Motor slaat vaak af - TIP-TOPIC! veel carburateur fotos
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
11-03-2005 10:47 #624713
door V300 register
Motor slaat vaak af - TIP-TOPIC! veel carburateur fotos is gemaakt door V300 register
Ik zit met een probleem,
ik rij een volvo 340 (1987, 55000 km) met vario
en de laatste dagen komt het steeds vaker voor dat wanneer ik de wagen uit laat lopen (bijvoorbeeld als ik een stoplicht nader) de motor afslaat.
Wanneer ik hem laat uitlopen gaat alles goed, ik merk duidelijk dat hij op de motor afremt. Op het moment dat je bijna stilstaat schiet hij in zijn "vrij" stand, dan sputtert de motor een beetje, voorheen ging dat bijna direct over en begon hij stationair lekker te lopen. Nu slaat hij 5/10 keer af, ik heb het idee dat hij stationair toch wel redelijk loopt. Zou dit te maken hebben met de vario?? (Dit gebeurt trouwens ook als hij gewoon op temperatuur is).
Weet iemand de oorzaak hiervan?
Alvast bedankt!!!
Groeten
(Bericht gewijzigd door markvanholstein op 11 maart 2005)
ik rij een volvo 340 (1987, 55000 km) met vario
en de laatste dagen komt het steeds vaker voor dat wanneer ik de wagen uit laat lopen (bijvoorbeeld als ik een stoplicht nader) de motor afslaat.
Wanneer ik hem laat uitlopen gaat alles goed, ik merk duidelijk dat hij op de motor afremt. Op het moment dat je bijna stilstaat schiet hij in zijn "vrij" stand, dan sputtert de motor een beetje, voorheen ging dat bijna direct over en begon hij stationair lekker te lopen. Nu slaat hij 5/10 keer af, ik heb het idee dat hij stationair toch wel redelijk loopt. Zou dit te maken hebben met de vario?? (Dit gebeurt trouwens ook als hij gewoon op temperatuur is).
Weet iemand de oorzaak hiervan?
Alvast bedankt!!!
Groeten
(Bericht gewijzigd door markvanholstein op 11 maart 2005)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
11-03-2005 12:53 #644499
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Motor slaat vaak af - TIP-TOPIC! veel carburateur fotos
dat is ofwel;
-conditie/afstelling carburateur
-conditie ontsteking
andere oorzaken zijn UITGESLOTEN.
-conditie/afstelling carburateur
-conditie ontsteking
andere oorzaken zijn UITGESLOTEN.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
11-03-2005 14:27 #644500
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Motor slaat vaak af - TIP-TOPIC! veel carburateur fotos
ik heb recentelijk de verdelerkap/ rotor en bougies vervangen, ik ga idd eens kijken of ik dat wel goed heb gedaan.
gr
mark
gr
mark
- Thomas de Wit (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-03-2005 18:20 #644501
door Thomas de Wit (GAST)
Beantwoord door Thomas de Wit (GAST) in topic Motor slaat vaak af - TIP-TOPIC! veel carburateur fotos
Daar kan niet veel verkeerd aan gaan lijkt mij als je de juiste onderdelen gebruikt. Het lijk mij eerder een probleem met de carb.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
11-03-2005 21:12 #644502
door V300 register
als de bougies van het goede type zijn wel. zonee kan dat evt ook meespelen.
(origineel bosch w145t30, is ander type geworden inmiddels.. ben het nr ff kwijt)
(origineel bosch w145t30, is ander type geworden inmiddels.. ben het nr ff kwijt)
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
16-03-2005 11:07 #644503
door V300 register
Wouter,
de 340 vario van mijn zwager heeft hetzelfde probleem. Daarbij verbruikt de auto bij een normale rijstijl erg veel benzine (ongeveer 1 op 9). Volgens mijn eigen ervaring moet 1 op 12 ook mogelijk zijn met een 340 CVT, maar hoe je ook je best doet, je halt het niet.
En hij slaat dus ook vaak af en loopt niet erg mooi stationair. Het is een B14.4S (schone motor) met EGR en misschien ook wel pulsair. Hij is i.i.g. van 1988.
Wat kunnen we hieraan doen? Bougies zijn recentelijk vervangen.
de 340 vario van mijn zwager heeft hetzelfde probleem. Daarbij verbruikt de auto bij een normale rijstijl erg veel benzine (ongeveer 1 op 9). Volgens mijn eigen ervaring moet 1 op 12 ook mogelijk zijn met een 340 CVT, maar hoe je ook je best doet, je halt het niet.
En hij slaat dus ook vaak af en loopt niet erg mooi stationair. Het is een B14.4S (schone motor) met EGR en misschien ook wel pulsair. Hij is i.i.g. van 1988.
Wat kunnen we hieraan doen? Bougies zijn recentelijk vervangen.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
16-03-2005 11:28 #644504
door V300 register
Hi Jilger,
het rottig stationair lopen kan door een slechte afstelling komen, maar ook door een losgelopen carburateurdeksel. dit is een veel voorkomend probleem, omdat het luchtfilterhuis teveel krachten uitoefent op de carburateur.
als je het luchtfilter beetpakt en iets wrikt kun je snel voelen of de carburateur nog goed in mekaar zit.
het veel verbruiken zou kunnen liggen aan een defect in de vacuumsturing van de variomaat. schakelt ie wel goed?
tevens kan een hoog verbruik aan een te hoog vlotterkamer nivo liggen, maar dat hangt weer samen met de losgetrilde deksel.
Groetjes Wouter
het rottig stationair lopen kan door een slechte afstelling komen, maar ook door een losgelopen carburateurdeksel. dit is een veel voorkomend probleem, omdat het luchtfilterhuis teveel krachten uitoefent op de carburateur.
als je het luchtfilter beetpakt en iets wrikt kun je snel voelen of de carburateur nog goed in mekaar zit.
het veel verbruiken zou kunnen liggen aan een defect in de vacuumsturing van de variomaat. schakelt ie wel goed?
tevens kan een hoog verbruik aan een te hoog vlotterkamer nivo liggen, maar dat hangt weer samen met de losgetrilde deksel.
Groetjes Wouter
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
16-03-2005 11:39 #644505
door V300 register
Hij schakelt subliem. Volgens mijn zwager zit zijn carb. goed vast, maar we gaan morgenavond even kijken. Waar moet je de carb. trouwens weer aandraaien?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
16-03-2005 12:23 #644506
door V300 register
vreemd, dan toch ook eens kijken naar het vlotternivea, en eventueel de conditie van het membraampje voor vacuumafhankelijke mengselverrijking.
voor beide checks moet de carburateur deels uit elkaar maar is niet al te moeilijk. als het luchtfilter eraf is, moet je aan de motorkant van de carburateur een klein zwart klemmetje loshalen, zodat het stangetje naar de choke los kan. aan de andere kant zit net zo'n stangetje, dat kun je loshalen door het verende busje uit het onderste blokje op te tillen.
dan kun je de 5 boutjes bovenop de carburateur losdraaien. vervolgens de vlotterhoogte afstellen met een boortje van 7 mm tussen de pakking en de onderkant vd vlotter.
het membraam waar ik het over had zit onder de benzine slangpilaar, met 3 (!) schroefjes.
ik bedoel dus niet de acceleratiepomp, die zit met 4 schroefjes.
Groetjes Wouter
voor beide checks moet de carburateur deels uit elkaar maar is niet al te moeilijk. als het luchtfilter eraf is, moet je aan de motorkant van de carburateur een klein zwart klemmetje loshalen, zodat het stangetje naar de choke los kan. aan de andere kant zit net zo'n stangetje, dat kun je loshalen door het verende busje uit het onderste blokje op te tillen.
dan kun je de 5 boutjes bovenop de carburateur losdraaien. vervolgens de vlotterhoogte afstellen met een boortje van 7 mm tussen de pakking en de onderkant vd vlotter.
het membraam waar ik het over had zit onder de benzine slangpilaar, met 3 (!) schroefjes.
ik bedoel dus niet de acceleratiepomp, die zit met 4 schroefjes.
Groetjes Wouter
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
16-03-2005 12:53 #644507
door V300 register
Bedankt, we gaan morgen eens kijken.
Moderators: Mark Smeets