Moeilijk stationair+knallende uitlaat
- V300 register
- Verbannen
Ik ben nieuw op het forum dus zal me eerst even voorstellen.
Mijn naam Steven Boonstra 28 jaar en kom uit Anna Paulowna.
Sinds enkele dagen in het bezit van een volvo 340 1.4 K9 variomatic.
Auto is volgens de aanwezige bonnen netjes onderhouden tot ongeveer 2009 bij de volvo dealer. originele aankoopbewijs zit er nog bij uit 1989 zo ook een vraagbaak.
Op zich kan ik best veel zelf en ben dan ook vol enthousiasme onder de motor kap gedoken om alles eens goed te bekijken.
Op het eerste gezicht ziet het er niet raar uit. Bougies kabels zijn in goede staat. Bougies zelf zijn iets wittig (misschien wat te arm afgesteld.)
Auto maakt met rijden naar mijn mening wel erg veel toeren. Het in of uit schakelen van de berg stand laat geen enkele verandering zien aan de auto in rijden of geluid. Nou dacht ik op dit forum gelezen te hebben dat wanneer je bijvoorbeeld 80 rijdt en het gaspedaal iets loslaat de toeren iets terug zouden moeten gaan.
Wat stationair betreft loopt die niet mooi. Het motorblok vecht dapper om te blijven lopen en dat doet die dan ook net.
Ik moest even denken aan de stationair schroef en even gespiekt hier zit een plastic draaidopje op die volgens mij lam is want kan draaien wat ik wil maar er gebeurd niks.
Heb toen het blauw/rode draadje op de carburateur even losgetrokken en de motor viel toen gelijk uit dus de stationair schroef werkt wel.
Tijdens het rijden spontaan het gas los laten geeft een knallend geluid vanuit de uitlaat evenals het diep intrappen van het gas.
De variomatic achter het gedeelte wat ik net kan zien zonder de plastic kap eraf te halen is behoorlijk vochtig. Lekt niet maar zit er tegen aan een soort van olie goedje.
Het variomatic systeem is compleet nieuw voor mij dus hier valt nog veel te leren.
Oja wanneer de motor stationair loopt (probeert) hoor ik een (vrij zacht) sissend geluid alsof die ergens lucht verliest. Is dit normaal?
Zoals ik al zei woon ik in Anna Paulowna en werkt mijn vriendin in schagen. laten we zeggen 15 kilometer het is de bedoeling dat ze dat doet met de volvo.
Daarom vroeg ik mij af of er iemand (hopelijk uit de buurt) is die voor mij de auto eens wil nalopen op punten die belangrijk zijn voor de Volvo 340 en mij het een en ander kan leren. Ik kan veel zelf maar 2 weten meer dan 1 en is daarbij ook gezelliger
In de toekomst wil ik ook zeker lid worden van de club en naar sleuteldagen gaan. Vind het geweldig om aan de auto te sleutel maar durf niet alles aan om zelf te doen vandaar iemand met ervaring wel fijn zou zijn.
Ik zal hieronder nog even de punten opnoemen om het wat overzichtelijk te houden en dingen bij zetten die ik gezien heb. Foto's kan ik binnenkort ook nog wel even maken dat zegt misschien meer.
- Moeilijk stationair lopen
- variomatic reageert vrij laat wanneer je gas indrukt iets meer gas en auto gaat dan met een schok rijden.
- cabarateur is lichtelijk zwartig aan de binnenkant.
- onderkant van de luchtfilter deksel is nat (benzine)
- Benzine geur onder de motorkap (maar nergens onder de hele auto lekkage sporen)
- Snelheidsmeter werkt maar de kilometerstand en dagteller niet.
de auto staat dus al sinds 2011 volgens de papieren op een stand van 92 duizend en een beetje. Aandachtig de papieren door lezen en kijken vermoed ik dat de stand zo rond de 100.000-105.000 zou moeten zijn.
Ik hoor graag jullie gedachten over bovenstaande.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
- Berichten: 111
Dat gaat allemaal zeker weer goed komen als je bereid bent er wat tijd, energie en een beetje geld in te steken, bij onze al wat oudere auto's moet je soms eerst even wat aandacht besteden aan wat zaken om er voor te zorgen dat de auto weer rijdt zoals oorspronkelijk het geval was.
Het clublid en forummer waaraan mijn naamgenoot refereert heet ook Steven, een hele aardige jongen waarvan ik ook wel een sterk vermoeden heb dat hij je op weg zou willen helpen, persoonlijke hulp werkt in veel gevallen toch wat beter dan proberen de problemen te tackelen via het forum, ook omdat het er nu een paar bij elkaar zijn en je zelf nog niet zoveel ervaring hebt.
Geen enkele reden overigens om je daardoor af te laten schrikken hoor, onze auto's zitten relatief ten opzichte van huidige modellen zo simpel in elkaar dat ook de door jouw beschreven mankementen met een beetje openstaan voor het leren van dingen, een redelijk gevulde gereedschapskist en wat 'boeren verstand' zeker goed te verhelpen zijn!
Heel veel (rij) plezier gewenst met jouw 340!
P.S: misschien heb je aan deze links nog wel iets:
How-to_brandstofslangen_vervangen
How-to_carburateurrevisie
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Ik ben zeker bereid er tijd en energie in te steken en ook geld ontkom ik niet aan Elk momentje dat ik heb zit ik aandachtig te lezen in de vraagbaak waar veel handige en duidelijke uitleg in staat.
Zelf wilde ik beginnen met het vervangen van de bougies, ze zien er op zich wel goed uit maar kan de binnenkant niet zien en ook niet terug halen wanneer die vervangen zijn.
Bij het vervangen van de bougies lijkt het mij het beste om de bougie kabels en stroomverdeler kap mee te nemen. (hier zou ook nog iets onder zitten wat weleens vies is, kom even niet op de naam)
Ook zou ik graag de carburateur er afhalen maar ben hier toch wat huiverig voor veel slangetjes en kabeltjes en wil niet vergeten wat waar hoort. Misschien anders even met wat stukjes tape of zo dingen op schrijven.
Ik heb al wel gezien dat de pakking tussen de carburateur en luchtfilter behuizing is gescheurd. Dit zal niet volledig de rede zijn waarom de auto niet lekker loopt maar er moet wel even een nieuwe op. Het liefste zou ik als de carburateur eraf is gewoon alle pakkingen en ringetjes vervangen en de cab even goed schoonmaken.
Het plastic dopje van de stationair sproeier draait door, ik zal eens kijken of ik dit dopje er af kan krijgen in de hoop dat er een soort van schroefje achter zit waar ik een sleutel op kan zetten.
Misschien is hier nooit wat mee gedaan omdat het doordraait en loopt die daarom niet zo netjes.
Verder is de cab aan de achterkant (vanaf de kant van de accu gezien) echt nat dus dit zal ook ongetwijfeld een pakking zijn.
Dan lijkt het mij ook een mooi moment om de slangetjes allemaal eens te bekijken en zo nodig te vervangen met nieuwe en nieuwe klemmetjes.
De auto heeft een paar weken terug net een nieuwe apk gekregen dus ik neem aan dat de uitstoot toen is nagekeken en goed was.
Wat op valt is als je s'ochtends de auto start met choke deze de eerste poging even aanspringt en dan gelijk weer uitvalt. De 2 poging met choke springt die mooi aan en begint gelijk hoog in de toeren totdat je de choke uitzet. De motor schommelt dan op het randje van uitvallen maar blijft wel net lopen. Hoe warmer de motor hoe beter die loopt. al hoewel het schommel van het motorblok en niet netjes op 1 tempo lopen natuurlijk niet goed is. Ik zoek de rede hiervan in de afstelling van de cab.
Echter weet ik nog niet hoe je die nou een beetje goed afstelt.
Welke bougies is verstandig om erin te plaatsen?
Verder tank ik gewoon 95 lijkt me goed?
Evt tips waar jullie dingen bestellen hoor ik graag.
Welke en waar vind ik de juiste reviseer set voor mij cab?
Ik heb er alle vertrouwen in. Heb de wereld aan gereedschap en een parkeerplaats in een hofje waar ik niemand in de weg sta. Nou nog iemand in de buurt met een brug en dan ben ik toch wel heel tevreden
P.s: bedankt voor de How-to links
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
- Berichten: 111
- pakking tussen carburateur en luchtfilter heeft geen invloed op de motorloop, zit er puur om eventuele ongerechtigheden buiten de carburateur te houden.
_het plastic dopje wat jij denk ik op jouw carburateur ziet zitten behoort tot de ontluchting van de vlotterkamer, de stationair sproeier zit aan motorblokzijde, er zit een stekkertje op met een rood/blauwe draad.
- Het onderdeel onder de verdelerkap waar jij aan refereert heet een rotor, kost maar een paar euro, heel verstandig om mee te nemen als je toch bezig gaat, je kun hem er eenvoudig recht naar boven af trekken.
- Afstellen van stationair toerental en CO gebeurt met twee schroeven die zich ook aan de motorblok zijde bevinden, echter zou ik daar pas wat mee gaan doen als alles verder helemaal op orde is ( ontsteking, carburateur inclusief alle pakkingen, klepspeling, geen vacu?m lekken etc)
Leuk om te lezen dat je zo enthousiast bent, het is dat er niet op heel korte termijn een sleuteldag gepland staat, dat zou het perfecte moment zijn om je verder te laten helpen en op ??n dag je kennis al behoorlijk uit te kunnen breiden.
Voor onderdelen (ook revisie kits voor carburateurs) kun je terecht bij Robbert-Jan van Born built beauties: www.born-built-beauties.eu/
En ook bij Danny van Dafobby kun je een groot assortiment 340 : www.dafhobby.nl/
En last but not least; op dit forum staat een enorme hoeveelheid aan informatie, als je bereid bent daar wat tijd in te steken kun je denk ik een groot deel van alles waar je nog tegenaan loopt beantwoord krijgen, of in ieder geval in de juiste richting gaan laten denken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Erg jammer zoals je zelf ook zegt dat er op korte termijn geen sleuteldag is. Was zeker erg leerzaam geweest!
Ik zal nog even zoeken welke bougies en welke bougie kabels en revisie kit ik moet hebben. Maar met de grote hoeveelheid informatie hier kom ik daar vast wel uit. Laten we beginnen met wat dingen bestellen en zo alles stap voor stap langslopen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
www.dafhobby.nl/daf_produkt.php?idnr=141...0Volvo%20340%20B14.4
Alleen de juiste revisie set voor de cab kom ik niet echt uit. Iemand een idee welke ik moet hebben?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
- Berichten: 111
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
StevenB;237068 schreef : De auto heeft een paar weken terug net een nieuwe apk gekregen dus ik neem aan dat de uitstoot toen is nagekeken en goed was.
Dan is het niet onwaarschijnlijk dat er door de keurmeester aan de carburateur is gedraaid.
Standaard ellende bij een 340 met katalysator: keurmeester leest de verkeerde regel in het boekje en draait aan de mengselschroef (NIET de stationairschroef) tot het arme ding nog net aan 0,5% CO uithoest - even vergetende dat die waarde alleen geldt voor auto's met geregelde katalysator en die heeft een 340 als de jouwe niet. Die mag 3,5% CO hebben.
Uiteraard kan het nooit kwaad om een pas verworven auto een 'nulbeurt' te geven met verse bougies, kabels, filters etc maar als je de auto ergens aan een CO-meter kan hangen zou dat al het nodige kunnen verklaren.
De problemen die je met je variomatic ondervindt staan hier verder los van: daarvoor kun je bijvoorbeeld dit artikel op onze techniekpagina raadplegen. Waarschijnlijk staat de 'bergrem' (= lage versnelling) nu continu ingeschakeld.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Bedankt voor je info. de bergrem (knopje) staat uit maar goed misschien werkt die niet. Helaas heeft mijn auto geen toerenteller dus word het lastig om te kijken welke toeren hij maakt en wat wel en wat niet klopt.
Wat ik gisteren wel even geprobeerd heb is vanuit stil stand de bergrem aan zetten dan maakt hij een soort ja fluitend/zoemend geluid beetje heftruck idee als je gaat rijden. als ik de schakelaar weer uit zet doet die dit niet.
Denk dat het geen kwaad kan om even langs de garage hier in dorp te gaan en te kijken wat de auto uit hoest.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.