovend/ingewikkeld dan een blok reviseren.
doe ik regelmatig na een oliefilter en olie verversing eerst met een 0.5 liter ATF vullen en afvullen met gewone olie en bij de volgende beurt normaal verversen.
- V300 register
- Verbannen
ATF is niet bedoeld om in de motor te blijven terwijl deze belast wordt. kan de smering van de hoofdlagers in gevaar brengen
- V300 register
- Verbannen
Allereerst, met ATF flushen klinkt heel effici?nt.
Helaas is op de foto's te zien dat de gemakkelijke aanpak niet voldoende zal zijn.
Verder vraag ik me naar aanleiding van Anjo's advies af wat precies de reden is dat de bussen niet mogen verplaatsen, is speciaal gereedschap nodig om ze terug te plaatsen?
Als je de pasvlakken goed schoonmaakt en de bus weer in de juiste opening terugstopt dan zou er toch niks aan de hand kunnen zijn?
Je leest op internet ook wel dat cilinderbussen van tractoren worden vervangen e.d..
De reden voor deze vraag is dat door de openingen best wat roest in de koelkanalen te zien is, graag zou ik dit natuurlijk ook verwijderen.
Alvast wat mooie fotos van het blok nu en verse onderdelen.
- Steven340
- Nieuw lid
Schoonmaken lijkt mij makkelijker door de cilinder bussen en alles eruit te halen. Maar ook ik heb hier verder nog niet veel kaas van gegeten, ken het alleen van de foto's.
Succes met de revisie!
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
Uiteraard kun je de bussen wel gewoon lossen, als je er maar voor zorgt dat je de aanlegvlakken van de o-ringen goed reinigd en bij het monteren nieuwe o-ringen gebruikt