Mistlampen achter

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-11-2011 18:26 #891943 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Mistlampen achter

v0lv0freak;188526 schreef : Dus dit mag niet?

In Zweden mag van alles met verlichting. Wat je daar allemaal niet ziet rondrijden :D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-11-2011 18:30 #891944 door V300 register

v0lv0freak;188526 schreef : Dus dit mag niet?

Jammer, je kunt er zelfs 4 per kant maken, aangezien aan de zijkant ook nog een kleine ruimte zit voor een klein lampje, zodat je ook naar de zijkant achterlicht hebt :D

Kijk, zoiets bedoel ik. Dat is toch super vet :D

Wel jammer dat het hier in Nederland niet kan, dan laat ik het maar met 2 mistlampen denk ik ;)

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-11-2011 19:19 #891947 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Mistlampen achter
2 mistlampen zou ik niet doen, daar maak je andere bestuurders mee in de war

ze denken dan dat je remt namelijk. Ik zou gewoon 1 mistachterlicht maken (zoals het nu zit dus). Al helemaal omdat verreweg de meeste 300's 2 remlichten hebben i.p.v. 3

spelen met verlichting is leuk, maar mistlampen hebben een heel serieuze functie en daar moet je dus NIET mee rommelen naar mijn mening.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-11-2011 19:35 #891949 door V300 register
Bij mij zaten er al twee mistpitten in en dat heb ik lekker zo gehouden. Wat ze onderscheidt van remlichten (of gewone achterlichten) is dat ze voor die functie veel te dicht naar het midden van de auto zijn geplaatst. De remlichten en gewone achterlichten (die laatste branden altijd in combinatie met mistachterlicht) staan veel meer naar de hoeken. Dat is namelijk in het voertuigreglement opgenomen.

Artikel 5.2.61

1. Bij personenauto's in gebruik genomen na 31 december 1967 moeten de
verlichting, lichtsignalen en retroreflecterende voorzieningen, bedoeld
in de artikelen 5.2.51 en 5.2.57 zijn aangebracht op een afstand van
niet meer dan 0,40 m vanaf het punt van de grootste breedte van het
voertuig. Voor richtingaanwijzers geldt de eerste volzin slechts voor
zover het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1997.

2. Het bepaalde in het eerste lid geldt niet voor de grote lichten,
richtlichten, bermlichten, achteruitrijlichten, remlichten, de
verlichting van de kentekenplaat aan de achterzijde van het voertuig,
de markering aan de achterzijde van het voertuig, mistlichten aan de
achterzijde van het voertuig, en werklichten.

Mistlampen delen voor zover ik weet nooit een cluster met een rem- of achterlicht. Een Ford Sierra (in elk geval de types na 1987) heeft vergelijkbare achterlichtunits waarbij de mistpitten op precies dezelfde manier zijn geplaatst, oftewel onmiddellijk aan weerszijden van de kentekenplaat, en dus niet op de plaats waar de remlichten horen te zitten.

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
17-11-2011 19:43 #891951 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Mistlampen achter
wat dat betreft is een derde remlicht een zeer nuttige en veilige toevoeging. Niet voor niks later ook verplicht.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-11-2011 20:44 #891958 door V300 register
Zelf heb ik de 2e mistlamp ook in orde gemaakt, want dat staat toch iets leuker. Qua veiligheid zal het bij mij echter weinig uitmaken omdat ik gewoon niet ga rijden bij dichte mist :D

Het 3e remlicht is ook zo'n geval apart. Ik vind dat zelf een goede uitvinding, maar voor op nieuwere auto's. Op een oudere auto hoort zoiets gewoon niet echt thuis naar mijn mening...

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-11-2011 20:53 #891960 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Mistlampen achter

Niels;188536 schreef : Bij mij zaten er al twee mistpitten in en dat heb ik lekker zo gehouden. Wat ze onderscheidt van remlichten (of gewone achterlichten) is dat ze voor die functie veel te dicht naar het midden van de auto zijn geplaatst. De remlichten en gewone achterlichten (die laatste branden altijd in combinatie met mistachterlicht) staan veel meer naar de hoeken. Dat is namelijk in het voertuigreglement opgenomen.

Mistlampen delen voor zover ik weet nooit een cluster met een rem- of achterlicht. Een Ford Sierra (in elk geval de types na 1987) heeft vergelijkbare achterlichtunits waarbij de mistpitten op precies dezelfde manier zijn geplaatst, oftewel onmiddellijk aan weerszijden van de kentekenplaat, en dus niet op de plaats waar de remlichten horen te zitten.

je hebt gelijk Niels maar in dichte mist zal bijna niemand daar op letten.

je kunt wel zeggen 'met dichte mist rijd ik toch niet', maar soms zul je wel moeten.

iedereen moet natuurlijk zelf weten wat 'ie met zijn/haar auto doet, maar dit soort grappen kunnen een verdacht vervelende uitwerking hebben.
De laatste tijd heb ik (veel) meer oog gekregen voor de veiligheid van de auto's en is me opgevallen hoe slecht zichtbaar je bent als je remt met twee remlichten. E?n van de redenen waarom ik m'n 343 zsm van een derde remlicht ga voorzien.
Mensen zijn tegenwoordig ZO gewend om pas te remmen als ze een derde remlicht zien (even wat simpel geschetst hier, maar het komt er wel op neer), dat het gewoon gevaarlijk wordt af en toe. Natuurlijk zijn er dan weer wel mensen die echt netjes kijken zoals het hoort etcetera enzovoort, maar het merendeel beschouwt het autorijden als bijzaak en het meezingen met de radio of afhandelen van de administratie als hoofdzaak.

Dit is ook de hoofdreden waarom ik overdag in principe zonder licht rijd; dan vallen de remlichten beter op. Na die klapper van vorig jaar kijk ik echt dwangmatig in de spiegel als ik ergens stil sta of moet remmen.

Edit: maar na dit relaas zal ik vast wel weer een hoop mensen tegen me in krijgen (Niels?) :D

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-11-2011 20:59 #891965 door V300 register
Wanneer zet je je mistlampen nou aan? Ik heb nog nooit in zulke dichte mist gereden. Jammer dus ook dat ik mijn 'mistlampen' voor waarschijnlijk nooit officieel in zal mogen schakelen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-11-2011 21:34 #891977 door V300 register
Mistlampen voor mogen ingeschakeld worden bij mist of sneeuwval waar het zicht tot 200 meter is beperkt. Die mag je dus zeker wel met enige regelmaat gebruiken hoor ;)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-11-2011 21:35 #891978 door V300 register
Fiiiieeeeeuuww! :D Ik hang er een meetlat voor ;)

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC