- Berichten: 4
Gele koplampen
- 16673-dummy
- Nieuw lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Osram heeft een H4 in het assortiment met een duplofitting, dat zou toch zo moeten passen denk ik?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
bij de H4 uitvoering staat in de onderhoek aan de kant van de radiator IODE H4
Je kunt een halogeenlamp gebruiken als vervanger voor een duplo gloeilamp. Maar het lichtbeeld is dan nog steeds hetzelfde als duplo.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- Berichten: 4
uit ervaring kan ik je vertellen dat niet iedereen tijdens de APK even goed oplet welke codes er in de glazen staan en welke lampen er in zitten... :halo:
echter kan ik je ook vertellen dat het veel nuttiger is om de koplampen eens goed schoon te maken. Dus de reflector schoonmaken zodat deze weer goed spiegelt, koplampglazen in de vaatwasser (en de rubbers in de vaseline, anders gaat het lekken en krijg je vocht in de lamp), en nieuwe lampen erin.
Geloof me, je krijgt dan meer lichtopbrengst dan wanneer je er halogeenlampen in steekt...
Edit: zie het verschil in lampen op onderstaande foto's. De eerste 2 zijn met de "oude", de laatste 2 met de "nieuwe" lampen. Je kunt zo op deze foto's van een afstand al zien dat de reflectoren beter spiegelen en het glas schoon is, kun je nagaan wat dat "in het echt" met de lichtopbrengst doet
i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN2886_2.jpg
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Al ca. 15 jaar gebruik ik in mijn oude koplampen H4 lampen met P45t fitting. (P45t = bilux = oude fitting). Nooit een opmerking over gehad bij APK. En met licht aan (ik rij altijd met licht aan, dus ook overdag) nog nooit knipperende tegenliggers gehad (zou kunnen duiden op verblindende verlichting o.i.d.). Toen H4 met bilux fitting op de markt kwam (dat is dus al een hele tijd geleden) heb ik ook van die verhaaltjes gehoord: lampglas dient aangepast te worden. Ik denk dat dat verhaaltje de wereld in is gebracht door iemand die zich deskundig wilde voordoen op dit gebied maar enkel over pseudo kennis op dit gebied beschikte.volvofiel;206898 schreef : volgens mij mag dat niet zomaar, en moet je dan koplampen hebben (of iig de glazen) die goedgekeurd zijn voor H4
www.kulsdom.be/halogeen_koplampen.html
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Bilux lampen zijn niet meer van deze tijd. De gloeidraad van die dingen verdampt op den duur en dat slaat neer als een dun roet laagje op de binnenkant van het lampglas. De lichtopbrengst van die lampen loopt daardoor, als ze ouder zijn, flink terug. H4 lampen hebben dit niet. De lichtopbrengst van die lampen blijft over de gehele levensduur constant (of nagenoeg constant).
Dat roet op de binnenkant van het lampglas waar ik het daarnet over had kun je zien. Pak er maar eens een gebruikt oud Bilux lampje bij.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
volvofiel;206912 schreef : tja, maar je kunt het altijd proberen natuurlijk.
uit ervaring kan ik je vertellen dat niet iedereen tijdens de APK even goed oplet welke codes er in de glazen staan en welke lampen er in zitten... :halo:
Als het niet snor zou zijn oude koplampen met H4 met P45t fitting (= bilux) dan komt zoiets denk ik vanzelf aan het licht bij APK met koplamp-afstelapparatuur.
Met die apparatuur kan men, dacht ik te weten, niet alleen zien of de koplampen wel / niet goed afgesteld staan maar ook nog andere dingen. Bijvoorbeeld of de lichtopbrengst van de twee koplampen voldoende is en wel / niet gelijk is. Metertje op zo een ding geeft dat toch aan?
Bij elke APK wordt toch met bedoelde apparatuur gecontroleerd of de koplampen juist afgesteld staan en of lichtopbrengst van beide koplampen gelijk is? Althans dat zou toch moeten gebeuren?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- Berichten: 4
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
volvofiel;206912 schreef : echter kan ik je ook vertellen dat het veel nuttiger is om de koplampen eens goed schoon te maken. Dus de reflector schoonmaken zodat deze weer goed spiegelt,
Ik denk dat dat weinig zin heeft. Althans bij onze auto's. Bij bijna alle 340 / 360's die ik ergens geparkeerd zie staan kijk ik, als de mogelijkheid daartoe bestaat, hoe het gesteld is met de koplamp reflectoren. Die zijn bijna altijd gaar. Reflector dof, of reflectielaag voor een deel verdwenen. Het poetsen daaraan zal weinig, tot geen effect geven.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
volvofiel;206917 schreef : Juiste afstelling of lichtopbrengst (is er een minimum gesteld aan de lichtopbrengst? Volgens mij niet) is iets anders dan het goede keurmerk op het glas van de koplamp.
Maar als er niets mankeert aan het licht dat uit de koplampen schijnt is er toch geen reden om het lampglas te wijzigen alleen omdat het juiste keurmerk er niet in staat? Daarover vallen heeft dat niet iets te maken met 'spijkers op laag water zoeken'?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.