show je auto, of een project waar je mee bezig bent.
Volvo 360 GLE 1983
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
15-09-2010 20:41 #845973
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 360 GLE 1983
Remmen moet ik het weekend maar eens los maken en alles nalopen.
Heb nu weer een ander (onverwacht) :grr2: probleem, vorige week maandag gereviseerde dynamo in de auto geschroefd, elke dag wel stukje gereden
totaal ongeveer 550 km geen problemen, vanmorgen startte de auto maar met moeite accu was bijna leeg na 9 km auto stil gezet, :nono: en accu helemaal dood, accu opgeladen na drie uurtjes startte de auto weer.
Toen de spanning gemeten 12 volt met stilstaande motor 11,9 met draaiende motor, dus waarschijnlijk dynamo weer defect. :wtf2:
iemand enig idee wat er dan aan de dynamo defect kan zijn (spannings-regelaar) of moet ik het ergens anders zoeken. :confused:
Heb nu weer een ander (onverwacht) :grr2: probleem, vorige week maandag gereviseerde dynamo in de auto geschroefd, elke dag wel stukje gereden
totaal ongeveer 550 km geen problemen, vanmorgen startte de auto maar met moeite accu was bijna leeg na 9 km auto stil gezet, :nono: en accu helemaal dood, accu opgeladen na drie uurtjes startte de auto weer.
Toen de spanning gemeten 12 volt met stilstaande motor 11,9 met draaiende motor, dus waarschijnlijk dynamo weer defect. :wtf2:
iemand enig idee wat er dan aan de dynamo defect kan zijn (spannings-regelaar) of moet ik het ergens anders zoeken. :confused:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 111
15-09-2010 20:57 #845976
door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Volvo 360 GLE 1983
Dat is wel heel vreemd met een net gereviseerde dynamo, wat vaak een probleem is in een gemiddelde auto op gebied van elektra: Massa.
Controleer voor je aan de dynamo gaat meten/sleutelen of de accu een goede massa verbinding heeft, en meet ook de spanning rechtstreeks op de dynamo en daarna de spanning op de accu (er kan misschien ergens een overgangsweerstand zijn/kabelbreuk)
Controleer voor je aan de dynamo gaat meten/sleutelen of de accu een goede massa verbinding heeft, en meet ook de spanning rechtstreeks op de dynamo en daarna de spanning op de accu (er kan misschien ergens een overgangsweerstand zijn/kabelbreuk)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
15-09-2010 20:57 #845977
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 360 GLE 1983
Typisch...... Ik heb enkele weken geleden het zelfde gehad.:cry2:
Eerst de originele dynamo met 22.500 km overleden:yummie:
Toen een nieuwe revisie met 300 km overleden :no:
Teruggebracht en nieuwe revisie meegekregen
Werkt voorlopig weer top, maar toch .... :grr:
Ook bij mij leverde de dynamo structureel 0.1 Volt minder als de accu. Dit is dan met aan zekerheid grenzende hoogstwaarschijnlijkheid de spanningsregelaar die het begeven heeft.
Even terugbrengen en nieuwe monteren. Duimen en doorrijden :woei:
Eerst de originele dynamo met 22.500 km overleden:yummie:
Toen een nieuwe revisie met 300 km overleden :no:
Teruggebracht en nieuwe revisie meegekregen
Werkt voorlopig weer top, maar toch .... :grr:
Ook bij mij leverde de dynamo structureel 0.1 Volt minder als de accu. Dit is dan met aan zekerheid grenzende hoogstwaarschijnlijkheid de spanningsregelaar die het begeven heeft.
Even terugbrengen en nieuwe monteren. Duimen en doorrijden :woei:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
15-09-2010 21:00 #845978
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 360 GLE 1983
En wij maar roepen dat het een onverwoestbare auto is.... kop op, het komt goed!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
15-09-2010 21:05 #845981
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 360 GLE 1983
He, 't is niet de auto maar een gereviseerd onderdeeltje... Spannend he?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
15-09-2010 21:12 #845983
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 360 GLE 1983
Hoort er allemaal bij sleutelen, en rijden :yeah: en af en toe weer sleutelen.
Dynamo terug brengen naar revisie bedrijf wordt wat moeilijk, ligt
al bijna twee jaar op de plank, toon maar eens aan dat de dynamo
al die tijd niet gebruikt is.
Dynamo terug brengen naar revisie bedrijf wordt wat moeilijk, ligt
al bijna twee jaar op de plank, toon maar eens aan dat de dynamo
al die tijd niet gebruikt is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
15-09-2010 21:15 #845984
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 360 GLE 1983
Oeps, ja de mijne heeft maar een half jaar op de plank gelegen en ik doe best veel handel met m'n leverancier dus dat was zelfs zonder bon binnen 5 minuten omgewisseld.
Maar je kunt het in ieder geval proberen, de dynamo ziet er verder toch nog schoon en netjes uit? Ik zou zeggen; gewoon doen............
Maar je kunt het in ieder geval proberen, de dynamo ziet er verder toch nog schoon en netjes uit? Ik zou zeggen; gewoon doen............
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 4
15-09-2010 21:54 #845985
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Volvo 360 GLE 1983
Zijn niet gewoon de sleepcontacten door het op de plank liggen gaan oxideren o.i.d., dan heb je de koolborstels in no-time versleten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
15-09-2010 23:28 #845997
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 360 GLE 1983
Bij versleten koolborstels zal de spanning meestal niet meer constant zijn en zou de dynamo ook een schrapend geluid gaan maken. Andere redenen kon ik ook niet bedenken, behalve dan dat ik na het monteren van de ruildynamo ook een nieuwe, oude, radio geplaatst heb. Hierbij is niets raars gebeurt maar ja, zeg het maar.
Reaktie van mijn leverancier; komt bijna nooit voor maar het reviseren blijft mensenwerk. Bij hun zou er slechts 1 op de 2-300 retour komen met weinig draai-uren. Nu gaan er bij mij aardig wat (spidan) revisie dynamo's en (Varta) accu's door op jaarbasis en dat zou inhouden dat al hun andere klanten nooit problemen zouden hebben. Vorig jaar had ik 2x een niet goed functinerende dynamo en ook de, toch vrij prijzige, accu's komen wel eens terug voor garantie. Nu heb ik een zeer goede band met mijn leverancier en levert het nooit problemen op maar het extra werk is er wel en ook je klanten hebben er last van.
Wel frapant;
Originele dynamo ging kapot met mn moeder aan het stuur, maar ja dynamo is dan ook 27 jaar oud dus dan kan er eens iets kapot gaan...........
Revisie dynamo werkte perfect totdat ik 155 km/u piekte............
Nieuwe revisie dynamo heeft er nu ca. 250 km opzitten maar heeft nog niet harder als 130 km/u gedraait... (de auto dan, he)
SPEED KILLS generators
Reaktie van mijn leverancier; komt bijna nooit voor maar het reviseren blijft mensenwerk. Bij hun zou er slechts 1 op de 2-300 retour komen met weinig draai-uren. Nu gaan er bij mij aardig wat (spidan) revisie dynamo's en (Varta) accu's door op jaarbasis en dat zou inhouden dat al hun andere klanten nooit problemen zouden hebben. Vorig jaar had ik 2x een niet goed functinerende dynamo en ook de, toch vrij prijzige, accu's komen wel eens terug voor garantie. Nu heb ik een zeer goede band met mijn leverancier en levert het nooit problemen op maar het extra werk is er wel en ook je klanten hebben er last van.
Wel frapant;
Originele dynamo ging kapot met mn moeder aan het stuur, maar ja dynamo is dan ook 27 jaar oud dus dan kan er eens iets kapot gaan...........
Revisie dynamo werkte perfect totdat ik 155 km/u piekte............
Nieuwe revisie dynamo heeft er nu ca. 250 km opzitten maar heeft nog niet harder als 130 km/u gedraait... (de auto dan, he)
SPEED KILLS generators
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
17-09-2010 03:21 #846102
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 360 GLE 1983
in de BB zit een duidelijk aftermarket gereviseerde dynamo die ook niet helemaal fris meer is. De gemiddelde spanning is aan de hoge kant, en dit komt vooral doordat er naar mijn idee teveel variatie in het afgeregelde voltage zit. Als de motor net iets hoger dan stationair draait zie je in het donker duidelijk de lichtopbrengst van de koplampen pulserend sterker en zwakker worden.
Overigens denk ik dat het verhaal van de revisie van dynamo's vrij eenvoudig is; De lagers en sleepringen en koolborstels, dat is allemaal steenkolentechniek; dat is een kwestie van vervangen en goed.
maar waar ik denk dat het in voorkomend geval mis gaat is het monteren van de koolborstels; deze worden namelijk aan het spanningsregelaar printje gesoldeerd. Het zou zomaar kunnen dat de hitte van het solderen, als het tegenzit, de werking van de regelaar beinvloedt. Het aldus oververhitte element (transistor/diac/etc) werkt dan nog wel even, maar is toch dusdanig beschadigt dat het na korte tijd definitief stuk gaat.
Overigens denk ik dat het verhaal van de revisie van dynamo's vrij eenvoudig is; De lagers en sleepringen en koolborstels, dat is allemaal steenkolentechniek; dat is een kwestie van vervangen en goed.
maar waar ik denk dat het in voorkomend geval mis gaat is het monteren van de koolborstels; deze worden namelijk aan het spanningsregelaar printje gesoldeerd. Het zou zomaar kunnen dat de hitte van het solderen, als het tegenzit, de werking van de regelaar beinvloedt. Het aldus oververhitte element (transistor/diac/etc) werkt dan nog wel even, maar is toch dusdanig beschadigt dat het na korte tijd definitief stuk gaat.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets