Dilemma Ford vs Volvo
- V300 register
- Verbannen
Lucluc;212559 schreef : Maar, je denkt dat de koppakking lek is, omdat een potenti?le koper dat suggereerde.... Ik zou het wel eens willen zien. Dat een vervangend blok w?l de zekerheid biedt is natuurlijk onzin. En deze motor hoort hier gewoon in. Het is dat ik geen tijd heb nu, maar mijn vingers jeuken.
Verschillende mensen die sleutelen aan auto's waar ik mee gesproken heb denken dit ook. Iemand had trouwens ook ongeveer het zelfde meegemaakt, maar daar was het blok te heet geworden.
Als je het wilt zien, je bent welkom, graag zelfs!
Een nieuw blok biedt inderdaad geen zekerheid, maar als het bijvoorbeeld uit een rotte auto komt, zal er veel kans weinig mis mee zijn... Dat deze motor hierin hoort maakt mij zoveel niet uit eerlijk gezegd. Bij de 343 is het toch het gemak dat iets meer telt.
flyhart;212560 schreef : Hier heb je het steeds over? maar wat is precies het gedoe? Je zei ook op de ALV dat er nog geen sludge onder de dop zat.
Nee, dat is inderdaad apart. Alles wijst op een lekke koppakking, behalve dat de olie gewoon normaal is. Nu zei iemand tegen mij dat de koppakking ook lek kan zijn zonder dat er koelwater bij de olie komt, dus daar ben ik het maar op gegaan.
AvdAkker;212561 schreef : 1.7 en cvt zal ook een primeur zijn:)
Is dat zo? Ik heb op het forum 1001 topics gelezen over het wisselen van een 1.4 motor met een 1.7. Als dat bij een handbak gaat zou het bij een cvt toch ook moeten kunnen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
- Berichten: 111
En daarbij, als Anjo hier iets 'roept' op technisch gebied is dat in ruim 99 van de 100 gevallen gebaseerd op zeer gedegen kennis van onze geliefde V300's. :yesyes:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
AvdAkker;212561 schreef : 1.7 en cvt zal ook een primeur zijn:)
In een 3 serie wel ja. 'N kennis van me heeft een 1700 incombinatie met een vario...in 'n DAF 66 coupe!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
Bart, wie heeft de 343 motor in het echt gezien en heeft gevonden dat de pakking lek is? namen hoeven niet, maar hoeveelheden naast de afgehaakte koper?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
powerflux;212566 schreef : strak
Bart, wie heeft de 343 motor in het echt gezien en heeft gevonden dat de pakking lek is? namen hoeven niet, maar hoeveelheden naast de afgehaakte koper?
Ik, de garage helemaal in het begin, en die koper dus.
AvdAkker;212569 schreef : 1.4 handbak en cvt zit nog een aardig verschil in, de aansluiting op de aandrijfas zit bij een 1.4 en 1.7 handbak op dezelfde plek; daar kun je dus zo 't motortje wisselen. bij een automaat zit die net even op een andere plek.
Dus je kunt ook niet een motor van een 1.4 met handbak in een 1.4 met automaat hangen? (en omgekeerd)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Een 1.7 motor, dat lijkt me wat ver gegrepen in jouw situatie.(zeg ik die een * cylinder in een 300 ga planten.) Enne cvt en 1.7, nog nooit gezien in een 300. Toevallig heb ik wel ooit eens een PM ontvangen van iemand die met een daf 66 bezig was om een 1.7 met een cvt van een 300 daarin te bouwen. (En vind trouwens nog maar eens een complete 1.7 set!)
ALS, het de koppaking zou zijn van de 343, voor een aantal euro/ponden vind je op ebay een complete koppakkingset! Neem de vraagbak en/of Haynes manual in je handen en beginnen met schroeven. Geloof me, een 300 serie is qua ingewikkeldheid net een brommer. Met enig logisch verstand/voorzichtigheid kan je als beginner een hoop bereiken, en groeien tot ''volwaardig'' sleutelaar!
-Diagnosticeer het probleem.
-Probeer zelf de boel te demonteren.
-Kijk of het gedemonteerde onderdeel inderdaad zo slecht is als het zou moeten zijn! Heb je meteen het probleem te pakken? Dan volgt de volgende stap.
-Nieuw(of goed gebruikt) onderdeel zelf proberen terug te monteren.
-Testen of alles werkt?
-Is het probleem nu opgelost?
(lukt het niet? Dan met hulp van anderen!)
Is het probleem niet opgelost? Dan ga je verder met zoeken. Vaak kan je met een diagnose het probleem direct elimineren. Echter hoeft dit niet zo te zijn! Ik kan je verhalen vertellen dat ik ''dacht'' wat het probleem zou zijn. Echter camoufleerde het ene probleem het andere, haha:p Wat belangrijk is, maak een stappenplan! Vooral met het zoeken van fouten/problemen is dit zeer belangrijk! Als je wat meer ervaring hebt wordt dit laatste routine.
Enne, met een goede ?1000,- aan budget, daar koop ik een leuk mig lasapparaat voor en een berg plaatwerk! Bij jou dicht in de buurt, daar zit een bedrijf gespecialiseerd in lasapparatuur en toebehoren. www.cjays.nl/ Gelegen in valkenswaard, zelf zijn mijn broer en ik tevreden klanten!
Die Ford, een v6, da kennie heh! In iets amerikaans, daar hoort minstens een v8 in!:+
Trouwens kan niet, dat bestaat niet, overal zijn oplossingen voor!
Groetjes, Fabian
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Dat bedrijf is een goeie tip Fabian, ik kende het nog niet. Misschien wel leuk inderdaad om eens te gaan shoppen
Lassen met een elektrodenapparaat gaat ondertussen vrij goed, maar zou je daar ook de auto mee kunnen lassen? Op internet zegt het ene forum van wel, en het andere van niet :S
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- Berichten: 4
Meer dan 'het kan' is het niet. Het is ERG moeilijk, autoplaatwerk is veel te dun voor zo'n apparaat. Nauwkeurig lassen kan al helemaal niet, dus je bent 10x zoveel tijd kwijt aan voor- en nabewerking dan wanneer je een goed apparaat hebt.
Maar terugkomend op de beginvraag. Is die motor nou al eens goed afgesteld? Carburateur helemaal goed?
Zoals Jos v. G. en ikzelf in je topic al aangaf, hebben (hadden) wij wel wat gemeen. "Denken dat het goed is" en vertrouwen op "de garage".
Een jaar of twee geleden ben ik daar definitief van genezen. De garage had de klepspeling gecheckt en goed bevonden, en de contactpunten vervangen en afgesteld.
Ergens in Frankrijk kwam ik stil te staan omdat er een bougie was ontploft (serieus, ik heb er geen foto's van maar de elektrode was gewoon geexplodeerd). Nog een geluk dat er geen kleppen verbrand zijn.
Toen J-L een keer langskwam bleken de kleppen helemaal niet correct afgesteld te staan. Even later keek Anjo naar de auto en die kwam tot de conclusie dat de ontsteking verkeerd stond.
Sindsdien wil ik altijd meekijken als er iemand aan mijn auto sleutelt. Ten eerste om erachter te komen hoe het werkt, ten tweede om te kijken of het werk (goed) gedaan wordt. Bij onze TC hoef je voor dat tweede niet bang te zijn.
De garage waar ik laatst was voor het laten afstellen van de motor vond het niet zo leuk dat ik er bij bleef staan. Maar het was de enige manier om te kijken wat ze nou eigenlijk deden.
Dus: ga eerst systematisch je 343 nalopen. Wat zijn nou concreet de symptomen en wat heb je tot nu toe ZELF gedaan om het op te lossen? Wat weet je ZEKER dat eraan vervangen is/gedaan is door iemand anders?
Overigens is mijn tactiek dus om ?f samen met een ervaren sleutelaar die weet wat 'ie doet aan de auto te werken, ?f het een keer voor laten doen zodat je het de volgende keer zelf kunt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.