- Berichten: 4
Gele koplampen
- 16673-dummy
- Nieuw lid
de vraag ging trouwens over een modeljaar 1981 auto, en de (ronde) reflectoren daarvan zijn prima op te knappen.
edit: check ook www.problemcar.nl/viewtopic.php?pid=891991
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
Steven1;206897 schreef : En waar kan ik die adapter-ringen krijgen? Ik wil graag van duplo naar H4 omdat je toch wel erg weinig ziet met die duplo's. Hoor het graag!
Er zijn H4 lampen te koop met de bilux fitting, deze zijn plug and play, geen adapter ringen nodig. Het gloeidraadje zit op de zelfde afstand als bij de bilux lamp. Ik had ze toentertijd bij de Praxis gekocht.
Als je een gewone H4 in een bilux koplamp zet krijg je een heel ander lichtbundel omdat de gloeidraad op een ander plek schijnt en dit is te zien in de afstelapparaat
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
2 Fast 4 U;206928 schreef : Er zijn H4 lampen te koop met de bilux fitting, deze zijn plug and play, geen adapter ringen nodig. Het gloeidraadje zit op de zelfde afstand als bij de bilux lamp. Ik had ze toentertijd bij de Praxis gekocht.
Als je een gewone H4 in een bilux koplamp zet krijg je een heel ander lichtbundel omdat de gloeidraad op een ander plek schijnt en dit is te zien in de afstelapparaat
Iemand die een t egenwoordig alom in gebruik zijnd H4 lampje (met P43t fitting dus) in een Bilux koplamp (= gedateerde koplamp) plaatst, is verkeerd bezig. Die is aan het klungelen, aan het rommelen. Die twee hebben verschillende fittingen die niet op elkaar passen en daarom niet bij elkaar horen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Spurt;206932 schreef : Iemand die een t egenwoordig alom in gebruik zijnd H4 lampje (met P43t fitting dus) in een Bilux koplamp (= gedateerde koplamp) plaatst, is verkeerd bezig. Die is aan het klungelen, aan het rommelen. Die twee hebben verschillende fittingen die niet op elkaar passen en daarom niet bij elkaar horen.
Jullie bedoelen hetzelfde maar schrijven het anders.. toch?
punt is, er zijn H4 lampen (met Bilux fitting dus) die in een Bilux koplamp passen.
Als je gewone H4 lampen in een Bilux komlamp drukt krijg je afwijkend/fout lichtbeeld en ben je aan het prutsen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Inderdaad, zo is het!Joris;206933 schreef : Jullie bedoelen hetzelfde maar schrijven het anders.. toch?
punt is, er zijn H4 lampen (met Bilux fitting dus) die in een Bilux koplamp passen.
Als je gewone H4 lampen in een Bilux komlamp drukt krijg je afwijkend/fout lichtbeeld en ben je aan het prutsen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Spurt;206918 schreef : Ik denk dat dat weinig zin heeft. Althans bij onze auto's. Bij bijna alle 340 / 360's die ik ergens geparkeerd zie staan kijk ik, als de mogelijkheid daartoe bestaat, hoe het gesteld is met de koplamp reflectoren. Die zijn bijna altijd gaar. Reflector dof, of reflectielaag voor een deel verdwenen. Het poetsen daaraan zal weinig, tot geen effect geven.
Meestal is dat de onderste spiegelhelft en die is voor het GROOTlicht.Dimlicht komt via de bovenkant van de spiegel.Die zijn lastiger te checken als het glas er nog op zit.Meestal is dat gedeelte nog heel acceptabel terwijl het grootlicht gedeelte allang zijn beste tyd gehad heeft.Bij de APK is dat dus geen probleem want daar wordt gekeken naar de afstelling en het lichtbeeld van dimlicht,niet naar die van grootlicht!
Overigens vind ik persoonlijk die gele lampen :barf:.het geeft niet m??r maar minder licht(gekleurd glas laat nu eenmaal minder licht door dan helder glas......zonnebril......) en zijn voor de de tegenliggers ook super irritant(net als bepaalde (imitatie)xenon).Gelukkig zijn ze in Frankrijk inmiddels wakker geworden.Tot voor een jaar of 15 zag je daar alleen maar gele koplampen en daar zat je je dan de hele avond en nacht(wat toen nogal eens voor kwam) scheel op te kijken.Of dat daar verplicht was weet ik niet maar inmiddels zijn ze daar zo goed als uitgestorven.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
Bart Manders;206946 schreef : .....Gelukkig zijn ze in Frankrijk inmiddels wakker geworden.Tot voor een jaar of 15 zag je daar alleen maar gele koplampen en daar zat je je dan de hele avond en nacht(wat toen nogal eens voor kwam) scheel op te kijken.Of dat daar verplicht was weet ik niet maar inmiddels zijn ze daar zo goed als uitgestorven.
De gele verlichting was in Frankrijk verplicht, je kon ook geen wit lamp kopen voor de koplampen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Nou ja een ding dan nog misschien al is dat wel heel offtopic.....Merci pour la moteur Cleon....en alle variaties daar op!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
Spurt;206932 schreef :
Joris;206933 schreef :
Spurt;206934 schreef :
2 Fast 4 U;206928 schreef : Er zijn H4 lampen te koop met de bilux fitting, deze zijn plug and play, geen adapter ringen nodig. Het gloeidraadje zit op de zelfde afstand als bij de bilux lamp. Ik had ze toentertijd bij de Praxis gekocht.
Als je een gewone H4 in een bilux koplamp zet krijg je een heel ander lichtbundel omdat de gloeidraad op een ander plek schijnt en dit is te zien in de afstelapparaat
Iemand die een tegenwoordig alom in gebruik zijnd H4 lampje (met P43t fitting dus) in een Bilux koplamp (= gedateerde koplamp) plaatst, is verkeerd bezig. Die is aan het klungelen, aan het rommelen. Die twee hebben verschillende fittingen die niet op elkaar passen en daarom niet bij elkaar horen.
Jullie bedoelen hetzelfde maar schrijven het anders.. toch?
punt is, er zijn H4 lampen (met Bilux fitting dus) die in een Bilux koplamp passen.
Als je gewone H4 lampen in een Bilux komlamp drukt krijg je afwijkend/fout lichtbeeld en ben je aan het prutsen.
Inderdaad, zo is het!
Spurt je moet niet voor verwarring zorgen, ik denk dat de mensen hier wel weten dat een H4 lamp niet in een bilux fitting past.
En wat nog voornamer is dat als men een kapotte lamp vervangt dat de nieuwe lamp ook goed geplaatst wordt, niet op z'n kop want dat werkt verblindend
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Spurt;206919 schreef : Maar als er niets mankeert aan het licht dat uit de koplampen schijnt is er toch geen reden om het lampglas te wijzigen alleen omdat het juiste keurmerk er niet in staat?
Het lampglas is niet alleen verschillend door aan- of afwezigheid van het keurmerk. Bij de jongere types is het verschil veel kleiner maar bij de oude neusjes is het heel duidelijk dat het H4 lampglas meer horizontale verstrooiing heeft. Dit heeft invloed op de verdeling van de lichtintensiteit tussen het stuk midden voor de lamp en meer naar de zijkanten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.