Staat bougies

  • Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-03-2013 15:28 #925729 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Staat bougies
Nope :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-03-2013 15:39 #925730 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Staat bougies
Ok, geen verschil in motoren dus. Carburateur is ook hetzelfde, maar wel verschil in bougies?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-03-2013 18:32 #925732 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Staat bougies
ook niet. De combinatie motor en carburateur bepalen het ontstekingsgedrag, dus moet de bougie daar weer bij passen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-03-2013 20:27 #925735 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Staat bougies
er kan wel degelijk verschil in zitten, check vooral het PDF documentje wat op het ledenmenu staat onder techniek, overige (niet volvo)

voor een 1.7 hangt het bijvoorbeeld van de compressie af welk type je moet hebben. dit is tegelijk gewijzigd met de distributieriem en -afdekkap, dus een metalen kap = 10 op 1, kunststof kap is 9,5 op 1.

voor de B14's geldt dat alleen de aller-aller-eerste types een korte bougieschroefdraad hadden. Dus motortype B14.0, je ziet dat ook aan het afwijkende bougietype wat daar voorgeschreven wordt.

ik heb wel eens meegemaakt dat iemand van die korte bougies in een later motorblok gekneid had. Half de schroefdraad voor de bougie vervuild met kool en troep!!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-03-2013 20:39 #925737 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Staat bougies
Ik heb het PDF er nog even bij geplakt.
Volgens deze tabel zou er inderdaad sprake zijn van verschillende bougies. In de tabel staan geen specifieke motornummers, zoals E of S etc.
Ik blijf het vreemd vinden dat er verschillende bougies zijn, omdat beide motoren een B14.4E zijn, bovendien zelfde carburateur.
Het enige verschil dat ik kan ontdekken is dat bij de motor uit 1986 ??n van de kabelstekkertjes van de Renix niet in gebruik is. Bij de motor uit 1989 zijn wel alle drie de stekkerblokjes in gebruik.
Een ander verschil is (maar staat er volgens mij los van) de eerstgenoemde is een variomatic en die uit '89 heeft een handbak.

Volvo 300 Serie bougies
Voorgeschreven types (100% functioneel gelijk aan Volvo originelen)
Inh Van Tot Motorcode Bijzonderheden NGK nr El. Afst.
1.4 1976 1978 B14.0 BP6H-VG 0,6 mm
1.4 1979 1983 B14.1, B14.2, B14.3 Contactpunten BP5E 0,7 mm
1.4 1984 1986 B14.3, B14.4 Renix BPR5E 0,7 mm
1.4 1987 ? B14.4 ZGR5B 0,8 mm
1.7 1985 1986 B172K Compressie 10:1 BPR6E 0,7 mm
1.7 1987 ? B172K Compressie 9.5:1 ZGR5B 0,8 mm
2.0 1980 1983 B19A Contactpunten BP5E 0,7 mm
2.0 1980 1984 B19E BPR6E 0,7 mm
2.0 1984 ? B19A Renix BPR5E 0,7 mm
2.0 1985 ? B200K / KD / KE / KO / KS BPR5E 0,7 mm
2.0 1985 ? B200EA / EE / EO / ES / F BPR6E 0,7 mm

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-03-2013 21:25 #925741 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Staat bougies
Ik zie dat je de tabel gevonden hebt, zo te zien ben je v3c clublid?? Zet ff je forumnaam bij je ledenprofiel erbij?? Dan kun je op t forum ook als clublid vermeld worden.

Over de bougies, door wijzigingen in sproeierbezetting en ontstekingstijdstip kan een andere eigenschap voor de bougies gewenst zijn. Ik heb t ook niet allemaal zelf bedacht gelukkig...

Bij twijfel zou ik n b14.4 motor voorzien van t laatst voorgeschreven type, dus ZGR5B

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-03-2013 13:12 #925756 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Staat bougies
Klopt, ik vond het al vreemd dat er geen lid bij staat. Eerst stond er nog iets van Newbie.
Bedankt voor je bougiestips!
Ik ga ook nog wel even met de voelermaatjes de afstand meten van de bougies van beide motoren. Dan laat ik jullie wel even weten of er nog verschillen zijn in elektrodeafstand.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-03-2013 13:15 #925757 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Staat bougies
Eerlijk gezegd merk ik nooit verschil met electrodeafstand. Ik moet ze voor lpg altijd een 10e mm strakker zetten, maar heb het ook wel eens niet gedaan en merk totaal geen verschil, ook niet in verbruik.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-03-2013 13:24 #925758 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Staat bougies
Kennelijk valt het dan toch binnen de marge zou je zeggen. Of onze auto's zijn gewoon heel tolerant met afwijkende maten.
Is er trouwens nog een bepaalde manier om de afstand van een electrode-afstand te vergroten of te verkleinen (op verantwoorde wijze)?
Of gewoon met een platte schroevendraaier een beetje bijbuigen/drukken?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-03-2013 14:03 #925762 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Staat bougies
Ja, of waterpomptang.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD