Econotemperatuurmeters aansluiten

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-03-2004 15:39 #636583 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Econotemperatuurmeters aansluiten
Hoi Diede,

in de literatuur heet deze slangenwinkel vanaf het kleppendeksel 'positieve carterventilatie'.

het zat zelfs al op de dafjes die dit motortype gebruikten (wel slechts 1100 cc, maar zelfde buitenblok).

dit systeem zorgt dat de gassen die eventueel in het motorcarter gevormd worden verbrand worden in de motor, in plaats van dat ze in de buitenlucht/motorruimte terecht komen.
Zou een enorme bende geven en slecht voor t milieu, want het is natuurlijk een grote zooi met oliedamp daar in dat carter. Plus, als de zuigerveren echt versleten raken, krijg je nog eens dat ie verbrandingsgassen langs de cilinders naar beneden kan persen.

Bij hoger motortoerental is de luchtstroming voor de gasklep voldoende om alle damp uit de motor op te kunnen zuigen, maar bij stationair toerental wordt dat lastiger. Nou komt dus die slang met restrictie in actie, die maakt gebruik van het inlaatvacuum achter de gasklep om toch een redelijke hoeveelheid lucht weg te kunnen zuigen.
Als dit gaatje verstopt raakt, zal dus de mengselverhouding in de war geschopt worden (te rijk)

groetjes Wouter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-03-2004 16:28 #636584 door V300 register
Dank je Wouter, ik had het al gevonden in Haynes, maar daar stond het wat vaag achtig in...

Dit is wel een vrij duidelijk verhaal!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-03-2004 17:54 #636585 door V300 register
Ben ik toch nog weer ff hoor... bij de lokale autoboer (autoelektra in Delft) hadden ze geen T-stukjes die op de rembekrachtigerslang paste en al helemaal geen verloopjes van die dikke slang naar het dunne slangetje van mijn econometer :-(

Nu vroeg ik mij af: dat "schroefje" uit de tweede post in het archiefgedeelte van deze draad, is dat dit:

boutje? Zo ja, wat voor schroefdraad moet hierin?
Zo nee, welk boutje moet ik dan vervangen voor boutje-met-nippel? En welke schroefdraad is die, en heeft iemand een duidelijke uitleg/foto van de plaats van die nippel?

Jaja, ik weet het ik ben vervelend, maar DIT staat helaas net niet in Haynes, of ik moet er overheen gekeken hebben ;-)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-03-2004 19:00 #636586 door V300 register
Hallo Diede, Zoals je verder naar boven kunt zien heb ik op de rembekrachterslang een t-stuk geplaatst vlak bij de EMVK, ik weet niet of je een Vario hebt maar de slang heeft misschien bij iedere 340 dezelfde diameter. Ik heb namelijk wat extra slangen en een t-stuk van een vario gehaald bij de sloop en daarmee de boel aangesloten. Wellicht kun jij datzelfde doen?! Succes, Fred

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-03-2004 20:04 #636587 door V300 register
Ik heb een schakelbak, maar het grootste probleem was geloof ik wel dat er geen/weinig koppelstukjes bestaan (ik heb ze niet gevonden maar dat zegt ook niet zo veel) tussen de diameter van de rembekrachtiger en die van de econometer.

En er schijnt een apart nippeltje te zijn op het inlaatspruitstuk speciaal voor de econometer??? En inschroefnippeltjes zijn wel te krijgen gok ik zo, en anders kan ik DAT zelf (laten)maken...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-03-2004 10:28 #636588 door V300 register
Als jij jouw huis uitloopt, ga je links over de brug van de Buitenwatersloot. Een klein stukje rechtdoor en de eerste straat linksaf, de Havenstraat. Uitlopen tot aan de Hugo de Grootstraat. Daar zit een aquariumwinkel. Zij hebben vast en zeker T-stukjes en slangen. Alleen moet je niet zeggen dat het voor de auto is, want dan willen ze je niet helpen...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-03-2004 10:54 #636589 door V300 register
Ik heb de dunne econometerslang in de dikke slang gestoken zie de foto boven aan en het werkt perfect!!! Gr Fred

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-03-2004 12:45 #636590 door V300 register
@Siebren: ja, die aquariumshop ken ik, maar hebben ze daar ook van die t-stukjes met twee dikke openingen en een dunne? Naja ik ga vanmidag wel ff kijken.
@fred: Alles leuk, maar dat past dus niet bij mij :-( anders had ik dat allang gedaan natuurlijk...

Maareh... weet iemand nou antwoord op mijn bovenstaande vraag (die van de schroefnippel)? Dan kan ik namelijk gelijk door gaan zoeken mocht de aquariumzaak niets worden.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-03-2004 14:31 #636591 door V300 register
en mij informeren want mijn ecometer moet ook nog aangesloten worden....... Ik wacht de resultaten van Diede even af!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-03-2004 18:39 #636592 door V300 register
Siebren, you me hero! kijk maar:

Splitsingsstukje en convertorstukje bij de aquariumboer vandaan, totaal 4,50, en 20cm. slang totaal 1,74 bij AutoElektra vandaan :-)

Nu nog even wachten tot ik weer bij mijn autootje ben, de hele zooi inbouwen :-)

Maar nu ben ik nog steeds benieuwd of die bout die ik aanwees een paar posts terug nou de afdichting was voor de nippel, of wat anders.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC