Motor slaat vaak af - TIP-TOPIC! veel carburateur fotos

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-03-2005 10:02 #644518 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Motor slaat vaak af - TIP-TOPIC! veel carburateur fotos
Nog een andere foto die misschien duidelijk maakt waarom dit mechanisme geen invloed heeft op de chokeklep. Verkeerde afstelling misschien ? (het was laat en ik had geen vraagbaak bij de hand)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-03-2005 10:18 #644519 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Motor slaat vaak af - TIP-TOPIC! veel carburateur fotos
ja, dat is dus het 3e membraampje.

als je de choke helemaal dicht zet, en je duwt de hefboom tegen de aanslag, gaat de chokeklep een klein stukje open. meer doet ie niet.

dit is dus de pneumatische choke opening. zo te ziet is het membraam nog redelijk, maar zal wel stug zijn. kan zijn dat je motor bij starten op volchoke terug afslaat voor ie m kan corrigeren.

het membraampje wat ik bedoel (deellastverrijking) zit net om de hoek, onder de slangaansluiting links in beeld.
volgens mij kun je het rechtsbovenste schroefje net zien van opzij.

je carb kan zowieso een keer een schoonmaakbeurjte gebruiken ;-)

op bovenste plaatje is het bedoelde membraampje helemaal links te zien, op het onderste plaatje helemaal rechts.

Groetjes Wouter

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-03-2005 10:28 #644520 door V300 register
de voet van deze carburateur was trouwens behoorlijk krom! heb dit met huis tuin en keuken middelen weer een heel eind de goede richting in kunnen krijgen;

toen ie helemaal gedemonteerd was, eerst ondersteboven op een dik stuk vlak staal gelegd (aambeeld) en met een houtje ertussen flink op de hoeken geslagen met een hamer. das een kwestie van buigen of barsten, net als bij het te vast aandraaien trouwens. dit scheelde al iets hoewel je hem dmv slaan nooit meer helemaal vlak krijgt.

Vervolgens pak je een stuk glas, hoe dikker hoe beter. daarop leg je een vel nieuw schuurpapier, korrel 120 of fijner. pak de carburateur zo beet dat ie goed in de hand ligt, en ga heel rustig en beheerst achtjes draaien op het schuurpapier. het uitsteeksel zit meestal in de weg (steekt dieper dan de rest) dus dat zou je er er eerst af moeten vijlen of zagen.

in het begin zie je dat het schuurpapier alleen raakt op de hoeken van de carburateur. als je eenmaal een tijdje bezig bent wordt het oppervlak waar het papier raakt steeds groter. op een gegeven moment raakt het bijna overal, en is de voet weer zo goed als vlak. eventueel controleren met een stalen rij, door deze ertegen te houden en tegen het licht in te kijken mag je een zeer kleine lichtspleet zien, maar niet teveel. Dit is ook een goede check om mee te beginnen trouwens, dan weet je goed hoe erg het was.

mijn resultaat na wat hameren en een uurtje schuren;

Groetjes Wouter

PS zo zag het eruit toen die helemaal uit elkaar lag.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-03-2005 10:39 #644521 door V300 register
.....dus voor niks vieze vingers gemaakt.

Ik ga er nu ook maar beter niet meer aan zitten. Lijkt me niet dat die membraantjes ergens op voorraad liggen (toch ?), dus momenteel kan ik meer stuk maken dan repareren.

Heb trouwens bij gelegenheid de bobine doorgemeten. Achteraf bleek dat tussen pin 9 en 11 een weerstand van 4

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-03-2005 10:51 #644522 door V300 register
membraampje is te koop bij de volvo dealer voor 7,80 euro EX. het moet besteld worden maar is in 2 dagen binnen.

je kunt er niet veel aan mis doen. als het membraampje inderdaad niet meer goed blijkt te zijn knip je het pinnetje eraf en dan wordt het klepje niet meer open geduwd. kost je wat trekkracht in het middengebied maar das voor de korte duur niet zo'n ramp.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-03-2005 10:52 #644523 door V300 register
Nog eens nauwkeurig jouw beschrijving van de werking gelezen. Stel nou, het membraantje is rot. Dan wordt het klepje door het vacuum niet dichtgetrokken, de veer blijft het open houden, er vloeit extra benzine in de eerste trap. Zoiets ?

Als dit zover klopt, dan zal dat toch enkel invloed hebben op de verhouding tussen aangevoerde benzine en gaspedaalstand. Ik bedoel, compenseer ik dit niet automatisch door iets gas terug te nemen, omdat de auto "sneller" gaat dan ik bij die gaspedaalstand zou verwachten? Zo gezien zou het op het verbruik geen invloed moeten hebben, tenminste niet zolang ik rijdt.

Stationair is een ander verhaal, denk ik. Daar zal het verbruik dan hoger uitvallen, gezien het klepje niet sluit. Kan dus zijn dat de stationair afstelling dan ook helemal verknoeit wordt (door mij ;-) ), en dat dit zijn invloed heeft op de afstelling bij normaal rijden.

Ik snap de bedoeling van dat mechanisme nog niet echt, zoals je ziet.

En dat van die bobine...als je daar een antwoord op weet, graag !

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-03-2005 11:00 #644524 door V300 register
het gevolg van dat het klepje altijd open blijft is dat ie meer benzine krijgt, op momenten dat ie er niks mee kan. motor geeft dan niet meer kracht maar gooit gewoon meer onverbrande shit je uitlaat in.

de bobine, ik zou me er niet teveel zorgen om maken. hou je meet draden eens tegen elkaar. zou 0,0 ohm moeten geven maar ben niet verbaasd als je al 0,5 of 1 ohm meet. dat mag je van de gemeten waarde aan de bobine aftrekken, en valt die binnen spec.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-03-2005 11:28 #644525 door V300 register
Okee, dan anders gevraagd. Wat zijn die momenten dat ie er niks mee kan? Stationair cq bij lage last toch ?!

Zolang ik met 110-120 over de snelweg sukkel kan het toch eigenlijk niet veel verschil maken. (Om een lang verhaal kort te maken)

Ja / nee ?!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-03-2005 14:40 #644526 door V300 register
Interessante Info!

Zoals uit het topic "Carb 1400 gevraagd" ben ik ook een beetje thuis in deze materie.

Er valt mij op dat Thomas een B14.4S heeft, te zien aan vacuumslang naar de deceleratiepot op de carburateur.

Die gereviseerde van Wouter is er een voor een B14.4E, dus zonder dec.mech., Pulsair en EGR.

Nu valt mij ook op dat het er een aantal bevestigingsschroeven van het carb.deksel bij Thomas ontbreken. Het kan zijn dat je het los hebt gehaald en na het schieten van foto's hem weer vast gezet hebt.

Losgelopen schroeven (vernaggelde schroefdraad) en een rot pakkingvlak tussen deksel en huis waren bij mij aanleiding voor om een carb. van de sloop te halen.
Dat bleek er een te zijn van een E-uitvoering, terwijl het slachtoffer een S-uitvoering is.

Nu heb ik dus ook de Pulsair en EGR afgesloten, domweg omdat er geen vacuumaansturing aan de gemonteerde carb. zit.

Na proefdraaien en afstellen loopt ie trouwens weer piekfijn.

Toch heb ik de "oude" carb. uiteengehaald om zelf te reviseren.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-03-2005 22:18 #644527 door V300 register
leuk is dat. goed controleren of er geen speling op de gasklepassen zit. als dit wel het geval is kun je dit heel eenvoudig reviseren door nieuwe busjes erin te zetten. dat zijn eigenlijk plastic plaatjes in zoutedrop vorm die je zelf erin moet wurmen.

Groetjes Wouter

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC