Voor (foto)verslagen van afgeronde klussen

How-to: Carburateur revisie (Weber 32DIR109)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-02-2009 12:41 #754954 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Carburateur revisie (Weber 32DIR109)
ik gok dat dat chokemembraam gewoon los zat :)

vastzetten is zowieso niet handig, want het doet in eerste instantie al niet veel...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-02-2009 17:11 #755005 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic How-to: Carburateur revisie (Weber 32DIR109)
jep, de borgclip zat op het stangetje aan de mechanische regeling van de choke, maar was niet verbonden met het stangetje van het automatische choke membraam:+

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-02-2009 17:50 #755015 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic How-to: Carburateur revisie (Weber 32DIR109)
Ok, laten we het dan gelijk goed doen; komt weer een mooi stukje typwerk:

Zorg eerst dat de volgende zaken 100% in orde zijn, bij twijfel = vervangen!

- Klepspeling
- Verdelerkap
- Rotor
- Bougiekabels
- Bougies
- Evt aanwezige contactpuntontsteking (contactpunten/condensator e.d.)
- Vacu?mdelen aan inlaatspruitstuk, carburateurvoet etc.
- spruitstukpakkingen, voetpakking carburateur e.d.
- Last but not least, het oliepeil, koelwaterniveau en de werking van de thermostaat!

Zoals ik al zeg, bovenstaande is net zo belangrijk als de carburateur voor het lopen van de motor! NIET IN ORDE = NIET GAAN AFSTELLEN!!! (dat is kortgezegd> de motor op gebreken laten lopen!!)

hoe diagnoseer ikzelf vervolgens een carburateur en hoe stel ik deze af zonder alteveel poespas/meetinstrumenten e.d. (zo van iedereen kan het):

Allereerst, diagnose van de carb, en dus echt alleen hierop overgaan als bovengenoemde zaken 100% in orde zijn!

- Verwijder het complete luchtfilterhuis.

- Loop de 4 moeren van de carburateurvoet na (S12)
- En de 5 schroeven (m5) van het vlotterdeksel

Drup wat universele olie op alle veertjes en mechanische delen rondom de carburateur, vet het gasmechanisme en chokemechanisme goed en rijk in. Dit wordt straks een genot tijdens het rijden, en je doet jezelf daar straks een plezier mee met testen, let maar op.

Geef handmatig vol choke, chokeklep moet volledig de 1e trap afsluiten. Druk vervolgens het stangetje van het automatische choke membraam in. De chokeklep moet nu zeg maar 5 tot 7mm open gaan.
Werkt dit niet, dan geef je dus vol choke maar dan krijgt de motor in de eerste trap geen lucht. Klacht kan zijn dat je enkel met minder als ? choke kan starten en rijden. (membraam automatische chokeklep lek)

Controleer tijdens het vol choke geven, of de gasklep van de eerste trap lichtjes geopend word en deze mechanische regeling dus verder in orde is.

Zet de choke weer terug.

Ga nu gas geven met de hand. Direct als je gas begint te geven, moet er een mooie straal benzine direct zichtbaar zijn in de eerste trap. Dit komt bij het ?kraantje? vandaan. Heb je geen mooie krachtige straal (je hoort ook echt SSSHHHHHHHH), dan heb je een grote krans dat deze los zit en de benzine dus niet door het nozzle stuurt.

Controleer van bovenaf of je in de eerste trap benzine ziet spuiten, en bij het verder openen ook in de 2e trap. Vol gas vanzelfsprekend allebei de gaskleppen vol open.

Dit volgende klinkt misschien wat lomp. Doe nu zeg maar 30x achter elkaar (niet letterlijk) vol gas ? gas los ? vol gas ? gas los. Als je hiermee bezig bent, kijk dan rondom of er ergens benzine de carburateur uit komt zetten, zo ja > dan is het foute boel. Zo nee > dan is het waarschijnlijk prima. Elke keer dat je dat doet, moet nog steeds die ferme SSSSSHHHHH te horen zijn en die straal moet ook elke keer weer lekker krachtig zijn. Doe je dit te vaak, dan is de vlotterkamer leeg:+ even opletten dus.

Vervolgens gaan we de elektriek van de carburateur eff checken. Trek het blauw/rode draadje van de stationairsproeier af. Zet het contact aan, en maak normaal contact met de stationairsproeier, een duidelijke KLIK dient hoorbaar te zijn.

Het enige wat we dan nog niet gecontroleerd hebben is de vlotterhoogte, maar daarvoor moet de vlotterdeksel eraf. Probeer dit zoveel mogelijk te vermijden, als je geen nieuwe/reserve vlotterdekselpakking hebt. Vaak komen deze ? verteerd en in stukken eruit en dan is het al echt einde oefening.

Vervolgens starten we de motor zoals hij normaal altijd start zeg maar, en nog steeds zonder het luchtfilterdeksel.

Handmatig nemen we het gas over vanuit de motorkap, en zetten we de choke helemaal terug. Hou het motortoerental tussen de 2500 en 3000 toeren, en hou dit een minuut of 3 vast. Laat nu het gas volledig los en de motor moet nu zelfstandig blijven lopen. Loop naar de klokkenwinkel, koelwatermetertje staat nu meestal op ongeveer een kwart.

Ga vervolgens wat spelen met het gas voor de eerste trap. Verhoog het toerental iets tot 2000 toeren en geef ineens abrubt half gas. De motor moet vrijwel direct oppakken en mooi fel grommen. Herhaal dit een aantal malen en ga qua toeren tot ong 4000. Tijdens dit proces kijk je in de venturi?s, of de brandstof goed verneveld wordt en die straal die we getest hebben nog steeds goed aanwezig is.

Vervolgens wachten we tot de koelwatermeter op z?n minst halverwege staat.

Nu geven we abrubt vol gas, en laten dit direct los. De motor moet hierop duidelijk, direct en fel reageren. Toerental schiet hierbij tot ong 5000. Doe dit nog een keer, dat direct vol gas, maar laat het hierna niet in 1x los maar hou half gas vast. Toerental blijft rond de 3000 steken, hij moet hierbij direct in 1x omhoog klimmen naar ong 5000 dus, en ook direct naar half gas terugvallen. Laat de motor even ontzenuwen op ong 2000 toeren, en laat hem vervolgens weer stationair lopen.

Een motor die bij bovenstaande procedures direct reageerd is 9 van de 10x volledig in orde. Vind je 5000 toeren te ?eng? voor je motor? Dan mag je de tweede trap ook wel eens gaan ontstoppen. Dat zit er niet voor niets, en de toerentellers staan ook niet voor niets pas bij 5500 in het rood.

Goed dan het volgende, daadwerkelijk de carb afstellen na revisie van de carb.

als ik zeker weet dat de co schroef fout staat, schroef ik stationair flink omhoog tot hij naar mijn gehoor makkelijk 2500/3000 toeren draait. dan lekker een tijdje laten pruttelen tot de motor GOED warm is en dan rustigaan stationair lager zetten, (evt een losse toerenteller op de renix aansluiten, dan weet je het zeker!) tot 1500 toeren. dan de co schroef helemaal in tot de veer volledig gespannen is, en daarna 1,5 slag los draaien. stationair nog verder terug naar onder de 1000 en dan co fine tunen, trap af en toe flink op de rem, toerental mag niet hoger worden of lager gaan, dat is de beste indicatie om zonder meet apparatuur te weten of je co ong goed staat. Met een co-meter erbij is wel een pre. Even naar de garage om dit te controleren, lambda op 1% co volgens de boekjes wat bij jouw motor past.

probeer vervolgens voor elkaar te krijgen dat je stationair 450/500 toeren kan draaien,
lukt dat niet? dan is er nog een probleem met de carb en of de ontsteking /kleppen etc..
lukt dat wel? mooi, motor is in orde en stationair moet je nu wat hoger zetten, 700/750 toeren stationair is prima, maar volvo's advies is rond de 800 dacht ik.

door de auto op een gruwelijk laag toerental te zetten (die 450 toeren, ik kreeg zelfs nog naar schatting 350 toeren voor elkaar bij mijn waggi:D hierbij is de auto extreem gevoelig voor valse lucht en gebreken aan de ontsteking of beter gezegd, de algehele verbranding. de motor zal als er iets niet in orde is vrijwel meteen uitvallen en niet lager te krijgen zijn als iets van 600 toeren.

de motor moet hierbij lopen en blijven lopen, de motor gaat waarschijnlijk wel wat meer schudden als op een hoger toerental maar dat is door het lage toerental normaal. bij een motor waarbij de randzaken in orde zijn is het zo dat de motor compleet vlak moet liggen en niet mag schudden bij 1100 toeren, stationair (rond de 800 toeren) mag hij wel w?t schudden maar absoluut niet veel. ook hikjes/bokjes (af en toe een flinke shake tijdens het stationair lopen), zijn een teken dat er nog wat mis kan zijn.

Na de co instelling met het pompend remmen en de afstelling van stationair ga je weer naar het bovenstaande over gas geven met lopende motor, voor de luie mensen heb ik dat gelijk maar even naar hieronder gekopieerd;

Ga vervolgens wat spelen met het gas voor de eerste trap. Verhoog het toerental iets tot 2000 toeren en geef ineens abrubt half gas. De motor moet vrijwel direct oppakken en mooi fel grommen. Herhaal dit een aantal malen en ga qua toeren tot ong 4000. Tijdens dit proces kijk je in de venturi?s, of de brandstof goed verneveld wordt en die straal die we getest hebben nog steeds goed aanwezig is.

Vervolgens wachten we tot de koelwatermeter op z?n minst halverwege staat.

Nu geven we abrubt vol gas, en laten dit direct los. De motor moet hierop duidelijk, direct en fel reageren. Toerental schiet hierbij tot ong 5000. Doe dit nog een keer, dat direct vol gas, maar laat het hierna niet in 1x los maar hou half gas vast. Toerental blijft rond de 3000 steken, hij moet hierbij direct in 1x omhoog klimmen naar ong 5000 dus, en ook direct naar half gas terugvallen. Laat de motor even ontzenuwen op ong 2000 toeren, en laat hem vervolgens weer stationair lopen.

Wil je mij persoonlijk dit zien doen? en eventueel ter plekke de carb reviseren en afstellen?, dan heb ik daar het revisiesetje voor nodig, en samen een middagje geduld.
Mijn initiele planning is om dat iig te doen bij de grote beurt-technische dag, dat laatste is echter onder voorbehoud.

• Ted Bogers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-02-2009 21:27 #755057 door Ted Bogers
Beantwoord door Ted Bogers in topic How-to: Carburateur revisie (Weber 32DIR109)
Weer voldoende om te bestuderen en uit te voeren,

Bedankt voor alle moeite,

Ted Bogers
Dordrecht

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-02-2009 18:17 #755159 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Carburateur revisie (Weber 32DIR109)
Net even de carburateur 'quick and dirty' afgesteld zodat de motor rond de 800-850 toeren maakt. Hij begon met 350 toeren wel heel erg te bokken, en was eigenlijk gewoon onrijdbaar omdat hij regelmatig af wilde slaan. De Renault-dealer mag het van de week even netjes doen met CO-meter enzo.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-02-2009 22:13 #759054 door V300 register
E?n eigenaardigheidje van deze carburateur is er toch nog niet helemaal uit: bij een koude start slaat de motor keurig aan, valt direct uit, volgende keer starten = lopen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-02-2009 22:34 #759056 door V300 register
Hmm..
Dat heb ik ook!
Mijn vermoeden is dat de leidingen langzaam leeg lopen ofzo, dus dan startie op het beetje benzine dat nog in de carburateur zit en pompt daarmee net niet voldoende benzine opnieuw op om te blijven draaien. Maar wel genoeg om de volgende keer direct aan te slaan...
Het is me inmiddels een paar keer gelukt door flink te gassen (bovenop de choke) om de motor te laten blijven lopen, maar dat is meer geluk dan wijsheid.
Laat de experts maar even zeggen of ik nu onzin loop te blaten of niet...

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-02-2009 00:19 #759062 door Anjo van den Akker
ja maar bij jouw 1700 zit je met dat debiele brandstofgebeuren systeem, dat kastje rechts van de koelvin (hoe heette dat ook alweer). er was daar ook iets constructiefs mee mis, maar dat was ook op te lossen. als ik weer een 1700 voor m'n neus heb kan ik het waarschijnlijk zo weer voor de geest halen, op dit moment heb ik het ff niet..

bij de 1400 is het 9 van de 10x de 6 kleine en 2 grotere boutjes van de brandstofpomp die los zitten, zodat de brandstof op eigen gewicht terug kan lekken en idd de leiding half leeg loopt.

trouwens, het is normaal dat na een carb revisie je je startprocedure flink moet aanpassen, hou daar ook een bietje rekening mee;)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-02-2009 16:30 #759087 door V300 register
Mijn vario had ook dat probleem. Altijd direct afslaan na koude start, tenzij je het juiste moment een dot gas gaf, na het aanslaan van de motor.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-04-2010 19:14 #828360 door V300 register

Erik;87997 schreef : Men nemen een lamp, een dosis geduld en een schilderskwastje/penceel. Daar kun je vrijwel overal bij. Met een beetje geluk hoor je iets vallen of haakt ie aan de haren van de kwast. Eventueel kun je kwast kleverig maken met een oplossing van zetmeel.

Succes.

[mod]Hoi Colyn, dit kun je het beste in een "Overige Gezocht advertentie op de clubsite zetten of via een Persoonlijk Bericht vragen.
Het is ook leuk als je je even voorstelt in het Showroomtopic voordat je vragen gaat stellen, dan weten we wie je bent en wat voor auto je rijdt.[/mod]
heb je een weber vr een 340 liggen?
zo ja wat zou die kosten en
zo nee,weet jij iemand te vinden?
thx

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC