Inhoudende motor op de snelweg, help
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Nee, de witte rook is dun en zeker tijdens het rijden op de snelweg zie je 'm niet...alleen bij stationair draaien en als je er op let valt t op...
Kan je er wat mee zo

- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Of is het luchtfilter verstopt?
- V300 register
- Verbannen
-
Een andere mogelijkheid is een defecte waterpomp of ergens een lekkage in het koelsysteem. Koelwater kan ook snel verdampen als het op een hete motor valt en dan vind je inderdaad geen plasjes onder de auto.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
Later hoorde ik van de garage dat dit normaal is, wanneer de motor koud is staat het op een minimum en wanneer die warm is op het maximum. Geen idee dat dit zo was.
Rest nog als probleem het inhouden op de snelweg afgelopen maandag, maar vandaag weer 100 km gereden en stukje door de stad, en geen vuiltje aan de lucht..denk ik. Het motortje draaide zoals hij dat hoort te doen (volgens mij) en ook het verbruik leek mij weer genormaliseerd.
Dus conclusie van het geheel...waarschijnlijk toch dat rottige natte koude weer ondanks de defrosterslang.
- V300 register
- Verbannen
-
Volvo 340 DL TAK;50848 schreef : Later hoorde ik van de garage dat dit normaal is, wanneer de motor koud is staat het op een minimum en wanneer die warm is op het maximum. Geen idee dat dit zo was.
ik ook niet :+
en gezien de ervaringen met vele andere volvo 340; klets de beste man maar wat. het niveau kan NOOIT van helemaal minimaal naar helemaal maximaal gaan door alleen de uitzetting van de vloeistof.
zelf hou ik bij mijn auto's een vloeistofpeil zo dicht mogelijk onder maximum aan, en als hij dan op een zeker moment lager staat weet ik dat het niet goed is.
je moet eens testen met koude motor (het peil is dan gezakt neem ik aan) eerst de dop van het reservoir losnemen, peil aanvullen tot net onder max, en dan de motor starten.
1 ontstaan er dan luchtbellen in het reservoir?
2 stijgt het vloeistofpeil als je gas geeft?
3 is er lekkage te zien (witte of groene aanslag) rondom de koelwaterslangen
gr. Wouter
- V300 register
- Verbannen
-
De klep is het makkelijkst te checken met een spiegeltje:
Maak het luchtfilterhuis open, en kijk met een spiegeltje de buis in waar de lucht wordt aangezogen.
Met koude motor moet de klep die je daar ziet, volledig dicht staan (alle lucht wordt via de defroster aangezogen). Met warme motor of warmer weer, staat de klep (deels) open.
Als de klep altijd open staat is waarschijnlijk dit mooie stukje bimetaal stuckserewatskie.
- V300 register
- Verbannen
-
Met een 20-30 tal kilometer gereden te hebben is het niveau van minimaal tot maximaal gestegen. Wanneer het niveau maximaal is bij het begin, dan zit er teveel vloeistof in en dan?
Rondom de slangen van het koelsysteem zit verder geen rotzooi, dus de boel lijkt niet lek...
Volgens mijn 'vriend' van de garage (Volvo Katwijk) zou er een luchtbel in gezeten kunnen hebben, die er dan ingekomen is tijdens het vervangen van de thermostaat...(denk ik zelf dan).