Koplampen aan als contact aan staat.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-04-2013 09:45 #927330 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koplampen aan als contact aan staat.

2 Fast 4 U;214920 schreef : Als alle automobilisten met hun verlichting aan gaan rijden dan vallen de motorrijders niet meer op, nooit afgevraagd waarom 99,99% van alle motorrijders met hun verlichting aan rijden?


Antwoord op die vraag: omdat bij 99,99% van de motoren de verlichting ook over het contact is geschakeld. Daar komt DRL (dus leds alleen aan de voorzijde) ook steeds meer in zwang.

Het niet opvallen van motorrijders is eerder een kwestie van niet waarnemen door weggebruikers bij wie de motorrijder niet in het systeem zit. We kunnen wel kijken maar zien niet alles, ook niet alles wat in je blikveld zit. Daarbij komt dat mensen zeer slecht zijn in het correct schatten van de snelheid van een naderend object. De combinatie van die twee factoren leidt dus tot dat verhaal van SMIDSY (sorry mate, I didn't see you).

Licht aan overdag helpt iedere weggebruiker omdat het bijdraagt aan het contrast (felle lichtbron op donker object).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-04-2013 22:05 #927438 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koplampen aan als contact aan staat.
Wat mij opviel in Frankrijk is dat niemand met licht aan rijdt. Het was even wennen, maar ik vond het wel prima zo. Ik had het idee dat ik daardoor beter ging opletten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • Elite lid
  • Elite lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
26-05-2014 21:41 #947938 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Koplampen aan als contact aan staat.

2 Fast 4 U;214866 schreef : ... oliemaatschappijen varen er wel bij 5-10% meer brandstofverbruik.



1. Verhoogde brandstofverbruik
2. Milieu aspecten voortvloeien uit #1
3. Werken aan de auto waarbij het contact aan moet staan waardoor de accu leeg getrokken wordt

lijkt me wel redenen genoeg



Even gerekend, maar kom bij lange na niet aan de 5-10%. Ik blijf steken bij 0.3%.
OK, paar factoren niet meegeteld, vooral de energieomzettingen zijn wrs niet 100% efficient.
Met een efficientie van ca 5% (95% verliezen), kom ik dus pas rond 6% uit.



Benzine: 45000 J/gr en 726 gr/L geeft 32670000 J/L ; met 2.78E-007 kWh/J is dat dus 9.075726 kWh/L


Verlichting 150 W


Benzine voor verlichting 60.505 h/L of 0.017 L/h

Verbruik totaal 11 km/L

Gem. Snelheid 60 km/h
Verbruik/uur 5.4545454545 L/h

Aandeel licht 0.30%
Nieuw verbruik 11.0333306669 km/L

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-05-2014 22:46 #947940 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koplampen aan als contact aan staat.
Volgens mij ligt het ergens rond de 1,5%. Dus als je 1:10 rijdt, rij je met lichten aan nog maar 1:9,85

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • Elite lid
  • Elite lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
27-05-2014 08:50 #947943 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Koplampen aan als contact aan staat.
Nog even wat gegoogled, en dit stuk over Motorvoertuigverlichting Overdag (MVO) gevonden.

Stukje over verbruik:

Het gebruik van MVO kost meer brandstof. Immers, als de lampen worden ingeschakeld, wordt de dynamo zwaarder belast. Maar het maakt veel uit of voor MVO de conventionele dimlichten worden gebruikt of energiezuinige ledverlichting, zonder dat de stadslichten, achterlichten en kentekenverlichting zijn ingeschakeld. We beschouwen eerst het conventionele dimlicht. Per auto is het meerverbruik door het aanzetten van het dimlicht (2x 55W) nominaal gelijk, maar relatief gezien zijn er grote verschillen. Bij een zuinige personenauto bijvoorbeeld met een verbruik van 6,7 l per 100 km (1:15) is het meerverbruik door de standaarddimlichten 3%. Het meerverbruik is 2% voor bijvoorbeeld een personenauto die 10 l/100 km (1:10) gebruikt en 1% voor een vrachtauto met een verbruik van 33 l/100 km) (ETSC, 2003). Meer brandstofverbruik geeft ook meer uitstoot van schadelijke stoffen, wat slechter is voor het milieu. De CO2-emissies van het autoverkeer stijgen tussen de 0,6% en 1,4% (Elvik et al., 2003). Brandstofbesparing en gereduceerde CO2-emissies kunnen voor ruim de helft worden gerealiseerd door de toepassing van speciale MVO-gloeilampen (21W per lamp) en voor 90% door ledverlichting (circa 5W per lamp).
Een ander nadeel van het gebruik van conventionele dimlichten voor MVO is dat de koplampen vaker doorbranden omdat ze meer branduren maken. Bij gebruik van ledverlichting is dit probleem gering.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-05-2014 11:49 #947946 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koplampen aan als contact aan staat.

2 Fast 4 U;214920 schreef : Als alle automobilisten met hun verlichting aan gaan rijden dan vallen de motorrijders niet meer op, nooit afgevraagd waarom 99,99% van alle motorrijders met hun verlichting aan rijden?
Aan je vraag neem ik aan dat je nooit motor heb gereden.

Oh ja, dus het is in het belang van motorrijders om tegemoetkomend verkeer niet op te merken omdat ze hun lichten hebben uit staan? :crazy2:

Sorry hoor, slecht argument. Motorrijders die normaal rijden vallen prima op in het verkeer, ??k als iedereen zijn lichten aan heeft staan.
De enigen die ik wel eens over het hoofd zie (en me dus ook het leplazarus van schrik), zijn die figuren die als een malloot rijden - en dus uit hoeken komen waar je ze tot??l niet verwacht, of v??l en v??l te hard tussen de file door rijden.

Ik heb overigens ook ernstige twijfels over dat rekensommetje in de post hiervoor, 3% is best heel veel met pakweg 150W verlichting op. Ik vraag me op basis van wat voor (meet?)gegevens ze dat hebben berekend.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • Elite lid
  • Elite lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
27-05-2014 12:45 #947947 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Koplampen aan als contact aan staat.
Die rekensom kan op zich best kloppen, hoor.
150W verlichting is de energie die aan stroom verbruikt wordt.
Met 150W kom je (zie rekensom hierboven, rond de 0.3% uit, bij 100% efficientie van verbrandingsmotor en dynamo, zonder wrijvingsweerstanden.

Maar de verbranding (omzetten chemische energie/entropie naar kinetische energie/beweging naar electriciteit door dynamo) is verre van efficient, de verliezen en warmte productie zijn gigantisch. Vandaar dat er ook een koelsysteem in ieder verbrandingsmotor zit...

Van 0.3% naar 3% is een factor 10. Dat zou dus overeenkomen met een efficientie van ca 10%. Klinkt niet onwaarschijnlijk.

Overigens schijnt de stroom uit je stopcontact ook al een efficientie van 40-50% te hebben. En met die prestaties wordt electrisch rijden dan nog als 'zuinig/schoon' aangemerkt...


En over de veiligheid (van motoren): er zijn zat malloten die zich eerder als onkwetsbaar dan als kwetsbare verkeersdeelnemer gedragen, vandaar wrs de beschreven ergernissen.
Maar effect van MVO op veiligheid wordt ook uitgelegd in het gerefereerde artikel, dus wellicht staat daar de onderbouwing in...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-05-2014 13:09 #947948 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koplampen aan als contact aan staat.
de dynamo heeft een effici?ntie van 50%, de motor een effici?ntie van 20%, totale effici?ntie komt dus neer op 10%

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-05-2014 13:12 #947949 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koplampen aan als contact aan staat.
Eh, ik vind een effici?ntie van 10% echt bizar. Die 150W is namelijk het vermogen dat de lampen opnemen, niet wat ze uitstralen aan licht (dat is namelijk inderdaad slechts een fractie, de rest is warmte). Dat zou dus betekenen dat de omzetting van kinetische energie (wat je motor levert...) naar elektrische energie, dus eigenlijk wat je dynamo doet, slechts 10% nuttige energie oplevert...? Sorry, hard to believe. Zelfs ouderwetse dynamo's zoals in onze auto's zitten leveren al dik boven de 50% rendement.
En zelfs al zou het 3% brandstofbesparing opleveren; dat valt dik binnen de meetfouten die ontstaan door inconsequente rijstijl, verschillende omstandigheden, verschillende soorten ritten etc. dus bijzonder slecht te meten. Ik geloof er in ieder geval niet zo heel veel van.

Dat gezegd hebbende, heb ik w?l ledlampen in mijn vorige auto gehad, en die gaan in mijn huidige auto ook terug komen. dat heeft deels te maken met het effici?ntie verhaal - alle kleine beetjes helpen, hoe inconsequent van mij dit ook klinkt - en deels omdat ik het cool vind. En, mocht ik ooit een geschikte LED-vervangingslamp voor het rem/achterlicht vinden, omdat het veiliger is - het scheelt 0,1 - 0,15 seconde reactietijd van je achterligger bij een noodstop, de tijd die je gloeilamp nodig heeft om op te gloeien.

En die veiligheid van motoren: Het zijn inderdaad precies de malloten die denken dat ze onkwetsbaar zijn op hun motor die je terugziet in de statistsieken. Als een motorrijder zich gewoon normaal gedraagt is er weinig aan de hand mijns inziens. Die zie je ook netjes van verre aankomen. Motorrijders die zich gewoon rustig door een file bewegen met de alarmlichten aan, krijgen van mij alle ruimte.

[edit] uit het MVO-artikel geknipplakt:

Door motorrijders, die in Nederland nagenoeg allemaal overdag verlichting voeren, wordt soms de vrees geuit dat hun opvallendheid vermindert als ook auto?s overdag verlichting voeren. Uit de laboratoriumstudie van TNO (Brouwer et al., 2004) bleek echter dat de proefpersonen motorrijders eerder zagen als auto?s MVO voerden. Dit gold voor motorfietsen zowel met als zonder verlichting. Van beide groepen werden motorrijders m?t verlichting overigens wel sneller gezien. Wildervanck
(1994) verklaarde dit verschijnsel al eerder. Door het voeren van verlichting maakt de motor zich als het ware los van zijn statische omgeving, en valt hij hiermee op als een bewegend voertuig. Dat is niet anders als de voertuigen eromheen ook verlichting voeren.

Dus. Gewoon die Zweedse verlichting laten zitten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-05-2014 13:42 #947950 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koplampen aan als contact aan staat.
"Door het voeren van verlichting maakt de motor zich als het ware los van zijn statische omgeving, en valt hij hiermee op als een bewegend voertuig. Dat is niet anders als de voertuigen eromheen ook verlichting voeren."

Wat ik al zei dus: contrast.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD