Gele koplampen

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-10-2012 17:16 #916851 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Gele koplampen
dat is de hele apk toch?

de vraag ging trouwens over een modeljaar 1981 auto, en de (ronde) reflectoren daarvan zijn prima op te knappen.

edit: check ook www.problemcar.nl/viewtopic.php?pid=891991

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-10-2012 19:57 #916858 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Gele koplampen

Steven1;206897 schreef : En waar kan ik die adapter-ringen krijgen? Ik wil graag van duplo naar H4 omdat je toch wel erg weinig ziet met die duplo's. Hoor het graag!

Er zijn H4 lampen te koop met de bilux fitting, deze zijn plug and play, geen adapter ringen nodig. Het gloeidraadje zit op de zelfde afstand als bij de bilux lamp. Ik had ze toentertijd bij de Praxis gekocht.

Als je een gewone H4 in een bilux koplamp zet krijg je een heel ander lichtbundel omdat de gloeidraad op een ander plek schijnt en dit is te zien in de afstelapparaat

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-10-2012 21:12 #916862 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Gele koplampen

2 Fast 4 U;206928 schreef : Er zijn H4 lampen te koop met de bilux fitting, deze zijn plug and play, geen adapter ringen nodig. Het gloeidraadje zit op de zelfde afstand als bij de bilux lamp. Ik had ze toentertijd bij de Praxis gekocht.

Als je een gewone H4 in een bilux koplamp zet krijg je een heel ander lichtbundel omdat de gloeidraad op een ander plek schijnt en dit is te zien in de afstelapparaat

Iemand die een t egenwoordig alom in gebruik zijnd H4 lampje (met P43t fitting dus) in een Bilux koplamp (= gedateerde koplamp) plaatst, is verkeerd bezig. Die is aan het klungelen, aan het rommelen. Die twee hebben verschillende fittingen die niet op elkaar passen en daarom niet bij elkaar horen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-10-2012 21:16 #916863 door V300 register

Spurt;206932 schreef : Iemand die een t egenwoordig alom in gebruik zijnd H4 lampje (met P43t fitting dus) in een Bilux koplamp (= gedateerde koplamp) plaatst, is verkeerd bezig. Die is aan het klungelen, aan het rommelen. Die twee hebben verschillende fittingen die niet op elkaar passen en daarom niet bij elkaar horen.

Jullie bedoelen hetzelfde maar schrijven het anders.. toch?

punt is, er zijn H4 lampen (met Bilux fitting dus) die in een Bilux koplamp passen.
Als je gewone H4 lampen in een Bilux komlamp drukt krijg je afwijkend/fout lichtbeeld en ben je aan het prutsen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-10-2012 21:19 #916864 door V300 register

Joris;206933 schreef : Jullie bedoelen hetzelfde maar schrijven het anders.. toch?

punt is, er zijn H4 lampen (met Bilux fitting dus) die in een Bilux koplamp passen.
Als je gewone H4 lampen in een Bilux komlamp drukt krijg je afwijkend/fout lichtbeeld en ben je aan het prutsen.

Inderdaad, zo is het!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-10-2012 22:44 #916876 door V300 register

Spurt;206918 schreef : Ik denk dat dat weinig zin heeft. Althans bij onze auto's. Bij bijna alle 340 / 360's die ik ergens geparkeerd zie staan kijk ik, als de mogelijkheid daartoe bestaat, hoe het gesteld is met de koplamp reflectoren. Die zijn bijna altijd gaar. Reflector dof, of reflectielaag voor een deel verdwenen. Het poetsen daaraan zal weinig, tot geen effect geven.

Meestal is dat de onderste spiegelhelft en die is voor het GROOTlicht.Dimlicht komt via de bovenkant van de spiegel.Die zijn lastiger te checken als het glas er nog op zit.Meestal is dat gedeelte nog heel acceptabel terwijl het grootlicht gedeelte allang zijn beste tyd gehad heeft.Bij de APK is dat dus geen probleem want daar wordt gekeken naar de afstelling en het lichtbeeld van dimlicht,niet naar die van grootlicht!

Overigens vind ik persoonlijk die gele lampen :barf:.het geeft niet m??r maar minder licht(gekleurd glas laat nu eenmaal minder licht door dan helder glas......zonnebril......) en zijn voor de de tegenliggers ook super irritant(net als bepaalde (imitatie)xenon).Gelukkig zijn ze in Frankrijk inmiddels wakker geworden.Tot voor een jaar of 15 zag je daar alleen maar gele koplampen en daar zat je je dan de hele avond en nacht(wat toen nogal eens voor kwam) scheel op te kijken.Of dat daar verplicht was weet ik niet maar inmiddels zijn ze daar zo goed als uitgestorven.

• Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-10-2012 22:53 #916877 door Erick Janssen (GAST)

Bart Manders;206946 schreef : .....Gelukkig zijn ze in Frankrijk inmiddels wakker geworden.Tot voor een jaar of 15 zag je daar alleen maar gele koplampen en daar zat je je dan de hele avond en nacht(wat toen nogal eens voor kwam) scheel op te kijken.Of dat daar verplicht was weet ik niet maar inmiddels zijn ze daar zo goed als uitgestorven.

De gele verlichting was in Frankrijk verplicht, je kon ook geen wit lamp kopen voor de koplampen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-10-2012 23:04 #916881 door V300 register
Ik herhaal.....blij dat ze in Frankrijk wakker zijn geworden!En daar houd mijn blijheid over Frankrijk ook helemaal op!

Nou ja een ding dan nog misschien al is dat wel heel offtopic.....Merci pour la moteur Cleon....en alle variaties daar op!

• Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-10-2012 23:12 #916883 door Erick Janssen (GAST)

Spurt;206932 schreef :

Joris;206933 schreef :

Spurt;206934 schreef :

2 Fast 4 U;206928 schreef : Er zijn H4 lampen te koop met de bilux fitting, deze zijn plug and play, geen adapter ringen nodig. Het gloeidraadje zit op de zelfde afstand als bij de bilux lamp. Ik had ze toentertijd bij de Praxis gekocht.

Iemand die een tegenwoordig alom in gebruik zijnd H4 lampje (met P43t fitting dus) in een Bilux koplamp (= gedateerde koplamp) plaatst, is verkeerd bezig. Die is aan het klungelen, aan het rommelen. Die twee hebben verschillende fittingen die niet op elkaar passen en daarom niet bij elkaar horen.

Jullie bedoelen hetzelfde maar schrijven het anders.. toch?

Inderdaad, zo is het!

Spurt je moet niet voor verwarring zorgen, ik denk dat de mensen hier wel weten dat een H4 lamp niet in een bilux fitting past.

En wat nog voornamer is dat als men een kapotte lamp vervangt dat de nieuwe lamp ook goed geplaatst wordt, niet op z'n kop want dat werkt verblindend

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-10-2012 01:59 #916889 door V300 register

Spurt;206919 schreef : Maar als er niets mankeert aan het licht dat uit de koplampen schijnt is er toch geen reden om het lampglas te wijzigen alleen omdat het juiste keurmerk er niet in staat?

Het lampglas is niet alleen verschillend door aan- of afwezigheid van het keurmerk. Bij de jongere types is het verschil veel kleiner maar bij de oude neusjes is het heel duidelijk dat het H4 lampglas meer horizontale verstrooiing heeft. Dit heeft invloed op de verdeling van de lichtintensiteit tussen het stuk midden voor de lamp en meer naar de zijkanten.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC