show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Justins '88er 340 GL diesel

  • Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-02-2019 20:23 #980612 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Justins '88er 340 GL diesel
Pas maar op, je betaald je blauw aan wegenbelasting in vergelijking met een 340 op benzine. Of je moet dagelijks minimaal 80 tot 100km rijden wil je dat het interesant wordt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-02-2019 22:41 #980614 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Justins '88er 340 GL diesel

Steven340;253102 schreef : Pas maar op, je betaald je blauw aan wegenbelasting in vergelijking met een 340 op benzine. Of je moet dagelijks minimaal 80 tot 100km rijden wil je dat het interesant wordt.


Ik heb dat overwogen (ik rijd zo'n 80km op een werkdag) maar het is zo jammer dat zo'n ding zo lastig is in combinatie met de milieuzones.
Plus dat je er eigenlijk al een groter blok of een turbodiesel in moet leggen wil je een auto hebben die een beetje fatsoenlijk met het hedendaagse verkeer meekomt. Maar dat laatste is persoonlijk natuurlijk.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-02-2019 22:51 #980615 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Justins '88er 340 GL diesel

General Custom;253104 schreef : Ik heb dat overwogen (ik rijd zo'n 80km op een werkdag) maar het is zo jammer dat zo'n ding zo lastig is in combinatie met de milieuzones.
Plus dat je er eigenlijk al een groter blok of een turbodiesel in moet leggen wil je een auto hebben die een beetje fatsoenlijk met het hedendaagse verkeer meekomt. Maar dat laatste is persoonlijk natuurlijk.


Ik moet bekennen dat ik vaak lak heb aan de rest van het verkeer en zelf zuinig probeer te zijn op mijn auto. Ik ken alle vele drempels in mijn dagelijkse route en kruip er soms overheen waar de meesten overheen stuiteren.
En ik rijd verder overal de snelheidslimit + maximaal 4 km/u op cruise control en trek vloeiend op en laat de auto uitrollen.
Qua reistijd maakt het niets uit masr qua comfort en stress is het heel fijn.

Wat naar mijn ervaring het allerbeste werkt tegen stressende bumperklevers is een geblindeerde achterruit.

Wel ideaal als je nooit vol gas hoeft te geven, wat bij zo'n oude diesel heel lastig is volgens mij.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-02-2019 22:56 #980616 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Justins '88er 340 GL diesel
Ik ben ook een zeer rustige rijder. Net wat je zegt; in reistijd maakt het weinig uit en je komt veel relaxter aan. Toch vind ik het wel lekker om ook bij bijvoorbeeld een korte invoegstrook met normale snelheid in te kunnen voegen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-02-2019 16:35 #980618 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Justins '88er 340 GL diesel
Wat het vermogen van de D16 betreft raak je daar erg snel aan gewend.
Invoegen op snelwegen is goed te doen. Lekker in z'n 3 laten en vol gas door trekken, dan haal je de maximale aantal PK's eruit die erin zitten en zul je zien dat het prima gaat.

Ik heb zeker 4 jaar m'n 340 diesel gereden als dagelijkse auto.
Ik zou er zeker geen ander blok in doen.

De D16 is erg zuinig. En dat kies ik liever dan een snelle turbo diesel zuipschuit te rijden.

M'n groene sedan deed altijd 1 op 20 gemiddeld.

Ik moet zeggen dat ik hem heel erg mis, kan niet wachten tot 2025. En dan maar hopen dat ze deze oldtimer regeling wel aanhouden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-02-2019 17:01 #980619 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Justins '88er 340 GL diesel
De Golf TDI van '99 die ik ooit had, reed 1:24... en die kwam gewoon vlot op gang :D

Wat je bij de oude diesels niet moet vergeten, is dat ze heel goed tegen volle belasting kunnen. De befaamde Mercedes diesels zonder turbo uit de jaren 70 en 80 zijn erop gebouwd om zo ongeveer continu vol gas te kunnen rijden. Dat geldt voor veel oude diesels. Wel netjes warm rijden! Eenmaal op temperatuur kun je er alles mee doen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-02-2019 17:10 #980620 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Justins '88er 340 GL diesel
Het is natuurlijk veel nieuwere techniek dan van een 340, maar ik heb voor mijn vorige werk bij Jumbo veel met zo'n verlengde en verhoogde Ford Transit Connect als gekoelde bezorgauto gereden. De 'snelle' versie, ik dacht een 1.8 liter turbo diesel. Een erg fijne auto, en behoorlijk vlot te noemen (ff opgezocht; 110pk 250Nm), toch reed deze zo rond de 1/18 gemiddeld verbruik. Als je daar echt mee ging trappen, dan ging deze ook zuipen, maar dat ligt aan de bestuurder natuurlijk, niet aan de turbo.

Als het een hobbyauto betreft dan is origineel houden natuurlijk wel veel leuker. Dan hoeft het ook allemaal niet zo snel natuurlijk.

Over het doortrekken in de hoge toeren; ik geloof dat ik ooit heb opgevangen dat je daar met een 340 diesel mee op moet letten omdat ze daar niet zo goed tegen kunnen. Hoe en waarom weet ik niet meer. Volgens mij was dat in mijn begintijd bij de club, een forumpost van Wouter dacht ik.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-02-2019 19:23 #980624 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Justins '88er 340 GL diesel
Mwa dat laatste valt wel mee.

Toen ik er mee naar Erik op en neer ging zo'n 160km enkele reis, dan 's avonds lekker met 140 naar huis.
Dat was de top van wat hij kon. En dat de hele rit lang.

De volgende dag liep hij alleen maar lekkerder.
Gewoon goed onderhoud is alles.
Alleen maar zuinig rijden vinden ze juist niet lekker.

Ik ververste altijd iedere 5000km de olie bijvoorbeeld, echt meer viel er niet vaak te doen ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Justin Kiers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-02-2019 18:30 #980637 door Justin Kiers
Beantwoord door Justin Kiers in topic Justins '88er 340 GL diesel
Het vermogen in combinatie met het verbruik is de reden dat hij mij niet beviel. Ik vond hem te traag. Binnendoor is prima, onderin is het lekker op koppel rijden en vlot doorschakelen, maar invoegen en snelweg rijden beviel me niet. Het dif heeft een korte overbrenging, wat te begrijpen is met het bijbehorende vermogen, maar daardoor maakt hij behoorlijk wat toeren op hogere snelheid. Harder dan 110 vond ik alles behalve comfortabel.
En daarnaast viel het verbruik met 1 op 17 mij ook enigszins tegen. Dit was met een aardig licht rechter voetje op een enkele keer doortrappen met invoegen na.

Verder hartstikke leuk ding, ik vind een sedan ook erg guitig, maar als dagelijkse auto mij echt te traag.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-02-2019 08:26 #980647 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Justins '88er 340 GL diesel
Dit is nou echt zo'n auto die ik graag zou willen hebben. Maar dat is puur gevoel.
Het punt is, dat ik er mijn dagelijkse auto voor op zou moeten geven. Dan ga ik er qua prestaties, veiligheid, comfort én kosten flink op achteruit. En daar wringt de schoen.

Wat kost zo'n diesel aan MRB? € 79 per maand voor Zuid-Holland? En wat is een realistisch verbruik? 1:18?
Dan kost me dat per maand een paar tientjes meer (ik rijd niet zo veel meer) en ik lever veel in.

Weet iemand hoe deze auto qua carrosserie is? Is hij als dagelijkse auto te gebruiken of zou dat zonde zijn? Als het mooi weer is, ga ik met de fiets...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD