show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Steven's Volvo 343 DL 1977 (mj '78)

  • E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-02-2016 21:46 #960404 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Steven's Volvo 343 DL 1977 (mj '78)
De afbreekbouten voor het contactslot zijn te verwijderen door.......je hebt een pb (ehm anders worden straks onze V300 bij bosjes gestolen als ik dat hier uit leg :) )

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-02-2016 12:59 #960414 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Steven's Volvo 343 DL 1977 (mj '78)
beide 'mystery' onderdelen lijken mij iets te maken te hebben met de oude LPG installatie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-02-2016 13:21 #960418 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Steven's Volvo 343 DL 1977 (mj '78)
Shit, met andere woorden, de B14.0 heeft ook op LPG gelopen, wordt dan zoiezo zeer zeker een volledige kop revisie. Geheid dat wat de kleppen betreft aardig ingebrand zullen zijn. Maar we zullen zien.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-02-2016 11:19 #960439 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Steven's Volvo 343 DL 1977 (mj '78)
ik zou denk ik gaan voor een b14.4... als je toch bezig bent? Voordeel is dat je dan meteen op ongelode 95 benzine kunt rijden ?n een renix electronische ontsteking hebt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-02-2016 12:00 #960440 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Steven's Volvo 343 DL 1977 (mj '78)
Ik ben een beetje een mierenneuker op dat gebied. Wil altijd alles zo origineel mogelijk hebben :p zo ook het motorblok. En opzich vind ik het helemaal niet erg om het blok volledig te demonteren en te reviseren, daar leer ik ook weer een hoop van. Ben tot nu toe nog niet verder geweest dan de carburateur.

Dus vind het wat dat betreft ook best interesant. Ook contactpuntjes zijn weer nieuw voor me.

Beschik ook over het Haynes boek, dus daarmee moet ik al een heel end komen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-02-2016 20:37 #960448 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Steven's Volvo 343 DL 1977 (mj '78)

Steven340;239820 schreef : Ik ben een beetje een mierenneuker op dat gebied. Wil altijd alles zo origineel mogelijk hebben :p zo ook het motorblok. En opzich vind ik het helemaal niet erg om het blok volledig te demonteren en te reviseren, daar leer ik ook weer een hoop van. Ben tot nu toe nog niet verder geweest dan de carburateur.

Dus vind het wat dat betreft ook best interesant. Ook contactpuntjes zijn weer nieuw voor me.

Beschik ook over het Haynes boek, dus daarmee moet ik al een heel end komen.


zou zelf ook beginnen met de body en de motor die erin ligt voorlopig alleen rijdbaar maken. beurtje, carb + ontsteking in orde, etc.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-02-2016 21:26 #960449 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Steven's Volvo 343 DL 1977 (mj '78)
De Body komt zoiezo als eerste, en ook in de motorruimte moet het een en ander gelast worden en gespoten. Daarom is de eerste stap alles eruit, tot alleen de kale koets over blijft. Dus ook de motor, alles aan de binnenkant / motorruimte spuit ik zelf. Als de body gereed is om te spuiten dus al het laswerk klaar is knap ik eerst het stuurhuis op, deze kun je beide kanten een halve slag aan het stuur draaien zonder dat er iets gebeurd, en de boel kraakt ook lekker.
Als dat in orde is zet ik er een motor in, zorg ik dat deze loopt, transmissie in orde is en de remmen etc... Dan de buitenkant laten strakmaken en spuiten en dan de boel weer opbouwen.

Zo had ik het in gedachten. Tenzij iemand anders nog andere suggesties weet die wat meer ervaring heeft met een volledige restauratie ;)

Ik durf nu in deze staat geen accu aan te koppelen. Alles is zo zeiknat geweest, ook in de zekeringkast zit het vol met corrosie en er lopen draden zomaar onder de vloer die met ductape op hun plek worden gehouden en ik niet thuis kan brengen. En vooral met een gasinstallatie wil ik geen kortsluiting, laat staan brand.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
22-02-2016 14:02 #963187 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Steven's Volvo 343 DL 1977 (mj '78)

General Custom;239550 schreef : De voormalig eigenaresse vertelde dat hier ooit een tak op is gevallen.


Ik kwam net per toeval een oud topic tegen! Daarin stond dat de auto verkocht was aan een vrouw die de motor wilde inbouwen in een 77'er 343 op LPG. Toen begonnen er belletjes te rinkelen ;D

Volgens mij komt je motorblok uit deze auto: klik

Zie laatste post op pagina 2 en verder. Kan bijna niet missen ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-02-2016 17:02 #963190 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Steven's Volvo 343 DL 1977 (mj '78)
Toch vind ik dat een beetje vaag, het oliefilter is namelijk een withworth draad. Als deze motor inderdaag uit die auto komt zou dit metrisch moeten zijn, deze motor zou dan uit 1984 komen. Het eerste jaar voor een B14.4, een jaar later in '85 kwam er metrische draad voor het oliefilter.

Of het was al niet de originele in de vorige auto.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-02-2016 01:10 #963216 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Steven's Volvo 343 DL 1977 (mj '78)
Klopt Mark, zie post #10 op de eerste pagina van dit topic ;)

Geen idee hoe het zit met het oliefilter, maar ik weet w?l zeker dat ik die 340 toen (2010) aan de eigenaresse van deze 343 heb verkocht. Heb nog wel ergens een foto van onder de motorkap denk ik, al weet ik niet of je van bovenaf kunt zien of het het originele blok is. In mijn herinnering zag het er toen allemaal heel origineel uit, en gelijk aan mijn rode vijfdeurs uit '86. De auto had toen amper 100.000km op de teller staan. Het kan natuurlijk ook dat er uiteindelijk toch een ander blok in de 343 is beland.



Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD