- Berichten: 111
Voor (foto)verslagen van afgeronde klussen
How-to: Carburateur revisie (Weber 32DIR105 / 110)
- Wouter Borsje
- Premium lid
Minder
Meer
03-08-2010 20:23 #630421
door Wouter Borsje
How-to: Carburateur revisie (Weber 32DIR105 / 110) is gemaakt door Wouter Borsje
Zoals beloofd hierbij de How-to; carburateur revisie.
Benodigdheden:
- Steek/ringsleutel/dop; 8, 10, 12, 13.
- Diverse platte schroevendraaiers
- Kruiskop schroevendraaier
- (Stanley)mes
- Tangetje
- Pen en papier
- Glasplaatje en evt schuurpapier (voor vlakken carb voet/verwarming plaat)
- Loctite 243
- Smeermiddel/vet
- borsteltjes (voor uitwendig reinigen van de carburateur)
- Fototoestel (leuk voor een reportage maar vooral om achteraf te kunnen zien hoe bepaalde onderdelen zaten)
- Carburateur reiniger (spuitbus, voor de buitenzijde van de carburateur)
- Centerpointer en HSS boortje 3,5 mm (voor nieuwe choke pull-off membraan)
- Evt schuifmaat of lineaal
- Revisie kit: BCCP
Het complete choke pull-off membraan + stangetje word door BCCP niet langer geleverd, het is mogelijk het oude membraan naar hun op te sturen alwaar zij er een nieuw membraan aan monteren.
Als je dit wilt gaan doen is het financieel gezien handig om het oude membraan+stangetje op te sturen en met het bestelde kitje terug te laten zenden.
STAP 1: luchtfilter verwijderen.
Verwijder het luchtfilter, het deksel is te verwijderen door de clips rondom het deksel los te maken en de schroef boven op het deksel met sleutel/dop 10.
Verwijder aan de onderzijde van het luchtfilter de (indien aanwezig) slangen van puls-air, EMVK retour, carter ontluchting en niet te vergeten de voorverwarmingsslang:
Verwijder vervolgens de drie moeren waarmee het luchtfilterhuis aan de carburateur is bevestigd met een dopje 8:
Let hierbij goed op dat de moertjes niet in de carburateur terechtkomen, bediening van de gasklep(pen) kan er voor zorgen dat deze in het inlaatspruitstuk vallen!!!
Als alles afgekoppeld en losgeschroefd is kan het luchtfilterhuis verwijderd worden.
STAP 2: demontage van de carburateur uit de auto.
Verwijder alle vacu?m slangen van de carburateur, bij de 32DIR105 zijn dit de volgende slangen:
TIP: markeer de diverse slangen met een stukje schilderstape waarop staat wat de functie is van de slang en waar hij aangesloten dient te worden.
Schroef en klik vervolgens in deze volgorde de choke en gas kabel los:
Het gasmechanisme, het gaat hier om het rechter kogelgewricht:
En losgeklikt:
Verwijder vervolgens de elektrische aansluiting van de stationair sproeier en de aan en afvoer slangen van de carburateurvoet verwarming.
De electrische aansluiting is op onderstaande foto te herkennen aan de blauw-rode draad die uit de connector komt.
De slangen van de koelvloeistof aan en afvoer voor de carburateurvoet verwarming zijn op onderstaande foto te herkennen aan de slangklemmen die links en rechts van de carburateur voet te zien zijn:
Verwijder als laatste nu ook de benzine toevoer slang:
TIP: Dicht de koelvloeistof en benzine slang af met een bout en eventueel een stuk katoen voor een goede afdichting, leg de koelvloeistof slangen vervolgens over het kleppendeksel of in ieder geval met de openingen boven het vloeistof peil in het expansievat (hoogste punt kvs)
Nu kan de carburateur ook daadwerkelijk gedemonteerd gaan worden door de vier moeren aan de carburateur voet los te maken met sleutel/dop 13:
Let hierbij goed op dat je de moertjes en bij het verwijderen van de carburateur de onderliggende ringetjes goed opvangt omdat ze wellicht op een moeilijk te bereiken plek kunnen vallen!!!
Hieronder een foto met de aanblik in de motorruimte na het verwijderen van de carburateur:
TIP: sluit met een boterhamzakje en een elastiek de opening van het inlaatspruitstuk af ter voorkoming van invallend vuil:
Stap 3: demontage van de carburateur.
Het is aan te raden de carburateur aan een ruime (werk) tafel te demonteren en alle onderdelen die verder gedemonteerd worden in groepjes te bewaren, bijvoorbeeld in (plastic) bekertjes, bakjes o.i.d.
Let bij het demonteren goed op hoe de onderdelen zaten en hoe de onderdelen in elkaar zitten voordat je deze uit elkaar haalt!
Begin met het vlotterdeksel welke met de volgende schroeven vast zit:
Maak vervolgens het choke klep bediening stangetje los van het choke mechanisme, dit kun je doen door het busje tegen de veerdruk in te bewegen:
Haal aan de andere zijde van de carburateur het stangetje van het choke pull-off mechanisme af, dit kun je doen door de borgclip iets weg te buigen en daarna het omgebogen einde van het stangetje te verwijderen uit het bevestigings-oogje, op onderstaande foto te zien tussen vlotterdeksel en het messing stangetje:
Mocht je de choke klep stangetjes ook aan vlotterdeksel zijde los willen maken dan zal ik op de later in deze How-to geplaatste her-assemblage foto's laten zien hoe deze gemonteerd zijn mocht je niet meer weten hoe deze te monteren.
Let op: aan beide zijden van het vlotterdeksel bevind zich een sleuf waarin een plastic plaatje met een gaatje zit voor de choke bediening, deze zullen er waarschijnlijk uit vallen tijdens de demontage werkzaamheden, indien je er voor kiest om ook de bovenste bevestigingen los te maken!!!
Schroef vervolgens met goed passende schroevendraaiers (ivm beschadiging van het messing) de hoofdsproeiers, acceleratiesproeier en lucht correctie 'sproeiers' los.
De emulsiebuisjes die zich hieronder bevinden komen bij het omdraaien van de carburateur er vanzelf al uit of anders na een kleine aanmoediging met de achterzijde van een schroevendraaier op de onderzijde van de carburateur:
Let op: de linker (tweede trap) hoofdsproeier heeft een andere maat dan de rechter (eerste trap), de waarde staat op de sproeier rand, noteer deze!!!
Op bovenstaande foto zijn de sproeiers al verwijderd en zit de linker emulsiebuis er nog in, ook is hier 'tonnetje' wat bij het deceleratie mechanisme hoort al verwijderd.'
De hoofdsproeiers:
De luchtcorrectie 'sproeiers' :
Emulsiebuisje:
Het 'tonnetje:
Draai vervolgens de stationair sproeier uit de carburateur met behulp van een steeksleutel 12
Dit is de stationair sproeier: (hier zie je alleen de soleno?de, de sproeier zelf kun je er voorzichtig aftrekken om deze te reinigen)
Schuin tegenover de stationair sproeier in de carburateur (aan de zijde van de tweede trap) bevind zich nog een 'sproeier schroef' welke je ook kunt los schroeven, er bevind zich een robber o-ringetje omheen wat vervangen moet worden (te vinden in de revisie kit van BCCP)
Op onderstaande foto zie je de acceleratie sproeier (incl 'sproeier huis' en koperen ringetjes) en daaronder de tweede trap sproeier schroef:
Demonteer vervolgens de choke pull-off, op onderstaande foto zie je de twee schroeven waarmee deze aan de carburateur is bevestigd:
Het 'blokje' waarmee dit onderdeel aan de carburateur is bevestigd bevat ook een rubber o-ringetje op de vacu?m nippel, ook deze zit in de eerder genoemde revisiekit:
Op bovenstaande foto lijkt de o-ring een andere omdat deze door de jarenlange druk vervormd is.
Schroef vervolgens het gedeelte uit elkaar waarin zich het membraan bevindt.
(Let op: er bevind zich een veer hier in!!)
en leg het stangetje met membraan apart (is nog nodig voor maatneming van het oogje ivm het vervanging onderdeel uit de revsiekit)
Schroef vervolgens het deceleratie mechanisme los van de carburateur, deze zie je op onderstaande foto aan de rechterzijde )met het blauwe ringetje op de aansluiting voor het vacu?m) :
Deze kun je vervolgens uit elkaar halen voor reiniging en het membraan apart leggen, let op: er bevind zich een veer in!!!
Mocht je hier (zoals ik heb gedaan) de bovenste schroef ook uit willen draaien ivm reinigen hiervan, let dan wel even op het aantal slagen waarmee de schroef nog naar 'binnen' kan alvorens je dit doet en noteer het aantal slagen
Verwijder daarna het dekseltje en membraan van het deellast verrijking mechanisme, op onderstaande foto is het dekseltje al verwijderd en zie je het membraan (let op de positie van het membraan!!!):
Als laatste mechanisme om los te schroeven is er het acceleratie sproeier mechanisme, let ook hier op de veer die zich er in bevind!!!
Een nieuw membraan hiervoor bevindt zich in de revisiekit.
Op onderstaande foto zie je het mechanisme aan de linkerzijde (met de vier schroeven erin)
Schroef vervolgens de CO schroef in en te het aantal slagen daarbij, noteer deze!!!
Op onderstaande foto zie je de schroef zitten, bij het losdraaien kan de behuizing van de schroef ook uit de carburateur verwijderd worden:
Op de onderstaande foto zie je de losse delen:
Draai de carburateur nu ondersteboven en draai de schroef los waarmee de verwarmingsplaat is bevestigd, tussen de carburateur en de verwarmingsplaat bevind zich een kunststofplaat met aan beide zijden een pakking, deze worden later vervangen door die uit de revisiekit.
Op onderstaande foto zie de verwijderde verwarmingsplaat:
Verwijder nu het pinnetje van het vlotter mechanisme, je kunt bijvoorbeeld dit doen door het pinnetje ??n kant op de duwen en vervolgens te verwijderen met een tangetje (in gemonteerde toestand ligt het pinnetje geklemd tussen de vlotterkamer wanden in)
Daarna kun je de vlotter met vlotter naald uit de vlotternaald zitting halen, deze zitting kun je losdraaien met behulp van een steeksleutel 10.
In de revisie kit bevinden zich zowel een vlotternaald als de zitting en het bijbehorende aluminium ringetje wat zich onder de vlotterzitting bevind:
Ook bevind zich aan het uiteinde van het vlotterdeksel het benzine filter welke toegankelijk is via de schroefdop die deze op zijn plaats houd en de filter ruimte afdicht, demonteer deze ook en reinig het filtertje (het filtertje in de revisiekit past niet) :
Let op: het is aan te raden het volledige gaskleppen mechanisme en het ook aan deze zijde van de carburateur aanwezige choke klep mechanisme niet te demonteren aangezien dit na her-montage de werking van de carburateur ernstig kan schaden!
Stap 4: Reiniging.
Er zijn verschillende manieren waarop je de carburateur en de messing deeltjes zoals de sproeiers ed kunt reinigen, ik heb hier gekozen voor ultrasoon reiniging maar je kunt ook een carburateur reiniger uit een spuitbus gebruiken met daarbij een aantal maten borsteltjes.
Ook Thinner kun je hiervoor gebruiken, onderstaande tekst heb ik gekopieerd (BRON: Wouter N)
Met thinner schoonmaken kun je het beste doen in een afgesloten (vloeistofdichte) bak. Carburateur erin, fles thinner erbij, en schudden maar. De gebruikte (=gitzwarte) thinner kun je met een koffiefilter filtreren voor een volgende carburateur, of bij de milieustraat inleveren.
Let op: de messing delen zoals sproeiers, emulsiebuisjes ed zijn erg zacht, het is aan te raden deze alleen even door te blazen (evt met perslucht) indien deze verstopt zitten!!!
Onderstaande foto's geven een kleine indruk van hoe de diverse delen er uitzien na reiniging (in dit geval dus ultrasoon reiniging)
Stap 5: her-montage.
Allereerst nog even een klein overzicht van de onderdelen uit de revisie kit:
Welk ringetje hoort nu waar? :
-1 van de o-ringen links boven is voor de 2etrap sproeier (zit aan de tegenovergestelde zijde van de carburateur ter hoogte van de stationair sproeier geschroefd)
-1 van de o-ringen links onder is voor eerder genoemde en getoonde 'blokje' van de choke pull-off alwaar de ring om het nippeltje zit.
-De o-ring in het midden is voor de stationair sproeier (deze vind je op de schroefdraad van de soleno?de tegen de behuizing aan)
-De twee koperringetjes rechts daarvan zijn voor de boven en onderzijde van de 'behuizing' van de acceleratie sproeier (zoals ook te zien is op een eerder getoonde foto)
-1 van de twee aluminium ringetjes aan de rechterzijde hoort tussen het vlotterdeksel en de vlotternaald zitting (even vergelijken met de oude voor de juiste)
Verder vinden we in de revisie kit een nieuwe vlotternaald en zitting:
Een vlotterdeksel pakking (op de foto ligt de oude pakking erop, zo kun je de nieuwe voor wat betreft de vlotterkamer uitsparing op maat snijden)
Een acceleratie membraan:
Een choke pull-off membraan waarvan het stangetje wat zich hieraan bevind nog enigszins aangepast moet worden (gaat hier om een membraan geschikt voor een ouder model carburateur)
De knik die je hier ziet moet er eerst nog uitgehaald worden (m.b.v. een bankschroef) waarna er een nieuw gaatje geboord moet worden op de juiste plek t.o.v het membraan, gebruik om dit op te meten het oude membraan.
Het gaatje kun je maken met 3,5mm HSS boortje.
Verder bevinden zich in de revisiekit ook nog een kunstof plaat met een pakking aan beide zijden die later gemonteerd zal worden tussen de carburateur en verwarmings plaat.
Als laatste is er de pakking (zwart) die later bij her-montage van de carburateur in de auto gebruikt zal gaan worden.
Op onderstaande foto's kun je zien hoe de verschillende onderdelen weer in elkaar gezet en aan de carburateur bevestigd worden.
Deceleratie mechanisme:
Het deellast verrijking mechanisme:
Het acceleratie mechanisme (zonder de 4 schroefjes)
Het choke pull-off mechanisme (op onderstaande foto is het 'blokje' al gemonteerd)
De vlotternaald zitting (let op het aluminium ringetje!!!)
Vlotter+naald weer gemonteerd:
Vlotterdeksel inclusief pakking:
Op onderstaande foto zie je de ruimte tussen de pakking en de onderzijde van de vlotter, deze ruimte mag niet meer bedragen dan 7mm, gebruik hiervoor bijvoorbeeld een boortje.
Acceleratie sproeier weer gemonteerd,let er op dat de sproei 'neus' richting de eerste trap wijst!!!
De emulsiebuisjes weer op hun plaats (kun je er gewoon in laten zakken)
De lucht correctie 'sproeiers' weer gemonteerd:
Op onderstaande foto zijn de hoofdsproeiers ook weer gemonteerd,nogmaals;let er op dat de twee verschillende maten sproeiers op de juiste plek terug geschroefd worden!!!
Dan nog even de eerder beloofde foto's van de choke bediening bevestiging aan de vlotterdeksel zijde:
Hand bediende zijde:
Er zit een uitsparing in het plastic tonnetje waar het stangetje doorheen loopt.
Choke pull-off zijde:
Gebruik bij het monteren van het vlotterdeksel wat loctite 243 om de boutjes te borgen in de carburateur en zo het lostrillen hiervan te voorkomen. (is een regelmatig voorkomend euvel mede door het luchtfilter veroorzaakt waardoor storingen in de werking van de carburateur kunne ontstaan)
Als alles weer gemonteerd is kun je nu of eventueel later als de carburateur gemonteerd is in de auto alle mechanische (bewegende) delen nog smeren zodat alle weer soepel draait.
Stap 6: her-montage in de auto.
Nu is de carburateur gereed om weer terug in de auto gemonteerd te worden.
In de revisiekit zit helaas maar ??n inlaatspruitstuk pakking, gebruik de onderste oude pakking opnieuw als onderste pakking zoals te zien op onderstaande foto:
Vervolgens draai je je hoofd :+ ,en leg je het kunstof plaatje er bovenop:
Daarna leg je de nieuwe pakking uit de revisiekit er bovenop:
Laat de carburateur nu voorzichtig over de draadeinden heen zakken, het is om eventueel lostrillen te voorkomen aan te raden de originele moeren te vervangen voor nylon lock moeren, de maat hievan is M8 (sleutel/dop 13)
Let er op eerst de ringetjes terug te plaatsen!
Het is aan te raden de moeren kruislings aan te draaien zodra het wat zwaarder gaat.
Sluit nu alle slangen, stationair sproeier, choke kabel en gasbediening weer aan.
Hieronder nog even wat foto's ter ondersteuning:
Nogmaals het overzicht in de motorruimte:
Het is aan te raden om zoals je op bovenstaande foto ook kunt zien een in-line brandstof filter te monteren die voorkomt dat ook de kleinste deeltjes die in de benzine kunnen zitten de carburateur niet meer zullen bereiken (in het hele brandstofsysteem zitten alleen maar vrij grove filtertjes)
Als alles weer aangesloten is word het tijd om te zien/horen of de revisie goed gelukt is, starten dus!
Daarna zal er nog het ??n en ander afgesteld/getest moeten worden om te zorgen en zien dat ??n en ander werkt zoals het hoort.
Onderstaande tekst heb ik gekopieerd uit het topic over carburateur revisie van de Weber 32DIR109 welke Niels heeft geschreven : forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=4402
(BRON: Anjo van den A)
Ok, laten we het dan gelijk goed doen; komt weer een mooi stukje typwerk:
Zorg eerst dat de volgende zaken 100% in orde zijn, bij twijfel = vervangen!
- Klepspeling
- Verdelerkap
- Rotor
- Bougiekabels
- Bougies
- Evt aanwezige contactpuntontsteking (contactpunten/condensator e.d.)
- Vacu?mdelen aan inlaatspruitstuk, carburateurvoet etc.
- spruitstukpakkingen, voetpakking carburateur e.d.
- Last but not least, het oliepeil, koelwaterniveau en de werking van de thermostaat!
Zoals ik al zeg, bovenstaande is net zo belangrijk als de carburateur voor het lopen van de motor! NIET IN ORDE = NIET GAAN AFSTELLEN!!! (dat is kortgezegd> de motor op gebreken laten lopen!!)
hoe diagnoseer ikzelf vervolgens een carburateur en hoe stel ik deze af zonder alteveel poespas/meetinstrumenten e.d. (zo van iedereen kan het):
Allereerst, diagnose van de carb, en dus echt alleen hierop overgaan als bovengenoemde zaken 100% in orde zijn!
- Verwijder het complete luchtfilterhuis.
- Loop de 4 moeren van de carburateurvoet na (S12)
- En de 5 schroeven (m5) van het vlotterdeksel
Drup wat universele olie op alle veertjes en mechanische delen rondom de carburateur, vet het gasmechanisme en chokemechanisme goed en rijk in. Dit wordt straks een genot tijdens het rijden, en je doet jezelf daar straks een plezier mee met testen, let maar op.
Geef handmatig vol choke, chokeklep moet volledig de 1e trap afsluiten. Druk vervolgens het stangetje van het automatische choke membraam in. De chokeklep moet nu zeg maar 5 tot 7mm open gaan.
Werkt dit niet, dan geef je dus vol choke maar dan krijgt de motor in de eerste trap geen lucht. Klacht kan zijn dat je enkel met minder als ? choke kan starten en rijden. (membraam automatische chokeklep lek)
Controleer tijdens het vol choke geven, of de gasklep van de eerste trap lichtjes geopend word en deze mechanische regeling dus verder in orde is.
Zet de choke weer terug.
Ga nu gas geven met de hand. Direct als je gas begint te geven, moet er een mooie straal benzine direct zichtbaar zijn in de eerste trap. Dit komt bij het ?kraantje? vandaan. Heb je geen mooie krachtige straal (je hoort ook echt SSSHHHHHHHH), dan heb je een grote krans dat deze los zit en de benzine dus niet door het nozzle stuurt.
Controleer van bovenaf of je in de eerste trap benzine ziet spuiten, en bij het verder openen ook in de 2e trap. Vol gas vanzelfsprekend allebei de gaskleppen vol open.
Dit volgende klinkt misschien wat lomp. Doe nu zeg maar 30x achter elkaar (niet letterlijk) vol gas ? gas los ? vol gas ? gas los. Als je hiermee bezig bent, kijk dan rondom of er ergens benzine de carburateur uit komt zetten, zo ja > dan is het foute boel. Zo nee > dan is het waarschijnlijk prima. Elke keer dat je dat doet, moet nog steeds die ferme SSSSSHHHHH te horen zijn en die straal moet ook elke keer weer lekker krachtig zijn. Doe je dit te vaak, dan is de vlotterkamer leeg:+ even opletten dus.
Vervolgens gaan we de elektriek van de carburateur eff checken. Trek het blauw/rode draadje van de stationairsproeier af. Zet het contact aan, en maak normaal contact met de stationairsproeier, een duidelijke KLIK dient hoorbaar te zijn.
Het enige wat we dan nog niet gecontroleerd hebben is de vlotterhoogte, maar daarvoor moet de vlotterdeksel eraf. Probeer dit zoveel mogelijk te vermijden, als je geen nieuwe/reserve vlotterdekselpakking hebt. Vaak komen deze ? verteerd en in stukken eruit en dan is het al echt einde oefening.
Vervolgens starten we de motor zoals hij normaal altijd start zeg maar, en nog steeds zonder het luchtfilterdeksel.
Handmatig nemen we het gas over vanuit de motorkap, en zetten we de choke helemaal terug. Hou het motortoerental tussen de 2500 en 3000 toeren, en hou dit een minuut of 3 vast. Laat nu het gas volledig los en de motor moet nu zelfstandig blijven lopen. Loop naar de klokkenwinkel, koelwatermetertje staat nu meestal op ongeveer een kwart.
Ga vervolgens wat spelen met het gas voor de eerste trap. Verhoog het toerental iets tot 2000 toeren en geef ineens abrubt half gas. De motor moet vrijwel direct oppakken en mooi fel grommen. Herhaal dit een aantal malen en ga qua toeren tot ong 4000. Tijdens dit proces kijk je in de venturi?s, of de brandstof goed verneveld wordt en die straal die we getest hebben nog steeds goed aanwezig is.
Vervolgens wachten we tot de koelwatermeter op z?n minst halverwege staat.
Nu geven we abrubt vol gas, en laten dit direct los. De motor moet hierop duidelijk, direct en fel reageren. Toerental schiet hierbij tot ong 5000. Doe dit nog een keer, dat direct vol gas, maar laat het hierna niet in 1x los maar hou half gas vast. Toerental blijft rond de 3000 steken, hij moet hierbij direct in 1x omhoog klimmen naar ong 5000 dus, en ook direct naar half gas terugvallen. Laat de motor even ontzenuwen op ong 2000 toeren, en laat hem vervolgens weer stationair lopen.
Een motor die bij bovenstaande procedures direct reageerd is 9 van de 10x volledig in orde. Vind je 5000 toeren te ?eng? voor je motor? Dan mag je de tweede trap ook wel eens gaan ontstoppen. Dat zit er niet voor niets, en de toerentellers staan ook niet voor niets pas bij 5500 in het rood.
Goed dan het volgende, daadwerkelijk de carb afstellen na revisie van de carb.
als ik zeker weet dat de co schroef fout staat, schroef ik stationair flink omhoog tot hij naar mijn gehoor makkelijk 2500/3000 toeren draait. dan lekker een tijdje laten pruttelen tot de motor GOED warm is en dan rustigaan stationair lager zetten, (evt een losse toerenteller op de renix aansluiten, dan weet je het zeker!) tot 1500 toeren. dan de co schroef helemaal in tot de veer volledig gespannen is, en daarna 1,5 slag los draaien. stationair nog verder terug naar onder de 1000 en dan co fine tunen, trap af en toe flink op de rem, toerental mag niet hoger worden of lager gaan, dat is de beste indicatie om zonder meet apparatuur te weten of je co ong goed staat. Met een co-meter erbij is wel een pre. Even naar de garage om dit te controleren, lambda op 1% co volgens de boekjes wat bij jouw motor past.
probeer vervolgens voor elkaar te krijgen dat je stationair 450/500 toeren kan draaien,
lukt dat niet? dan is er nog een probleem met de carb en of de ontsteking /kleppen etc..
lukt dat wel? mooi, motor is in orde en stationair moet je nu wat hoger zetten, 700/750 toeren stationair is prima, maar volvo's advies is rond de 800 dacht ik.
door de auto op een gruwelijk laag toerental te zetten (die 450 toeren, ik kreeg zelfs nog naar schatting 350 toeren voor elkaar bij mijn waggi:D hierbij is de auto extreem gevoelig voor valse lucht en gebreken aan de ontsteking of beter gezegd, de algehele verbranding. de motor zal als er iets niet in orde is vrijwel meteen uitvallen en niet lager te krijgen zijn als iets van 600 toeren.
de motor moet hierbij lopen en blijven lopen, de motor gaat waarschijnlijk wel wat meer schudden als op een hoger toerental maar dat is door het lage toerental normaal. bij een motor waarbij de randzaken in orde zijn is het zo dat de motor compleet vlak moet liggen en niet mag schudden bij 1100 toeren, stationair (rond de 800 toeren) mag hij wel w?t schudden maar absoluut niet veel. ook hikjes/bokjes (af en toe een flinke shake tijdens het stationair lopen), zijn een teken dat er nog wat mis kan zijn.
Na de co instelling met het pompend remmen en de afstelling van stationair ga je weer naar het bovenstaande over gas geven met lopende motor, voor de luie mensen heb ik dat gelijk maar even naar hieronder gekopieerd;
Ga vervolgens wat spelen met het gas voor de eerste trap. Verhoog het toerental iets tot 2000 toeren en geef ineens abrubt half gas. De motor moet vrijwel direct oppakken en mooi fel grommen. Herhaal dit een aantal malen en ga qua toeren tot ong 4000. Tijdens dit proces kijk je in de venturi?s, of de brandstof goed verneveld wordt en die straal die we getest hebben nog steeds goed aanwezig is.
Vervolgens wachten we tot de koelwatermeter op z?n minst halverwege staat.
Nu geven we abrubt vol gas, en laten dit direct los. De motor moet hierop duidelijk, direct en fel reageren. Toerental schiet hierbij tot ong 5000. Doe dit nog een keer, dat direct vol gas, maar laat het hierna niet in 1x los maar hou half gas vast. Toerental blijft rond de 3000 steken, hij moet hierbij direct in 1x omhoog klimmen naar ong 5000 dus, en ook direct naar half gas terugvallen. Laat de motor even ontzenuwen op ong 2000 toeren, en laat hem vervolgens weer stationair lopen.
Monteer vervolgens weer het luchtfilter huis:
En monteer vervolgens het deksel weer:
Let er op dat de pijlen op het deksel en het luchtfilterhuis tegenover elkaar staan!!!
Zet vervolgens het deksel weer vast met de clips en controleer of alle slangen aan de onderzijde van het filter en de voorverwarmingsslang weer gemonteerd zijn.
Controleer ook nog even het koelvloeistof niveau aangezien deze wat gedaald zal zijn na het (de)monteren van de carburateur voet verwarmings slangen.
Als laatste nog even wat foto's van een gereinigde carburateur en als eerste een blik op de binnenzijde van de eerste trap in de carburateur waarop de progressie poortjes en stationair-naald opening goed te zien zijn:
Na de reiniging/revisie:
Ik hoop dat het schrijven van deze how-to nuttig zal zijn voor iedereen die dit zelf ook wil gaan doen!
Alle tips, suggesties, aanvullingen, verbeteringen en opmerkingen zijn welkom om bovenstaand verhaal en foto's zo correct en compleet mogelijk te maken.
En niet te vergeten; Anjo en Wouter N bedankt voor jullie ondersteuning bij de revisie en het maken van deze How-to!
Succes!!!
Benodigdheden:
- Steek/ringsleutel/dop; 8, 10, 12, 13.
- Diverse platte schroevendraaiers
- Kruiskop schroevendraaier
- (Stanley)mes
- Tangetje
- Pen en papier
- Glasplaatje en evt schuurpapier (voor vlakken carb voet/verwarming plaat)
- Loctite 243
- Smeermiddel/vet
- borsteltjes (voor uitwendig reinigen van de carburateur)
- Fototoestel (leuk voor een reportage maar vooral om achteraf te kunnen zien hoe bepaalde onderdelen zaten)
- Carburateur reiniger (spuitbus, voor de buitenzijde van de carburateur)
- Centerpointer en HSS boortje 3,5 mm (voor nieuwe choke pull-off membraan)
- Evt schuifmaat of lineaal
- Revisie kit: BCCP
Het complete choke pull-off membraan + stangetje word door BCCP niet langer geleverd, het is mogelijk het oude membraan naar hun op te sturen alwaar zij er een nieuw membraan aan monteren.
Als je dit wilt gaan doen is het financieel gezien handig om het oude membraan+stangetje op te sturen en met het bestelde kitje terug te laten zenden.
STAP 1: luchtfilter verwijderen.
Verwijder het luchtfilter, het deksel is te verwijderen door de clips rondom het deksel los te maken en de schroef boven op het deksel met sleutel/dop 10.
Verwijder aan de onderzijde van het luchtfilter de (indien aanwezig) slangen van puls-air, EMVK retour, carter ontluchting en niet te vergeten de voorverwarmingsslang:
Verwijder vervolgens de drie moeren waarmee het luchtfilterhuis aan de carburateur is bevestigd met een dopje 8:
Let hierbij goed op dat de moertjes niet in de carburateur terechtkomen, bediening van de gasklep(pen) kan er voor zorgen dat deze in het inlaatspruitstuk vallen!!!
Als alles afgekoppeld en losgeschroefd is kan het luchtfilterhuis verwijderd worden.
STAP 2: demontage van de carburateur uit de auto.
Verwijder alle vacu?m slangen van de carburateur, bij de 32DIR105 zijn dit de volgende slangen:
TIP: markeer de diverse slangen met een stukje schilderstape waarop staat wat de functie is van de slang en waar hij aangesloten dient te worden.
Schroef en klik vervolgens in deze volgorde de choke en gas kabel los:
Het gasmechanisme, het gaat hier om het rechter kogelgewricht:
En losgeklikt:
Verwijder vervolgens de elektrische aansluiting van de stationair sproeier en de aan en afvoer slangen van de carburateurvoet verwarming.
De electrische aansluiting is op onderstaande foto te herkennen aan de blauw-rode draad die uit de connector komt.
De slangen van de koelvloeistof aan en afvoer voor de carburateurvoet verwarming zijn op onderstaande foto te herkennen aan de slangklemmen die links en rechts van de carburateur voet te zien zijn:
Verwijder als laatste nu ook de benzine toevoer slang:
TIP: Dicht de koelvloeistof en benzine slang af met een bout en eventueel een stuk katoen voor een goede afdichting, leg de koelvloeistof slangen vervolgens over het kleppendeksel of in ieder geval met de openingen boven het vloeistof peil in het expansievat (hoogste punt kvs)
Nu kan de carburateur ook daadwerkelijk gedemonteerd gaan worden door de vier moeren aan de carburateur voet los te maken met sleutel/dop 13:
Let hierbij goed op dat je de moertjes en bij het verwijderen van de carburateur de onderliggende ringetjes goed opvangt omdat ze wellicht op een moeilijk te bereiken plek kunnen vallen!!!
Hieronder een foto met de aanblik in de motorruimte na het verwijderen van de carburateur:
TIP: sluit met een boterhamzakje en een elastiek de opening van het inlaatspruitstuk af ter voorkoming van invallend vuil:
Stap 3: demontage van de carburateur.
Het is aan te raden de carburateur aan een ruime (werk) tafel te demonteren en alle onderdelen die verder gedemonteerd worden in groepjes te bewaren, bijvoorbeeld in (plastic) bekertjes, bakjes o.i.d.
Let bij het demonteren goed op hoe de onderdelen zaten en hoe de onderdelen in elkaar zitten voordat je deze uit elkaar haalt!
Begin met het vlotterdeksel welke met de volgende schroeven vast zit:
Maak vervolgens het choke klep bediening stangetje los van het choke mechanisme, dit kun je doen door het busje tegen de veerdruk in te bewegen:
Haal aan de andere zijde van de carburateur het stangetje van het choke pull-off mechanisme af, dit kun je doen door de borgclip iets weg te buigen en daarna het omgebogen einde van het stangetje te verwijderen uit het bevestigings-oogje, op onderstaande foto te zien tussen vlotterdeksel en het messing stangetje:
Mocht je de choke klep stangetjes ook aan vlotterdeksel zijde los willen maken dan zal ik op de later in deze How-to geplaatste her-assemblage foto's laten zien hoe deze gemonteerd zijn mocht je niet meer weten hoe deze te monteren.
Let op: aan beide zijden van het vlotterdeksel bevind zich een sleuf waarin een plastic plaatje met een gaatje zit voor de choke bediening, deze zullen er waarschijnlijk uit vallen tijdens de demontage werkzaamheden, indien je er voor kiest om ook de bovenste bevestigingen los te maken!!!
Schroef vervolgens met goed passende schroevendraaiers (ivm beschadiging van het messing) de hoofdsproeiers, acceleratiesproeier en lucht correctie 'sproeiers' los.
De emulsiebuisjes die zich hieronder bevinden komen bij het omdraaien van de carburateur er vanzelf al uit of anders na een kleine aanmoediging met de achterzijde van een schroevendraaier op de onderzijde van de carburateur:
Let op: de linker (tweede trap) hoofdsproeier heeft een andere maat dan de rechter (eerste trap), de waarde staat op de sproeier rand, noteer deze!!!
Op bovenstaande foto zijn de sproeiers al verwijderd en zit de linker emulsiebuis er nog in, ook is hier 'tonnetje' wat bij het deceleratie mechanisme hoort al verwijderd.'
De hoofdsproeiers:
De luchtcorrectie 'sproeiers' :
Emulsiebuisje:
Het 'tonnetje:
Draai vervolgens de stationair sproeier uit de carburateur met behulp van een steeksleutel 12
Dit is de stationair sproeier: (hier zie je alleen de soleno?de, de sproeier zelf kun je er voorzichtig aftrekken om deze te reinigen)
Schuin tegenover de stationair sproeier in de carburateur (aan de zijde van de tweede trap) bevind zich nog een 'sproeier schroef' welke je ook kunt los schroeven, er bevind zich een robber o-ringetje omheen wat vervangen moet worden (te vinden in de revisie kit van BCCP)
Op onderstaande foto zie je de acceleratie sproeier (incl 'sproeier huis' en koperen ringetjes) en daaronder de tweede trap sproeier schroef:
Demonteer vervolgens de choke pull-off, op onderstaande foto zie je de twee schroeven waarmee deze aan de carburateur is bevestigd:
Het 'blokje' waarmee dit onderdeel aan de carburateur is bevestigd bevat ook een rubber o-ringetje op de vacu?m nippel, ook deze zit in de eerder genoemde revisiekit:
Op bovenstaande foto lijkt de o-ring een andere omdat deze door de jarenlange druk vervormd is.
Schroef vervolgens het gedeelte uit elkaar waarin zich het membraan bevindt.
(Let op: er bevind zich een veer hier in!!)
en leg het stangetje met membraan apart (is nog nodig voor maatneming van het oogje ivm het vervanging onderdeel uit de revsiekit)
Schroef vervolgens het deceleratie mechanisme los van de carburateur, deze zie je op onderstaande foto aan de rechterzijde )met het blauwe ringetje op de aansluiting voor het vacu?m) :
Deze kun je vervolgens uit elkaar halen voor reiniging en het membraan apart leggen, let op: er bevind zich een veer in!!!
Mocht je hier (zoals ik heb gedaan) de bovenste schroef ook uit willen draaien ivm reinigen hiervan, let dan wel even op het aantal slagen waarmee de schroef nog naar 'binnen' kan alvorens je dit doet en noteer het aantal slagen
Verwijder daarna het dekseltje en membraan van het deellast verrijking mechanisme, op onderstaande foto is het dekseltje al verwijderd en zie je het membraan (let op de positie van het membraan!!!):
Als laatste mechanisme om los te schroeven is er het acceleratie sproeier mechanisme, let ook hier op de veer die zich er in bevind!!!
Een nieuw membraan hiervoor bevindt zich in de revisiekit.
Op onderstaande foto zie je het mechanisme aan de linkerzijde (met de vier schroeven erin)
Schroef vervolgens de CO schroef in en te het aantal slagen daarbij, noteer deze!!!
Op onderstaande foto zie je de schroef zitten, bij het losdraaien kan de behuizing van de schroef ook uit de carburateur verwijderd worden:
Op de onderstaande foto zie je de losse delen:
Draai de carburateur nu ondersteboven en draai de schroef los waarmee de verwarmingsplaat is bevestigd, tussen de carburateur en de verwarmingsplaat bevind zich een kunststofplaat met aan beide zijden een pakking, deze worden later vervangen door die uit de revisiekit.
Op onderstaande foto zie de verwijderde verwarmingsplaat:
Verwijder nu het pinnetje van het vlotter mechanisme, je kunt bijvoorbeeld dit doen door het pinnetje ??n kant op de duwen en vervolgens te verwijderen met een tangetje (in gemonteerde toestand ligt het pinnetje geklemd tussen de vlotterkamer wanden in)
Daarna kun je de vlotter met vlotter naald uit de vlotternaald zitting halen, deze zitting kun je losdraaien met behulp van een steeksleutel 10.
In de revisie kit bevinden zich zowel een vlotternaald als de zitting en het bijbehorende aluminium ringetje wat zich onder de vlotterzitting bevind:
Ook bevind zich aan het uiteinde van het vlotterdeksel het benzine filter welke toegankelijk is via de schroefdop die deze op zijn plaats houd en de filter ruimte afdicht, demonteer deze ook en reinig het filtertje (het filtertje in de revisiekit past niet) :
Let op: het is aan te raden het volledige gaskleppen mechanisme en het ook aan deze zijde van de carburateur aanwezige choke klep mechanisme niet te demonteren aangezien dit na her-montage de werking van de carburateur ernstig kan schaden!
Stap 4: Reiniging.
Er zijn verschillende manieren waarop je de carburateur en de messing deeltjes zoals de sproeiers ed kunt reinigen, ik heb hier gekozen voor ultrasoon reiniging maar je kunt ook een carburateur reiniger uit een spuitbus gebruiken met daarbij een aantal maten borsteltjes.
Ook Thinner kun je hiervoor gebruiken, onderstaande tekst heb ik gekopieerd (BRON: Wouter N)
Met thinner schoonmaken kun je het beste doen in een afgesloten (vloeistofdichte) bak. Carburateur erin, fles thinner erbij, en schudden maar. De gebruikte (=gitzwarte) thinner kun je met een koffiefilter filtreren voor een volgende carburateur, of bij de milieustraat inleveren.
Let op: de messing delen zoals sproeiers, emulsiebuisjes ed zijn erg zacht, het is aan te raden deze alleen even door te blazen (evt met perslucht) indien deze verstopt zitten!!!
Onderstaande foto's geven een kleine indruk van hoe de diverse delen er uitzien na reiniging (in dit geval dus ultrasoon reiniging)
Stap 5: her-montage.
Allereerst nog even een klein overzicht van de onderdelen uit de revisie kit:
Welk ringetje hoort nu waar? :
-1 van de o-ringen links boven is voor de 2etrap sproeier (zit aan de tegenovergestelde zijde van de carburateur ter hoogte van de stationair sproeier geschroefd)
-1 van de o-ringen links onder is voor eerder genoemde en getoonde 'blokje' van de choke pull-off alwaar de ring om het nippeltje zit.
-De o-ring in het midden is voor de stationair sproeier (deze vind je op de schroefdraad van de soleno?de tegen de behuizing aan)
-De twee koperringetjes rechts daarvan zijn voor de boven en onderzijde van de 'behuizing' van de acceleratie sproeier (zoals ook te zien is op een eerder getoonde foto)
-1 van de twee aluminium ringetjes aan de rechterzijde hoort tussen het vlotterdeksel en de vlotternaald zitting (even vergelijken met de oude voor de juiste)
Verder vinden we in de revisie kit een nieuwe vlotternaald en zitting:
Een vlotterdeksel pakking (op de foto ligt de oude pakking erop, zo kun je de nieuwe voor wat betreft de vlotterkamer uitsparing op maat snijden)
Een acceleratie membraan:
Een choke pull-off membraan waarvan het stangetje wat zich hieraan bevind nog enigszins aangepast moet worden (gaat hier om een membraan geschikt voor een ouder model carburateur)
De knik die je hier ziet moet er eerst nog uitgehaald worden (m.b.v. een bankschroef) waarna er een nieuw gaatje geboord moet worden op de juiste plek t.o.v het membraan, gebruik om dit op te meten het oude membraan.
Het gaatje kun je maken met 3,5mm HSS boortje.
Verder bevinden zich in de revisiekit ook nog een kunstof plaat met een pakking aan beide zijden die later gemonteerd zal worden tussen de carburateur en verwarmings plaat.
Als laatste is er de pakking (zwart) die later bij her-montage van de carburateur in de auto gebruikt zal gaan worden.
Op onderstaande foto's kun je zien hoe de verschillende onderdelen weer in elkaar gezet en aan de carburateur bevestigd worden.
Deceleratie mechanisme:
Het deellast verrijking mechanisme:
Het acceleratie mechanisme (zonder de 4 schroefjes)
Het choke pull-off mechanisme (op onderstaande foto is het 'blokje' al gemonteerd)
De vlotternaald zitting (let op het aluminium ringetje!!!)
Vlotter+naald weer gemonteerd:
Vlotterdeksel inclusief pakking:
Op onderstaande foto zie je de ruimte tussen de pakking en de onderzijde van de vlotter, deze ruimte mag niet meer bedragen dan 7mm, gebruik hiervoor bijvoorbeeld een boortje.
Acceleratie sproeier weer gemonteerd,let er op dat de sproei 'neus' richting de eerste trap wijst!!!
De emulsiebuisjes weer op hun plaats (kun je er gewoon in laten zakken)
De lucht correctie 'sproeiers' weer gemonteerd:
Op onderstaande foto zijn de hoofdsproeiers ook weer gemonteerd,nogmaals;let er op dat de twee verschillende maten sproeiers op de juiste plek terug geschroefd worden!!!
Dan nog even de eerder beloofde foto's van de choke bediening bevestiging aan de vlotterdeksel zijde:
Hand bediende zijde:
Er zit een uitsparing in het plastic tonnetje waar het stangetje doorheen loopt.
Choke pull-off zijde:
Gebruik bij het monteren van het vlotterdeksel wat loctite 243 om de boutjes te borgen in de carburateur en zo het lostrillen hiervan te voorkomen. (is een regelmatig voorkomend euvel mede door het luchtfilter veroorzaakt waardoor storingen in de werking van de carburateur kunne ontstaan)
Als alles weer gemonteerd is kun je nu of eventueel later als de carburateur gemonteerd is in de auto alle mechanische (bewegende) delen nog smeren zodat alle weer soepel draait.
Stap 6: her-montage in de auto.
Nu is de carburateur gereed om weer terug in de auto gemonteerd te worden.
In de revisiekit zit helaas maar ??n inlaatspruitstuk pakking, gebruik de onderste oude pakking opnieuw als onderste pakking zoals te zien op onderstaande foto:
Vervolgens draai je je hoofd :+ ,en leg je het kunstof plaatje er bovenop:
Daarna leg je de nieuwe pakking uit de revisiekit er bovenop:
Laat de carburateur nu voorzichtig over de draadeinden heen zakken, het is om eventueel lostrillen te voorkomen aan te raden de originele moeren te vervangen voor nylon lock moeren, de maat hievan is M8 (sleutel/dop 13)
Let er op eerst de ringetjes terug te plaatsen!
Het is aan te raden de moeren kruislings aan te draaien zodra het wat zwaarder gaat.
Sluit nu alle slangen, stationair sproeier, choke kabel en gasbediening weer aan.
Hieronder nog even wat foto's ter ondersteuning:
Nogmaals het overzicht in de motorruimte:
Het is aan te raden om zoals je op bovenstaande foto ook kunt zien een in-line brandstof filter te monteren die voorkomt dat ook de kleinste deeltjes die in de benzine kunnen zitten de carburateur niet meer zullen bereiken (in het hele brandstofsysteem zitten alleen maar vrij grove filtertjes)
Als alles weer aangesloten is word het tijd om te zien/horen of de revisie goed gelukt is, starten dus!
Daarna zal er nog het ??n en ander afgesteld/getest moeten worden om te zorgen en zien dat ??n en ander werkt zoals het hoort.
Onderstaande tekst heb ik gekopieerd uit het topic over carburateur revisie van de Weber 32DIR109 welke Niels heeft geschreven : forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=4402
(BRON: Anjo van den A)
Ok, laten we het dan gelijk goed doen; komt weer een mooi stukje typwerk:
Zorg eerst dat de volgende zaken 100% in orde zijn, bij twijfel = vervangen!
- Klepspeling
- Verdelerkap
- Rotor
- Bougiekabels
- Bougies
- Evt aanwezige contactpuntontsteking (contactpunten/condensator e.d.)
- Vacu?mdelen aan inlaatspruitstuk, carburateurvoet etc.
- spruitstukpakkingen, voetpakking carburateur e.d.
- Last but not least, het oliepeil, koelwaterniveau en de werking van de thermostaat!
Zoals ik al zeg, bovenstaande is net zo belangrijk als de carburateur voor het lopen van de motor! NIET IN ORDE = NIET GAAN AFSTELLEN!!! (dat is kortgezegd> de motor op gebreken laten lopen!!)
hoe diagnoseer ikzelf vervolgens een carburateur en hoe stel ik deze af zonder alteveel poespas/meetinstrumenten e.d. (zo van iedereen kan het):
Allereerst, diagnose van de carb, en dus echt alleen hierop overgaan als bovengenoemde zaken 100% in orde zijn!
- Verwijder het complete luchtfilterhuis.
- Loop de 4 moeren van de carburateurvoet na (S12)
- En de 5 schroeven (m5) van het vlotterdeksel
Drup wat universele olie op alle veertjes en mechanische delen rondom de carburateur, vet het gasmechanisme en chokemechanisme goed en rijk in. Dit wordt straks een genot tijdens het rijden, en je doet jezelf daar straks een plezier mee met testen, let maar op.
Geef handmatig vol choke, chokeklep moet volledig de 1e trap afsluiten. Druk vervolgens het stangetje van het automatische choke membraam in. De chokeklep moet nu zeg maar 5 tot 7mm open gaan.
Werkt dit niet, dan geef je dus vol choke maar dan krijgt de motor in de eerste trap geen lucht. Klacht kan zijn dat je enkel met minder als ? choke kan starten en rijden. (membraam automatische chokeklep lek)
Controleer tijdens het vol choke geven, of de gasklep van de eerste trap lichtjes geopend word en deze mechanische regeling dus verder in orde is.
Zet de choke weer terug.
Ga nu gas geven met de hand. Direct als je gas begint te geven, moet er een mooie straal benzine direct zichtbaar zijn in de eerste trap. Dit komt bij het ?kraantje? vandaan. Heb je geen mooie krachtige straal (je hoort ook echt SSSHHHHHHHH), dan heb je een grote krans dat deze los zit en de benzine dus niet door het nozzle stuurt.
Controleer van bovenaf of je in de eerste trap benzine ziet spuiten, en bij het verder openen ook in de 2e trap. Vol gas vanzelfsprekend allebei de gaskleppen vol open.
Dit volgende klinkt misschien wat lomp. Doe nu zeg maar 30x achter elkaar (niet letterlijk) vol gas ? gas los ? vol gas ? gas los. Als je hiermee bezig bent, kijk dan rondom of er ergens benzine de carburateur uit komt zetten, zo ja > dan is het foute boel. Zo nee > dan is het waarschijnlijk prima. Elke keer dat je dat doet, moet nog steeds die ferme SSSSSHHHHH te horen zijn en die straal moet ook elke keer weer lekker krachtig zijn. Doe je dit te vaak, dan is de vlotterkamer leeg:+ even opletten dus.
Vervolgens gaan we de elektriek van de carburateur eff checken. Trek het blauw/rode draadje van de stationairsproeier af. Zet het contact aan, en maak normaal contact met de stationairsproeier, een duidelijke KLIK dient hoorbaar te zijn.
Het enige wat we dan nog niet gecontroleerd hebben is de vlotterhoogte, maar daarvoor moet de vlotterdeksel eraf. Probeer dit zoveel mogelijk te vermijden, als je geen nieuwe/reserve vlotterdekselpakking hebt. Vaak komen deze ? verteerd en in stukken eruit en dan is het al echt einde oefening.
Vervolgens starten we de motor zoals hij normaal altijd start zeg maar, en nog steeds zonder het luchtfilterdeksel.
Handmatig nemen we het gas over vanuit de motorkap, en zetten we de choke helemaal terug. Hou het motortoerental tussen de 2500 en 3000 toeren, en hou dit een minuut of 3 vast. Laat nu het gas volledig los en de motor moet nu zelfstandig blijven lopen. Loop naar de klokkenwinkel, koelwatermetertje staat nu meestal op ongeveer een kwart.
Ga vervolgens wat spelen met het gas voor de eerste trap. Verhoog het toerental iets tot 2000 toeren en geef ineens abrubt half gas. De motor moet vrijwel direct oppakken en mooi fel grommen. Herhaal dit een aantal malen en ga qua toeren tot ong 4000. Tijdens dit proces kijk je in de venturi?s, of de brandstof goed verneveld wordt en die straal die we getest hebben nog steeds goed aanwezig is.
Vervolgens wachten we tot de koelwatermeter op z?n minst halverwege staat.
Nu geven we abrubt vol gas, en laten dit direct los. De motor moet hierop duidelijk, direct en fel reageren. Toerental schiet hierbij tot ong 5000. Doe dit nog een keer, dat direct vol gas, maar laat het hierna niet in 1x los maar hou half gas vast. Toerental blijft rond de 3000 steken, hij moet hierbij direct in 1x omhoog klimmen naar ong 5000 dus, en ook direct naar half gas terugvallen. Laat de motor even ontzenuwen op ong 2000 toeren, en laat hem vervolgens weer stationair lopen.
Een motor die bij bovenstaande procedures direct reageerd is 9 van de 10x volledig in orde. Vind je 5000 toeren te ?eng? voor je motor? Dan mag je de tweede trap ook wel eens gaan ontstoppen. Dat zit er niet voor niets, en de toerentellers staan ook niet voor niets pas bij 5500 in het rood.
Goed dan het volgende, daadwerkelijk de carb afstellen na revisie van de carb.
als ik zeker weet dat de co schroef fout staat, schroef ik stationair flink omhoog tot hij naar mijn gehoor makkelijk 2500/3000 toeren draait. dan lekker een tijdje laten pruttelen tot de motor GOED warm is en dan rustigaan stationair lager zetten, (evt een losse toerenteller op de renix aansluiten, dan weet je het zeker!) tot 1500 toeren. dan de co schroef helemaal in tot de veer volledig gespannen is, en daarna 1,5 slag los draaien. stationair nog verder terug naar onder de 1000 en dan co fine tunen, trap af en toe flink op de rem, toerental mag niet hoger worden of lager gaan, dat is de beste indicatie om zonder meet apparatuur te weten of je co ong goed staat. Met een co-meter erbij is wel een pre. Even naar de garage om dit te controleren, lambda op 1% co volgens de boekjes wat bij jouw motor past.
probeer vervolgens voor elkaar te krijgen dat je stationair 450/500 toeren kan draaien,
lukt dat niet? dan is er nog een probleem met de carb en of de ontsteking /kleppen etc..
lukt dat wel? mooi, motor is in orde en stationair moet je nu wat hoger zetten, 700/750 toeren stationair is prima, maar volvo's advies is rond de 800 dacht ik.
door de auto op een gruwelijk laag toerental te zetten (die 450 toeren, ik kreeg zelfs nog naar schatting 350 toeren voor elkaar bij mijn waggi:D hierbij is de auto extreem gevoelig voor valse lucht en gebreken aan de ontsteking of beter gezegd, de algehele verbranding. de motor zal als er iets niet in orde is vrijwel meteen uitvallen en niet lager te krijgen zijn als iets van 600 toeren.
de motor moet hierbij lopen en blijven lopen, de motor gaat waarschijnlijk wel wat meer schudden als op een hoger toerental maar dat is door het lage toerental normaal. bij een motor waarbij de randzaken in orde zijn is het zo dat de motor compleet vlak moet liggen en niet mag schudden bij 1100 toeren, stationair (rond de 800 toeren) mag hij wel w?t schudden maar absoluut niet veel. ook hikjes/bokjes (af en toe een flinke shake tijdens het stationair lopen), zijn een teken dat er nog wat mis kan zijn.
Na de co instelling met het pompend remmen en de afstelling van stationair ga je weer naar het bovenstaande over gas geven met lopende motor, voor de luie mensen heb ik dat gelijk maar even naar hieronder gekopieerd;
Ga vervolgens wat spelen met het gas voor de eerste trap. Verhoog het toerental iets tot 2000 toeren en geef ineens abrubt half gas. De motor moet vrijwel direct oppakken en mooi fel grommen. Herhaal dit een aantal malen en ga qua toeren tot ong 4000. Tijdens dit proces kijk je in de venturi?s, of de brandstof goed verneveld wordt en die straal die we getest hebben nog steeds goed aanwezig is.
Vervolgens wachten we tot de koelwatermeter op z?n minst halverwege staat.
Nu geven we abrubt vol gas, en laten dit direct los. De motor moet hierop duidelijk, direct en fel reageren. Toerental schiet hierbij tot ong 5000. Doe dit nog een keer, dat direct vol gas, maar laat het hierna niet in 1x los maar hou half gas vast. Toerental blijft rond de 3000 steken, hij moet hierbij direct in 1x omhoog klimmen naar ong 5000 dus, en ook direct naar half gas terugvallen. Laat de motor even ontzenuwen op ong 2000 toeren, en laat hem vervolgens weer stationair lopen.
Monteer vervolgens weer het luchtfilter huis:
En monteer vervolgens het deksel weer:
Let er op dat de pijlen op het deksel en het luchtfilterhuis tegenover elkaar staan!!!
Zet vervolgens het deksel weer vast met de clips en controleer of alle slangen aan de onderzijde van het filter en de voorverwarmingsslang weer gemonteerd zijn.
Controleer ook nog even het koelvloeistof niveau aangezien deze wat gedaald zal zijn na het (de)monteren van de carburateur voet verwarmings slangen.
Als laatste nog even wat foto's van een gereinigde carburateur en als eerste een blik op de binnenzijde van de eerste trap in de carburateur waarop de progressie poortjes en stationair-naald opening goed te zien zijn:
Na de reiniging/revisie:
Ik hoop dat het schrijven van deze how-to nuttig zal zijn voor iedereen die dit zelf ook wil gaan doen!
Alle tips, suggesties, aanvullingen, verbeteringen en opmerkingen zijn welkom om bovenstaand verhaal en foto's zo correct en compleet mogelijk te maken.
En niet te vergeten; Anjo en Wouter N bedankt voor jullie ondersteuning bij de revisie en het maken van deze How-to!
Succes!!!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
03-08-2010 21:19 #841853
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Carburateur revisie (Weber 32DIR105 / 110)
vervang "geforceerde vlotterkamer ontluchting" door "decelleratiemechanisme" en het klopt allemaal
een wat kortere versie van het afstellen van het CO heb ik in 2007 al eens opgeschreven:
forum.volvo300club.nl/showpost.php?p=20408
een wat kortere versie van het afstellen van het CO heb ik in 2007 al eens opgeschreven:
forum.volvo300club.nl/showpost.php?p=20408
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 111
03-08-2010 21:31 #841858
door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic How-to: Carburateur revisie (Weber 32DIR105 / 110)
Had ik ook beter van te voren kunnen vragen omdat ik twijfelde over de functie van dit onderdeel, ik heb het aangepast, dank je Wouter!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
03-08-2010 22:07 #841864
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Carburateur revisie (Weber 32DIR105 / 110)
het laatste plaatje is zo te zien aan de zuiverheid van het almuminium ook niet uit de fotoreeks "before" :+ maar is zo wel heel duidelijk te zien
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
03-08-2010 22:43 #841872
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Carburateur revisie (Weber 32DIR105 / 110)
Dat begint lekker duidelijk met veel foto's, hier ga je veel mensen blij mee maken denk ik Carburateurproblemen vallen toch wel in de categorie "veel voorkomend" bij de 340
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
03-08-2010 23:13 #841880
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Carburateur revisie (Weber 32DIR105 / 110)
Goed bezig, Wouter! Dit is al de tweede technische How-to van jouw hand geloof ik?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
Minder
Meer
03-08-2010 23:14 #841881
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic How-to: Carburateur revisie (Weber 32DIR105 / 110)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
03-08-2010 23:19 #841883
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Carburateur revisie (Weber 32DIR105 / 110)
mja, Anjo weet dat dus w?l uit zn hoofd :+
ik dacht alleen maar 'ow, nou ja. hij zal het wel opgezocht hebben'
ik dacht alleen maar 'ow, nou ja. hij zal het wel opgezocht hebben'
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
Minder
Meer
04-08-2010 00:23 #841892
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic How-to: Carburateur revisie (Weber 32DIR105 / 110)
het zit vaak zat verkeerd aangesloten; dan ga je dat soort dingen vanzelf wel uit je kop leren:D
trouwens, de foto van die stationairsproeier; heb je de sproeier ook meegekregen of zit die nog in de carburateur?
ik was pas met een auto bezig die ook niet liep (anders blijf ik er wel met m'n fikken van af), toen bleek de stationairsproeier-solenoid en de feitelijke sproeier gescheiden te zijn met de sproeier achtergelaten in de carburateur.
trouwens, de foto van die stationairsproeier; heb je de sproeier ook meegekregen of zit die nog in de carburateur?
ik was pas met een auto bezig die ook niet liep (anders blijf ik er wel met m'n fikken van af), toen bleek de stationairsproeier-solenoid en de feitelijke sproeier gescheiden te zijn met de sproeier achtergelaten in de carburateur.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 111
04-08-2010 00:46 #841896
door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic How-to: Carburateur revisie (Weber 32DIR105 / 110)
Hmmm, das toch apart zeg, alle vacu?m slangetjes zaten al zo aangesloten sinds ik de auto kocht.
Nu was ik toch nog de pakking tussen luchtfilter en carb vergeten dus dan kan ik het meteen even goed aansluiten, maakt dit zoveel verschil dan per aansluitings nippel op de carburateur?)
Kloppen de kleuren wel op de nippels of moeten die ook mee verhuizen?
(Van de stationair sproeier had ik op de foto de sproeier zelf al verwijderd, is aangepast in de tekst, dank je voor je oplettendheid Anjo!)
Nu was ik toch nog de pakking tussen luchtfilter en carb vergeten dus dan kan ik het meteen even goed aansluiten, maakt dit zoveel verschil dan per aansluitings nippel op de carburateur?)
Kloppen de kleuren wel op de nippels of moeten die ook mee verhuizen?
(Van de stationair sproeier had ik op de foto de sproeier zelf al verwijderd, is aangepast in de tekst, dank je voor je oplettendheid Anjo!)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets