show je auto, of een project waar je mee bezig bent.
De Volvo 360 GLS van Jean-Luc
- Floris Schropp
- Nieuw lid
Minder
Meer
04-05-2014 19:30 #947326
door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic De Volvo 360 GLS van Jean-Luc
bij Erik ligt een bak die uit mijn GLT komt. die heb ik toen verwisseld omdat ik dacht dat de synchro's van de 2e slecht waren. dat bleek achteraf bij de teruggeplaatste bak (die nog geen ton had gedraaid en nagezien was) net zo moeilijk te gaan.
Misschien kan hij die originele voor je opduikelen. Het diff is sowieso goed.
1:10 op LPG is keurig!
Misschien kan hij die originele voor je opduikelen. Het diff is sowieso goed.
1:10 op LPG is keurig!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
16-06-2014 23:06 #948714
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic De Volvo 360 GLS van Jean-Luc
Ik heb het stationair toerental iets opgekrikt. Na zo'n 10.000 km liep de motor nog 500 rpm, nu weer 900. Ik heb daarvoor de stelschroef naast de stationairsproeier gebruikt. Die zit bij een B19A op het spruitstuk ipv aan de carburateur. Ik denk dat je daarmee de gasklep in ruststand iets verder open zet, want voor het stationair op lpg maakt het ook verschil. Maakt het iets uit voor het verbruik? Het lijkt mij dat een hoger stationair beter is voor de koeling (vaste fan) en oliepomp. Motor liep nog wel prima bij 500 rpm.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 111
16-06-2014 23:49 #948718
door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic De Volvo 360 GLS van Jean-Luc
Nou ja, misschien als je in een behoorlijke file terecht komt wat minder voor het verbruik (sowieso minder natuurlijk), verder lijkt die 900 r.p.m zoals je zelf al schrijft een stukje fijner voor de motor en randzaken
(de dynamo zal bijvoorbeeld ook wel wat beter laden denk ik zo)
Het is ook ongeveer het toerental wat wordt voorgeschreven voor de 2 liter motoren toch?
Nu weet ik dat een reden voor een B14 met cvt met iets lager stationair toerental te laten draaien vooral is om de koppeling te ontzien, het is eigenlijk nu jij deze vraag stelt voor het eerst dat ik me afvraag waarom de stationair toerentallen wat verschillen per merk/type/motor.
Vast wel iemand die daar een mooi antwoord op weet.
(de dynamo zal bijvoorbeeld ook wel wat beter laden denk ik zo)
Het is ook ongeveer het toerental wat wordt voorgeschreven voor de 2 liter motoren toch?
Nu weet ik dat een reden voor een B14 met cvt met iets lager stationair toerental te laten draaien vooral is om de koppeling te ontzien, het is eigenlijk nu jij deze vraag stelt voor het eerst dat ik me afvraag waarom de stationair toerentallen wat verschillen per merk/type/motor.
Vast wel iemand die daar een mooi antwoord op weet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
17-06-2014 00:00 #948722
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic De Volvo 360 GLS van Jean-Luc
Een grotere motor kan vaak ook veel soepeler op lage toerentallen lopen dan een kleine motor. Die 1000cc 3-pittertjes van tegenwoordig hebben al snel 1000 toeren stationair nodig, waar een 5-liter V8 op 250 toeren nog soepel loopt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
17-06-2014 08:26 #948730
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic De Volvo 360 GLS van Jean-Luc
De 2/7 en 940 lopen 750 toeren stationair
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
Minder
Meer
17-06-2014 08:32 #948732
door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic De Volvo 360 GLS van Jean-Luc
Ja, grotere motoren lopen makkelijker lage toeren door inertie. De oliepomp, waterpomp en dynamo moeten er echter wel op berekend zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 4
17-06-2014 08:54 #948734
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic De Volvo 360 GLS van Jean-Luc
J-L, die schroef doet niets met de gasklep
er is een bypasskanaaltje om de gasklep heen, waar die stationairsolenoid ook in schiet (en daarmee bij afzetten van contact dus het kanaal blokkeert, waardoor nadieselen uitgesloten wordt). De stationairschroef zit regelrecht in dit kanaaltje geschroefd; verder opendraaien = meer doorstroom = hoger toerental.
Daarom is het ook zo belangrijk dat onze B19's de goede voetpakking gebruiken; die met de extra opening onderin en bovenin. Anders werkt je stationairsysteem niet.
Omdat de motor dan dus ook meer lucht krijgt, stijgt het toerental ook op LPG. Heb je trouwens het naaldliftsysteem al op je carburateur gebouwd? Scheelt je een sproeiernaald en -buis!
Edit: die schroeven lopen nog wel eens los, het beste kun je er even wat lak in mikken. Goed borgmiddel. Gewoon uit een lakstiftje een beetje lak op de schroef gieten.
er is een bypasskanaaltje om de gasklep heen, waar die stationairsolenoid ook in schiet (en daarmee bij afzetten van contact dus het kanaal blokkeert, waardoor nadieselen uitgesloten wordt). De stationairschroef zit regelrecht in dit kanaaltje geschroefd; verder opendraaien = meer doorstroom = hoger toerental.
Daarom is het ook zo belangrijk dat onze B19's de goede voetpakking gebruiken; die met de extra opening onderin en bovenin. Anders werkt je stationairsysteem niet.
Omdat de motor dan dus ook meer lucht krijgt, stijgt het toerental ook op LPG. Heb je trouwens het naaldliftsysteem al op je carburateur gebouwd? Scheelt je een sproeiernaald en -buis!
Edit: die schroeven lopen nog wel eens los, het beste kun je er even wat lak in mikken. Goed borgmiddel. Gewoon uit een lakstiftje een beetje lak op de schroef gieten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
17-06-2014 09:47 #948736
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic De Volvo 360 GLS van Jean-Luc
Kijk, ik had al zo'n vermoeden dat die schroef iets los was getrild!
Ik heb de laatste tijd weinig tijd gehad voor nieuwe dingen klussen. Dat naaldliftsysteeem staat op de lijst.
Ik heb de laatste tijd weinig tijd gehad voor nieuwe dingen klussen. Dat naaldliftsysteeem staat op de lijst.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
01-09-2014 13:05 #950330
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic De Volvo 360 GLS van Jean-Luc
Inmiddels het taxatierapport binnen. Hetzelfde bedrag als in 2008, toen ie nog niet gerestaureerd was (3000). De taxateur had al aangegeven dat ik niet op meer dan de vorige keer moest rekenen ivm de ingestorte oldtimermarkt. Toch valt het een beetje tegen. Laten ik het zo zeggen: een slechte investering, maarrrrr ik heb het natuurlijk niet gedaan voor het geld
Autotje rijdt prima, heb er zeer veel plezier van en ik wordt serieus bijna dagelijks aangesproken over hoe mooi die is. Gisteren nog bij de Praxis door iemand wiens eerste auto een groene GLS met hetzelfde interieur was.
To do list: klepseals, versnelling en bakolie + pakkingen, boutjes koppelstuk aandrijfas, voorruit beter zetten of kitten en nog wat losse raamrubber, stripjes, etc. En heb tellerbak vervangen voor een nieuwe. Staat nu pas iets over de 1000 km. Toen meteen alle interieurlampjes weer werkend gemaakt, wat toch best een tijdrovende klus is. Desalniettemin ben ik een blij man met deze wagen.
Autotje rijdt prima, heb er zeer veel plezier van en ik wordt serieus bijna dagelijks aangesproken over hoe mooi die is. Gisteren nog bij de Praxis door iemand wiens eerste auto een groene GLS met hetzelfde interieur was.
To do list: klepseals, versnelling en bakolie + pakkingen, boutjes koppelstuk aandrijfas, voorruit beter zetten of kitten en nog wat losse raamrubber, stripjes, etc. En heb tellerbak vervangen voor een nieuwe. Staat nu pas iets over de 1000 km. Toen meteen alle interieurlampjes weer werkend gemaakt, wat toch best een tijdrovende klus is. Desalniettemin ben ik een blij man met deze wagen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Robbert Jan Veraa
- Nieuw lid
Minder
Meer
03-09-2014 10:19 #950368
door Robbert Jan Veraa
Beantwoord door Robbert Jan Veraa in topic De Volvo 360 GLS van Jean-Luc
De voorruit moet standaard aan zowel de carosseriekant als aan de glaskant gekit worden. Dat zal de douche wel uitzetten :f
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets