Inhoudende motor op de snelweg, help

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-03-2008 20:20 #627218 door V300 register
Inhoudende motor op de snelweg, help is gemaakt door V300 register
Beste Volvo-liefhebbers/kenners,

Sinds een kleine maand ben ik (opnieuw) een trotse Volvo 340 rijder. Na een kort check door de garage (benzineslang vervangen, motor afgesteld), reed de auto als een zonnetje. Alleen de motor bleef erg koud. Afgelopen vrijdag is de thermostaat vervangen en ik kan niet anders zeggen; de volvo reed 120 km fantastisch. De laatste keer tanken maakte duidelijk dat hij 1:14 rijdt.

Vandaag wilde ik terug naar huis rijden van een weekendje weg. De eerste 40 km door de polder en een stukje snelweg, het heerlijk vertrouwde snorrende geluid en de temperatuurmeter mooi in het midden.

Na wat langer op de snelweg begon de temperatuur wat te dalen, ook leek de auto wat minder soepel te rijden. Hij hield wat in, reed weer wat harder. Het golfde een beetje.

Nog wat later, en met een nog koudere motor viel op dat hij niet goed meer op het gaspedaal reageerde. Het stuur leek ook wat meer te trillen, alsof de motor meer trilde/niet soepel liep?

Na een flink aantal kilometers heb ik de auto even een parkeerplaats opgereden, een niets zeggende blik op de motor geworpen en wat gas gegeven. Daarna weg gereden en wat bleek; de motor was weer op temperatuur en bleef dat ook en pakte ook mooi op bij het gasgeven en heftiger trillende stuur was er niet meer.

Dit avontuur heeft mij alleen wel flink benzine gekost, dit stuk, op de snelweg heeft de auto amper 1:10 gelopen.

Zou iemand mij kunnen zeggen wat het probleem is? En wat raden julliie aan? Ik wilde auto graag goed onderhouden, maar ik barst niet van het geld om de Volvo garage er naar te laten zoeken.

Ik ben benieuwd of jullie een idee hebben,

Hartelijke groet,

Teije

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-03-2008 20:42 #703456 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Inhoudende motor op de snelweg, help
Misschien een gevalletje van carburateur die niet goed vastzit of kapotte pakking van de carburateur.. dan zuigt ie valse lucht aan en krijg je wel dit soort symptomen.. hie rop het forum staat er al veel uitleg over. Maar lijkt me dat de garage dit wel had moeten zien!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-03-2008 21:43 #703464 door V300 register
Jups, klinkt idd als het overbekende 'valse-luchtprobleem.' Spuit eens met remmenreiniger of een ander brandbaar goedje rond de carburateur en spruitstukken, en let dan op toerentalschommelingen. Als de motor anders begint te lopen, weet je dat ie ergens valse lucht aanzuigt.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-03-2008 23:05 #703469 door V300 register
Heb 2 weken geleden exact hetzelfde probleem gehad. Carburateur is daarna goed vastgezet en probleem bleek inderdaad verholpen te zijn.
Overigens is vandaag mijn gaspedaal losgeschoten, gelukkig nog voor vertrek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-03-2008 09:08 #703479 door V300 register
ik heb (nog) weinig verstand ervan, dus daarom toch maar de volgende vraag.

In totaal heb ik al rond de 1000 km met de Volvo gereden, waarvan de meeste (lange en korte) ritten geheel probleem loos verliepen.

Dit gekke inhouden en niet soepel lopen is pas de tweede keer en heeft in totaal zo'n kilometer of 60 geduurd.

Wanneer ie valse lucht aanzuigt of die cabarateur los zit, dan zou je toch verwachten dat het probleem structureel is en zich constant voordoet?

Vorige week retourtje Leiden - Groningen, zo'n 460 km, geheel probleemloos met een gemiddeld verbruik van 1:16.

En gister dus opeens die rare toestand weer die ik beschreef .

Zelf zat ik te bedenken dat misschien een van de cilinders af en toe niet lekker meedraait en met het koude natte weer van gisteren een van de bougies niet helemaal lekker werkt? Dit zou het hogere verbruik, het inhouden en de lagere motor temperatuur kunnen verklaren?

Of kraam ik onzin uit?

• Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-03-2008 09:38 #703481 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Inhoudende motor op de snelweg, help
Ik ga voor de defrosterslang, bevroren carburateur. :no_comment:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-03-2008 12:47 #703490 door V300 register
Yep ik ook Doeke, dit is zeeer waarschijnlijk de oorzaak.

defrosterslang, maar ook de thermostaatklep die moet kiezen tussen warme en koude lucht voor naar het luchtfilter. vroeger hadden luchtfilters een zomer-en winterstand; dat zou als vervanging voor deze klep ook wel handig zijn.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-03-2008 13:14 #703494 door V300 register
Bedankt voor de suggesties...

maar even meer concreet voor een leek als ik...

Waarschijnlijk heeft het koude en natte weer van gisteren het mijn volvo een beetje moeilijk gemaakt omdat jullie het hebben over een bevroren defrosterslang en cabarateur..

Maar kan ik er dan vanuit gaan dat wanneer het zonnetje schijnt er geen vuiltje meer aan de lucht is of is er iets kapot?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-03-2008 13:19 #703497 door V300 register
Ik denk niet dat er iets kapot is.

Misschien handig als leek zijnde:

Het luchtfilterhuis (dat grote zwarte ronde ding bovenop) wiebel daar is aan.. als ie heen en weer wiebelt dan is het dus dat de carburateur niet goed vast zit waarschijnlijk :). Dan weet je dat zeker of t t wel of niet is!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-03-2008 16:45 #703526 door V300 register

Doeke Dobma;50590 schreef : Ik ga voor de defrosterslang, bevroren carburateur. :no_comment:

Oja, had ik niet aan gedacht. Maar dat hoeft niet per se, want ik heb een vol jaar gereden zonder die slang zonder ook maar ?nige last...

Maar het zou kunnen natuurlijk. Die defrosterslang is een dikke slang vanaf je uitlaatspruitstuk-hitteschildje naar de aanzuigtuit van je luchtfilter. Hij zorgt ervoor dat de lucht die in de carb komt wat warmer is dan de buitenlucht, zodat de carb niet kan bevriezen. Kost een paar euro bij de automaterialenzaak.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC