Mistlampen achter
- V300 register
- Verbannen
v0lv0freak;188526 schreef : Dus dit mag niet?
In Zweden mag van alles met verlichting. Wat je daar allemaal niet ziet rondrijden
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
v0lv0freak;188526 schreef : Dus dit mag niet?
Jammer, je kunt er zelfs 4 per kant maken, aangezien aan de zijkant ook nog een kleine ruimte zit voor een klein lampje, zodat je ook naar de zijkant achterlicht hebt
Kijk, zoiets bedoel ik. Dat is toch super vet
Wel jammer dat het hier in Nederland niet kan, dan laat ik het maar met 2 mistlampen denk ik
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- Berichten: 4
ze denken dan dat je remt namelijk. Ik zou gewoon 1 mistachterlicht maken (zoals het nu zit dus). Al helemaal omdat verreweg de meeste 300's 2 remlichten hebben i.p.v. 3
spelen met verlichting is leuk, maar mistlampen hebben een heel serieuze functie en daar moet je dus NIET mee rommelen naar mijn mening.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Artikel 5.2.61
1. Bij personenauto's in gebruik genomen na 31 december 1967 moeten de
verlichting, lichtsignalen en retroreflecterende voorzieningen, bedoeld
in de artikelen 5.2.51 en 5.2.57 zijn aangebracht op een afstand van
niet meer dan 0,40 m vanaf het punt van de grootste breedte van het
voertuig. Voor richtingaanwijzers geldt de eerste volzin slechts voor
zover het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1997.
2. Het bepaalde in het eerste lid geldt niet voor de grote lichten,
richtlichten, bermlichten, achteruitrijlichten, remlichten, de
verlichting van de kentekenplaat aan de achterzijde van het voertuig,
de markering aan de achterzijde van het voertuig, mistlichten aan de
achterzijde van het voertuig, en werklichten.
Mistlampen delen voor zover ik weet nooit een cluster met een rem- of achterlicht. Een Ford Sierra (in elk geval de types na 1987) heeft vergelijkbare achterlichtunits waarbij de mistpitten op precies dezelfde manier zijn geplaatst, oftewel onmiddellijk aan weerszijden van de kentekenplaat, en dus niet op de plaats waar de remlichten horen te zitten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Het 3e remlicht is ook zo'n geval apart. Ik vind dat zelf een goede uitvinding, maar voor op nieuwere auto's. Op een oudere auto hoort zoiets gewoon niet echt thuis naar mijn mening...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- Berichten: 4
Niels;188536 schreef : Bij mij zaten er al twee mistpitten in en dat heb ik lekker zo gehouden. Wat ze onderscheidt van remlichten (of gewone achterlichten) is dat ze voor die functie veel te dicht naar het midden van de auto zijn geplaatst. De remlichten en gewone achterlichten (die laatste branden altijd in combinatie met mistachterlicht) staan veel meer naar de hoeken. Dat is namelijk in het voertuigreglement opgenomen.
Mistlampen delen voor zover ik weet nooit een cluster met een rem- of achterlicht. Een Ford Sierra (in elk geval de types na 1987) heeft vergelijkbare achterlichtunits waarbij de mistpitten op precies dezelfde manier zijn geplaatst, oftewel onmiddellijk aan weerszijden van de kentekenplaat, en dus niet op de plaats waar de remlichten horen te zitten.
je hebt gelijk Niels maar in dichte mist zal bijna niemand daar op letten.
je kunt wel zeggen 'met dichte mist rijd ik toch niet', maar soms zul je wel moeten.
iedereen moet natuurlijk zelf weten wat 'ie met zijn/haar auto doet, maar dit soort grappen kunnen een verdacht vervelende uitwerking hebben.
De laatste tijd heb ik (veel) meer oog gekregen voor de veiligheid van de auto's en is me opgevallen hoe slecht zichtbaar je bent als je remt met twee remlichten. E?n van de redenen waarom ik m'n 343 zsm van een derde remlicht ga voorzien.
Mensen zijn tegenwoordig ZO gewend om pas te remmen als ze een derde remlicht zien (even wat simpel geschetst hier, maar het komt er wel op neer), dat het gewoon gevaarlijk wordt af en toe. Natuurlijk zijn er dan weer wel mensen die echt netjes kijken zoals het hoort etcetera enzovoort, maar het merendeel beschouwt het autorijden als bijzaak en het meezingen met de radio of afhandelen van de administratie als hoofdzaak.
Dit is ook de hoofdreden waarom ik overdag in principe zonder licht rijd; dan vallen de remlichten beter op. Na die klapper van vorig jaar kijk ik echt dwangmatig in de spiegel als ik ergens stil sta of moet remmen.
Edit: maar na dit relaas zal ik vast wel weer een hoop mensen tegen me in krijgen (Niels?)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.