Koplampen aan als contact aan staat.

  • BartJu
  • Elite lid
  • Elite lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
27-05-2014 16:40 #947959 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Koplampen aan als contact aan staat.

Joris;229168 schreef : de dynamo heeft een effici?ntie van 50%, de motor een effici?ntie van 20%, totale effici?ntie komt dus neer op 10%

setsunakaede;229169 schreef : Eh, ik vind een effici?ntie van 10% echt bizar. Die 150W is namelijk het vermogen dat de lampen opnemen, niet wat ze uitstralen aan licht (dat is namelijk inderdaad slechts een fractie, de rest is warmte). Dat zou dus betekenen dat de omzetting van kinetische energie (wat je motor levert...) naar elektrische energie, dus eigenlijk wat je dynamo doet, slechts 10% nuttige energie oplevert...? Sorry, hard to believe. Zelfs ouderwetse dynamo's zoals in onze auto's zitten leveren al dik boven de 50% rendement.


Hoezo hard to believe???

Zoals je zegt, dynamo (of wel electromotor) heeft een efficiency van 50% of meer.
Maar de riemen die 'm aandrijven vreten ook energie (weet niet hoeveel), en dan moet de motor al lopen.
Een verbrandingsmotor kan niet efficenter dan 37%. En de meeste zitten in de 18-20% range. (bron: wikipedia ). (en ja, niet alles is even betrouwbaar op Wikipedia, maar deze heeft nog een externe referentie ook) .

Maar dat is nog altijd beter dan een gloeilamp, die deed maakte ca 5% licht en 95% (afval)warmte. geen wonder dat die inmiddels afgeschaft zijn (in de auto mag nog wel).
Neem je dat mee, dan heb je dus 5% efficiency van de lamp, met 10% efficiency voor stroomvoorziening. Dus voor 1Watt (J/s) aan licht moet je ongeveer 1*20*10 is 200 Watt aan benzine verstoken.

Niettemin, Joris heeft dus gelijk: zit je rond 10% rendement (tov de totale verbrandingswaarde van benzine).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-05-2014 17:20 #947962 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koplampen aan als contact aan staat.
Dat is dus net vanaf waar je rekent, ik vind het een beetje scheef om de motorverliezen ook mee te rekenen. Die zijn immers gelijk (in %) of je de lichten nou uit of aan hebt.
Anyways, ik blijf in ieder geval rijden met mijn verlichting aan. Wel ga ik langzaamaan weer lampen vervangen voor LED-versies, waar mogelijk. Gewoon omdat het k?n, en het cool is.
(heeft er nog iemand goede tips om de H4-pitten te vervangen voor LED's? :p )

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-05-2014 00:26 #947976 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koplampen aan als contact aan staat.

BartJu;229179 schreef : Maar dat is nog altijd beter dan een gloeilamp, die deed maakte ca 5% licht en 95% (afval)warmte. geen wonder dat die inmiddels afgeschaft zijn (in de auto mag nog wel).


Om hier even snel op in te haken, je kunt nog gewoon gloeilampen kopen hoor. Ze zijn alleen erg duur t.o.v. spaarlampen en moeilijk te vinden.
Ik heb een lavalamp staan, en dan moet je wel...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • Elite lid
  • Elite lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
28-05-2014 10:19 #947980 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Koplampen aan als contact aan staat.

General Custom;229196 schreef : Om hier even snel op in te haken, je kunt nog gewoon gloeilampen kopen hoor. Ze zijn alleen erg duur t.o.v. spaarlampen en moeilijk te vinden.
Ik heb een lavalamp staan, en dan moet je wel...



Haha, verboden verlichting kopen in het duistere circuit!
Maar goed, in een lavalamp heeft die warmte weer functie, en is het dus niet weggegooide energie natuurlijk...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-05-2014 12:11 #947981 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koplampen aan als contact aan staat.
Niet eens het zwarte circuit, de betere lampenboer heeft ze gewoon, maar dan zijn ze officieel voor machinale toepassingen of zo geloof ik. Ik weet niet meer wat precies

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-05-2014 12:15 #947985 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koplampen aan als contact aan staat.

General Custom;229201 schreef : Niet eens het zwarte circuit, de betere lampenboer heeft ze gewoon, maar dan zijn ze officieel voor machinale toepassingen of zo geloof ik. Ik weet niet meer wat precies


Ik dacht dat ik ze laatst nog bij de AH en bij de Blokker in het schap zag staan. Wel langs gelopen natuurlijk, haal tegenwoordig alleen nog LED lampen bij de Action!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-05-2014 21:02 #948002 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koplampen aan als contact aan staat.

Een ander nadeel van het gebruik van conventionele dimlichten voor MVO is dat de koplampen vaker doorbranden omdat ze meer branduren maken. Bij gebruik van ledverlichting is dit probleem gering.


Voor mij de belangrijkste reden waarom ik het dagrijverlichtings relais uit mn dagelijkse auto in het dashboardkastje heb liggen ipv in de zekeringkast... Het grootste probleem is niet zozeer het doorbranden maar wel de verminderde lichtopbrengst van lampen (en lamphuizen/reflectors) die al veel branduren achter de kiezen hebben. Voor die keren dat ik in het donker rijd wil ik het best mogelijke licht hebben, en dat zijn niet de versleten pitten die je overhoudt als ze altijd continu branden.

Laatst dus een nieuw setje H4 visionplus erin gezet... anderhalf keer zoveel licht als voorheen??? echt ideaal.

Grappige is overigens dat de rest van de verlichting (achterlichten, stadslichtjes) nog w?l mee aangaan op het contact.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-05-2014 21:15 #948003 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koplampen aan als contact aan staat.

setsunakaede;229169 schreef : Als een motorrijder zich gewoon normaal gedraagt is er weinig aan de hand mijns inziens. Die zie je ook netjes van verre aankomen. Motorrijders die zich gewoon rustig door een file bewegen met de alarmlichten aan, krijgen van mij alle ruimte.


Volgens de gedragscode "motorijden in de file" dient er g??n alarmlicht, en ook g??n richtingaanwijzer gevoerd te worden tijdens het file filteren, omdat dit alleen maar verwarrend werkt. Filteren dient te gebeuren via de ruimte tussen de 2 meest linker rijstroken, tot snelheden vh verkeer van rond de 50km/h (in de praktijk; zodra de bordjes op 50 staan), en met een maximaal snelheidsverschil van plusminus 10 km/h (in de praktijk; 20km/h maar sommigen maken het inderdaad wel TE gek).

Als de snelheid v/h verkeer hoger wordt, dient de motorrijder terug in te voegen op ??n van de rijstroken, waarbij ie de richtingaanwijzer gebruikt waar die voor bedoeld is; nl. om aan te geven naar welke strook ie gaat.

Veel motorrijders doen dit dus niet volgens de gedragscode en zelf vind ik het gebruik van knipperlicht "omdat je geen alarmknippers hebt" helemaal duf.. Nota; veel motoren hebben geen alarmknipper aan boord..

Annyways, de reden waarom ik even inhaak op het motoren verhaal: ik kan op mijn motor ook gewoon rijden zonder licht. Ik vind het daarentegen w?l prettig dat ik de knop voor het licht gewoon op AAN kan zetten, en het licht uit gaat met de rest van het contact. Zo heb je dagrijlicht, wat je ook uit kunt zetten. Naar mijn idee de ideale situatie, want licht AAN met contact UIT komt volgens mij maar h??l weinig voor.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-05-2014 23:56 #948012 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koplampen aan als contact aan staat.
[offtopic]Tsja, wel of geen alarmlichten op de motor in de file; als automobilist vind ik het wel fijn als een motorrijder ze w?l aan heeft staan als hij tussendoor komt pruttelen. Maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak...

Richtingaanwijzer gebruiken bij gebrek aan dimlichten is daarentegen wat mij betreft inderdaad no-go. [/offtopic]

In de C30 heb ik ook standaard mijn dimlichten aan staan, die gaan keurig uit als ik het contact uit zet... geen omkijken naar, prima. (totdat ik weer een keer in de 340 stap :p )

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD