Lasapparaat

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-03-2013 08:14 #925677 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Lasapparaat
Ik vind die rupsjes altijd een beetje lelijk, en kost veel tijd om ze weg te werken.. Vaak doe ik 1/1,5 seconden op een plek en dan vervolgens een paar mm daarnaast weer, dan krijg je een wat platter oppervlak! Wel opletten dat er geen gaatjes tussen zitten

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-03-2013 09:59 #925680 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Lasapparaat
wat een goede tips allemaal!

die ga ik meenemen, voor de eerstvolgende oefening :D

Het apparaat stond inderdaad nog op de eerste stand (van de 7), op stand 2 brandde ik door het plaatje heen :)
Er zit ook een proplas-mondstuk (hoe heet zoiets?) bij, die gaat zeker weten nog gebruikt worden. Maar eigenlijk wil ik eerst een "normale" las kunnen leggen, zoals op de foto van Joris.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-03-2013 10:08 #925681 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Lasapparaat
Kijk bij een lokaal constructiebedrijf of je wat afvalstukken staal van 4 tot 6mm mee kan krijgen. Ideale dikte om de MIG lastechniek te leren. Het is als je dat kan heel eenvoudig om over te stappen naar dun plaatwerk. Proplassen is helemaal een eitje, dat is zowat enkel een kwestie van t apparaat goed instellen

Plaatwerk en TIG is niet echt alles want het materiaal moet aan de voor en achterkant brandschoon zijn, met TIG komt het vuil in de laspoel, bij MIG spettert het weg

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-03-2013 10:09 #925682 door V300 register
Zoals op de foto van Joris: Lage stroomsterkte, gemiddelde draadtoevoer. 1x kort tikken met je toorts om een goede massa te krijgen en dan direct erna doorlassen. Niet meer dan 1 seconde en tijdens het lassen je toorts in een boogje bewegen.

Ik leg nooit rupsjes met plaatwerklassen. Is minder mooi, veel meer rek in het materiaal en meer werk om vlak te slijpen.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-03-2013 10:44 #925683 door 16673-dummy
Er ligt in de schuur nog een oud frame met stalen buizen met een wand van 4 mm. Die kan ik dus wel gebruiken.

@ Jos: wat bedoel je met "tijdens het lassen je toorts in een boogje bewegen"?

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-03-2013 21:55 #925785 door 16673-dummy
vanavond weer een uurtje of 2 geoefend en het gaat al beter!

dit keer wat meer ge?xperimenteerd met verschillende draadtoevoersnelheden, stroomsterktes e.d.
het verschil tussen de eerste en tweede stand merk ik nog niet echt, behalve dat je op stand 2 de toorts veel sneller moet voortbewegen bij het leggen van een rupsje, anders brand je er doorheen.

in ieder geval heb ik nu genoeg geoefend op een stukje schroot, dit weekend ga ik proberen om ook echt eens iets aan elkaar vast te bakken.
dat is vanavond nog niet gelukt want het plaatwerk was vuil (lak/bodyschutz) waardoor de las erop kwam te liggen en je die dus zo weer kon wegtikken. Ik heb nu een flink stuk schoon geschuurd.

We zullen zien...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-03-2013 11:34 #925794 door V300 register
't is een kwestie van oefenen. Ik heb gisteren weer wat gelast, en je merkt als je begint dat je even moet 'voelen' hoe het gaat, en daarna worden de lassen automatisch mooier...

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-03-2013 11:52 #925796 door 16673-dummy
wat ik vooral nog lastig vind, is bepalen waar je de toorts nou op moet richten om die twee platen aan elkaar te bakken. Op de ene plaat, de andere, of juist de draad precies op de naad richten?

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-03-2013 11:58 #925797 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Lasapparaat
ligt eraan, bij gelijke plaatdiktes op de naad. bij ongelijke plaatdikte altijd meer op de dikkere plaat met een stroomsterkte afgesteld op de dikke plaat.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-03-2013 13:13 #925801 door V300 register
Ik vind het al moeilijk om uberhaupt te zien waar je op richt.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC