Motor slaat vaak af - TIP-TOPIC! veel carburateur fotos
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
16-03-2005 13:31 #644508
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Motor slaat vaak af - TIP-TOPIC! veel carburateur fotos
Moet je daarna perse nieuwe pakkingen erin zetten ? Anders ga ik namelijk nog snel even voor de vakantie dit doen wat Wouter beschreven heeft.
Misschien dat daarom het verburik opeens zo hoog ligt. (Dacht zelf ook al aan de "pneumatische choke", maar weet niet of dat wel kan.)
Misschien dat daarom het verburik opeens zo hoog ligt. (Dacht zelf ook al aan de "pneumatische choke", maar weet niet of dat wel kan.)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
16-03-2005 13:41 #644509
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Motor slaat vaak af - TIP-TOPIC! veel carburateur fotos
En zijn die membraantjes en eventuele pakkingen (die ik niet nodig hoop te hebben als ik de hele zooi voorzichtig uit elkaar haal) redelijk snel en goedkoop te krijgen ?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
16-03-2005 13:58 #644510
door V300 register
het membraam van de pneumatische choke is weer een ander dingetje, dat is de derde die erop zit. die zorgt dat de chokeklep niet helemaal dicht gezet kan worden als de motor loopt (dan zou die afslaan)
het membraampje wat een hoger verbruik kan veroorzaken zit onderaan de vlotterkamer (radiatorzijde vd carburateur).
het deksel heeft een kanaaltje, wat uitkomt achter het membraam. dit kanaaltje loopt via de carburateur door een restrictie naar de ruimte onder de gasklep. tussen het membraam en het dekseltje zit ook nog een veer.
als de motor niet draait duwt de veer het membraampje naar binnen. aan de andere kant van het membraam zit een pinnetje, dat duwt dan tegen een klepje wat in de carb. gedraaid zit. klepje is open en er kan extra benzine naar de venturi vd eerste trap. als de motor loopt en er is vacuum (bij stationair bv) wordt het membraampje tegen het deksel aan gezogen, zodat het pinnetje wordt teruggetrokken. t klepje sluit dan ook weer.
zodra je gas gaat geven wordt het vacuum minder en zal het klepje dus al dan niet open gedaan worden (belastings afhankelijk dus). zolang het werkt is het een prachtig systeem.
bij een carburateur die ik vorige week onder handen gehad heb was het membraampje helemaal opgezwollen! er was lucht tussen de laagjes gekomen ofzo, het werkte in ieder geval voor geen meter meer. de volvo dealer kan het bestellen voor 7,80 euro. is nog iets goedkoper dan de renault dealer :-)
groetjes Wouter
het membraampje wat een hoger verbruik kan veroorzaken zit onderaan de vlotterkamer (radiatorzijde vd carburateur).
het deksel heeft een kanaaltje, wat uitkomt achter het membraam. dit kanaaltje loopt via de carburateur door een restrictie naar de ruimte onder de gasklep. tussen het membraam en het dekseltje zit ook nog een veer.
als de motor niet draait duwt de veer het membraampje naar binnen. aan de andere kant van het membraam zit een pinnetje, dat duwt dan tegen een klepje wat in de carb. gedraaid zit. klepje is open en er kan extra benzine naar de venturi vd eerste trap. als de motor loopt en er is vacuum (bij stationair bv) wordt het membraampje tegen het deksel aan gezogen, zodat het pinnetje wordt teruggetrokken. t klepje sluit dan ook weer.
zodra je gas gaat geven wordt het vacuum minder en zal het klepje dus al dan niet open gedaan worden (belastings afhankelijk dus). zolang het werkt is het een prachtig systeem.
bij een carburateur die ik vorige week onder handen gehad heb was het membraampje helemaal opgezwollen! er was lucht tussen de laagjes gekomen ofzo, het werkte in ieder geval voor geen meter meer. de volvo dealer kan het bestellen voor 7,80 euro. is nog iets goedkoper dan de renault dealer :-)
groetjes Wouter
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
16-03-2005 13:59 #644511
door V300 register
Als het er maar voor vrijdag is....
Waht about de oakkingen van de vlotterkamer ?
Waht about de oakkingen van de vlotterkamer ?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
16-03-2005 13:59 #644512
door V300 register
owja, vlotterkamerpakking. als je de oude pakking met een beetje zeep nat maakt, zodat ie wat opzwelt, kun je hem gewoon terug monteren.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
16-03-2005 14:02 #644513
door V300 register
Dat klinkt dus wel als zou die membraan de oorzaak voor mijn recentelijke hoge verbruik kunnen zijn.
Om die te checken hoef ik dus de vlotterkamer niet te openen ? Zit chter een van buiten toegankelijk kapje, net zoals de acceleratiepomp ?!
Om die te checken hoef ik dus de vlotterkamer niet te openen ? Zit chter een van buiten toegankelijk kapje, net zoals de acceleratiepomp ?!
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
16-03-2005 14:07 #644514
door V300 register
yep!!! (via je hoofdsproeier loopt de vlotterkamer welliswaar langzaam leeg, dus een bakkie eronder kan geen kwaad)
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
17-03-2005 22:29 #644515
door V300 register
Hoi Wouter,
Lijkt alsof je een interessant punt hebt gevonden
Ben reuze benieuwd of Thomas succes heeft.
Als dat zo is kunnen er veel mensen plezier van hebben!Is de carburateur voor motor met egr anders dan voor die zonder?
Lijkt alsof je een interessant punt hebt gevonden
Ben reuze benieuwd of Thomas succes heeft.
Als dat zo is kunnen er veel mensen plezier van hebben!Is de carburateur voor motor met egr anders dan voor die zonder?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
18-03-2005 01:15 #644516
door V300 register
weet ik niet Wim, maar ik weet wel dat de 32 DIR 109 geen decelleratiemechanisme heeft
en wellicht de 32 DIR 110 wel??
Groetjes Wouter
en wellicht de 32 DIR 110 wel??
Groetjes Wouter
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
18-03-2005 09:58 #644517
door V300 register
Ik heb er gisteren eens naar gekeken.
Hoort die membraan er zo uit te zien (zie foto)?
Overigens kon ik niet zien hoe het zou werken. Als het hendeltje door de membraan omlaag wordt getrokken, gebeurt er helemaal niks met de ckokeklep. Of gebeurd de verrijking via een ander mechanisme dat van buitenaf niet te zien is?
Wilde tevens nog het vlotterniveau controleren, maar heb zo gauw niet gezien hoe de stangetjes links en rechts los moeten, dus kon ik het carbdeksel niet los halen.
En ik wilde niet riskeren dat een dag voor mijn vakantie iets afbreekt...
...wat alsnog gebeurd is. Bij het vastdraaien van het deksel heb ik een van de 5 schroeven dolgedraaid (jaja, heb wat harder gedraaid dan ik normaal zou doen, maar mijn loctite was op en een lostrillende carb is ook rot op vakantie...)
Hier de foto van de membraan.
Hoort die membraan er zo uit te zien (zie foto)?
Overigens kon ik niet zien hoe het zou werken. Als het hendeltje door de membraan omlaag wordt getrokken, gebeurt er helemaal niks met de ckokeklep. Of gebeurd de verrijking via een ander mechanisme dat van buitenaf niet te zien is?
Wilde tevens nog het vlotterniveau controleren, maar heb zo gauw niet gezien hoe de stangetjes links en rechts los moeten, dus kon ik het carbdeksel niet los halen.
En ik wilde niet riskeren dat een dag voor mijn vakantie iets afbreekt...
...wat alsnog gebeurd is. Bij het vastdraaien van het deksel heb ik een van de 5 schroeven dolgedraaid (jaja, heb wat harder gedraaid dan ik normaal zou doen, maar mijn loctite was op en een lostrillende carb is ook rot op vakantie...)
Hier de foto van de membraan.
Moderators: Mark Smeets