Inhoudende motor op de snelweg, help

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-03-2008 19:09 #703646 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Inhoudende motor op de snelweg, help
Ja, maar is die witte rook gewoon dun en dus condensachtig of is het echt een wolk?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-03-2008 19:25 #703649 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Inhoudende motor op de snelweg, help
Dag Joost,

Nee, de witte rook is dun en zeker tijdens het rijden op de snelweg zie je 'm niet...alleen bij stationair draaien en als je er op let valt t op...

Kan je er wat mee zo ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-03-2008 19:33 #703655 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Inhoudende motor op de snelweg, help
Ja, want als hij de koelvloeistof zou verbranden komt er mijns inziens ?cht witte rook uit de uitlaat. Ik ben niet zo heel technisch, maar ?ls hij de koelvloeistof zou verbranden duidt dat op een kaduke koppakking. Maar dat lijkt mij niet het geval.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-03-2008 19:37 #703658 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Inhoudende motor op de snelweg, help
Mijn vraagbaak staat vol met oplossingen en storingen. Hoe is de acceleratiepomp?

Of is het luchtfilter verstopt?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-03-2008 19:38 #703659 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Inhoudende motor op de snelweg, help
Het zou maar zo kunnen dat de koppakking wel stuk is. Bij een lopende motor zou je dan ook borrelende koelvloeistof in het expansietankje kunnen waarnemen en waarschijnlijk is die vloeistof dan ook wat vettig.

Een andere mogelijkheid is een defecte waterpomp of ergens een lekkage in het koelsysteem. Koelwater kan ook snel verdampen als het op een hete motor valt en dan vind je inderdaad geen plasjes onder de auto.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-03-2008 19:40 #703661 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Inhoudende motor op de snelweg, help
Mijn eerdere oplossingen hebben inderdaad niets te maken met het verdwijnen van de koelvloeistof. Daarop zou ik eerst mijn aandacht richten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-03-2008 15:06 #703726 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Inhoudende motor op de snelweg, help
Ik heb vandaag met veel verbazing een aantal keer onder de kap gekeken, maar de koelvloeistof is weer teruggekomen.

Later hoorde ik van de garage dat dit normaal is, wanneer de motor koud is staat het op een minimum en wanneer die warm is op het maximum. Geen idee dat dit zo was.

Rest nog als probleem het inhouden op de snelweg afgelopen maandag, maar vandaag weer 100 km gereden en stukje door de stad, en geen vuiltje aan de lucht..denk ik. Het motortje draaide zoals hij dat hoort te doen (volgens mij) en ook het verbruik leek mij weer genormaliseerd.

Dus conclusie van het geheel...waarschijnlijk toch dat rottige natte koude weer ondanks de defrosterslang.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-03-2008 15:26 #703731 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Inhoudende motor op de snelweg, help

Volvo 340 DL TAK;50848 schreef : Later hoorde ik van de garage dat dit normaal is, wanneer de motor koud is staat het op een minimum en wanneer die warm is op het maximum. Geen idee dat dit zo was.


ik ook niet :+

en gezien de ervaringen met vele andere volvo 340; klets de beste man maar wat. het niveau kan NOOIT van helemaal minimaal naar helemaal maximaal gaan door alleen de uitzetting van de vloeistof.

zelf hou ik bij mijn auto's een vloeistofpeil zo dicht mogelijk onder maximum aan, en als hij dan op een zeker moment lager staat weet ik dat het niet goed is.

je moet eens testen met koude motor (het peil is dan gezakt neem ik aan) eerst de dop van het reservoir losnemen, peil aanvullen tot net onder max, en dan de motor starten.

1 ontstaan er dan luchtbellen in het reservoir?

2 stijgt het vloeistofpeil als je gas geeft?

3 is er lekkage te zien (witte of groene aanslag) rondom de koelwaterslangen


gr. Wouter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-03-2008 15:30 #703732 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Inhoudende motor op de snelweg, help
Het kan ook nog de thermostaatklep zijn die de luchtinstroom tussen defrosterslang vs normale intake reguleert. Als deze volcontinue op normale intake staat, heeft de defrosterslang natuurlijk bijzonder weinig nut.

De klep is het makkelijkst te checken met een spiegeltje:
Maak het luchtfilterhuis open, en kijk met een spiegeltje de buis in waar de lucht wordt aangezogen.
Met koude motor moet de klep die je daar ziet, volledig dicht staan (alle lucht wordt via de defroster aangezogen). Met warme motor of warmer weer, staat de klep (deels) open.
Als de klep altijd open staat is waarschijnlijk dit mooie stukje bimetaal stuckserewatskie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-03-2008 17:41 #703748 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Inhoudende motor op de snelweg, help
Wanneer ik nu zo'n test zou willen uitvoeren met die koelvloeistof, dan loopt het zaakje toch over waarschijnlijk?

Met een 20-30 tal kilometer gereden te hebben is het niveau van minimaal tot maximaal gestegen. Wanneer het niveau maximaal is bij het begin, dan zit er teveel vloeistof in en dan?

Rondom de slangen van het koelsysteem zit verder geen rotzooi, dus de boel lijkt niet lek...

Volgens mijn 'vriend' van de garage (Volvo Katwijk) zou er een luchtbel in gezeten kunnen hebben, die er dan ingekomen is tijdens het vervangen van de thermostaat...(denk ik zelf dan).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD