show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Alex zn Volvo 343 DL 1977

  • Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-04-2019 10:12 #981640 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Alex zn Volvo 343 DL 1977
Die hoort standaard op de startmotor, die wordt aangestuurd door de sleutel op startstand te draaien

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Alex (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2019 18:27 #981741 door Alex (GAST)
Beantwoord door Alex (GAST) in topic Alex zn Volvo 343 DL 1977

Steven340;254184 schreef : Die hoort standaard op de startmotor, die wordt aangestuurd door de sleutel op startstand te draaien


Dus ze moeten beide (de bruine+de geel/blauwe) op de massa van de startmotor?
Of op de rode van de startkabel?
Dat betekent dat er dus origineel 3 aansluitingen zijn, terwijl de startmotor terug van het revisiebedrijf maar 2 aansluitingen had.

Ik vraag dit nu zo op Jip&Janneke manier, want dan kan ik dit gewoon misschien nog even uitbesteden, zonder dat ik dadelijk nog uren moet betalen voor onderzoekskosten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Alex (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2019 21:26 #981753 door Alex (GAST)
Beantwoord door Alex (GAST) in topic Alex zn Volvo 343 DL 1977
Startmotor zit er nu weer onder dankzij mijn broertje.
We hebben ook even gestart en hij startte aanvankelijk niet.
Daarna doordat er perongeluk tegen het contactslot aan werd gestoten, liep hij in 1 tik.
En met schakelen van N naar R, schuurt er af en toe wat - lijkt op de bendix.
Ik kan al helemaal niet naar de D schakelen, komt niet vooruit dus.
Waar hij eerder geen last van bleek te hebben, komt ook uit het niets dit probleem.
Ik denk iets aan de schakelstang?
Zit daar een schakelaar?
Ik heb het kapje op de pook verwijderd en daar zit verder niets, enkel amp-stekkers.
Of fout in het contactslot?
Past een later type contactslot ook?
Om even dingen te kunnen uitsluiten?

Altijd geouwehoer met die oude auto's, maar wilde eigenlijk deze zomer nog genieten, wat resulteert in een berg werk...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-04-2019 14:34 #981786 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Alex zn Volvo 343 DL 1977
Schakelen niet naar D is vaak afstelling van de stang tussen de pook en de primaire van de vario. Kun je alleen onder de auto doen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Alex (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-04-2019 19:23 #981788 door Alex (GAST)
Beantwoord door Alex (GAST) in topic Alex zn Volvo 343 DL 1977

hengel;254341 schreef : Schakelen niet naar D is vaak afstelling van de stang tussen de pook en de primaire van de vario. Kun je alleen onder de auto doen.


Hè, dat kan toch niet wéér stuk zijn? Zit net een nieuwe in...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-04-2019 13:48 #981812 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Alex zn Volvo 343 DL 1977

Alex;254343 schreef : Hè, dat kan toch niet wéér stuk zijn? Zit net een nieuwe in...


Je weet het: alles kan stuk ;)

Wat ook nog kan is dat de bevestiging op de vario net niet volledig over de uitgaande as zit. De bevestiging is eigenlijk 1 plaatje dubbel gebogen. Daardoor krijg je 2 laagjes met tussenruimte van bijna 1 cm. Stel dat de onderste wel goed vast zit, maar de bovenste niet, dan kantelt de bevestiging iets en klopt de afstelling ook net niet helemaal.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Alex (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-05-2019 17:51 #981938 door Alex (GAST)
Beantwoord door Alex (GAST) in topic Alex zn Volvo 343 DL 1977
Startmotor is eruit gehaald en getest op de testbank, doet het gewoon.
Daar ligt het dus niet aan.
Heb een nieuw contactslot gehaald en daar dit hij het ook niet op. Nu doet hij dus niets meer.
Ik ga weer lid worden voor de database, want ik blijf toch wel rijden met de 343, dus dan is er ook nog wel geld over voor jaarlijks 5 tientjes lidmaatschap.
Afijn, kan iemand me op weg helpen/uit de brand helpen.
Want met dit hoofd (hersenletsel door auto-ongeluk), is logica soms nogal ver te zoeken. :+
Dank in ieder geval!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-05-2019 22:38 #981941 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Alex zn Volvo 343 DL 1977
Dat de startmotor los wel werkt doet mij vermoeden dat het dus in de bekabeling zit. Krijgt de startmotor op de dikke draad 12volt? En als je start meet je dan 12 Volt op de dunne draad? Beide draden zitten op de startmotor.

Wat ook nog kan is dat de massakabel tussen chassis en blok of los zit of zo veroudert is dat deze niet meer goed massa maakt. Zo eens super lang gezocht naar ook zulke start-problemen omdat het boutje van de massa-kabel los zat.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Alex (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-05-2019 19:01 #981953 door Alex (GAST)
Beantwoord door Alex (GAST) in topic Alex zn Volvo 343 DL 1977

hengel;254503 schreef : Dat de startmotor los wel werkt doet mij vermoeden dat het dus in de bekabeling zit. Krijgt de startmotor op de dikke draad 12volt? En als je start meet je dan 12 Volt op de dunne draad? Beide draden zitten op de startmotor.

Wat ook nog kan is dat de massakabel tussen chassis en blok of los zit of zo veroudert is dat deze niet meer goed massa maakt. Zo eens super lang gezocht naar ook zulke start-problemen omdat het boutje van de massa-kabel los zat.


Dank je, Erik.
Zul je zien dat ik het weer anders heb, ik heb meer draden aan de startmotor!
Er zitten 3 draden aan de startmotor, waarvan er eentje een bypass lijkt te zijn vanuit het contact slot.

Heb al wel gezien dat de pook e.d. er allemaal goed uitziet, ander contactslot geprobeerd, niks veranderd, relais gecontroleerd-werkt gewoon. Kan alleen geen pre-78 schema's vinden van deze auto. Enkel de bouwjaren erna en je weet dat de bedrading van de eerste series compleet anders zijn?

Afijn, als ik hem op contact zet, start ie soms direct in stand 1 ("op contact") en soms niet, maar doordraaien op stand 2 ("starten") heeft geen enkel effect.
Ik snap er helemaal niks meer van, maar leg het nu even naast me neer. Het relais werkt, zodra je hem indrukt op zichzelf, maar er gaat iets mis in de aansturing.
Contacten zekeringkast-start relais:
87 - altijd stroom
86 - stand I stroom (contactslot stand 1)
30 niets
85 niets

Heb er een uur bij staan te kijken, ben helemaal kapot nu.
Dank voor de moeite, mensen!

Ik zal later even een paar foto's plaatsen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Alex (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-05-2019 19:13 #981954 door Alex (GAST)
Beantwoord door Alex (GAST) in topic Alex zn Volvo 343 DL 1977

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD